Lagbygget 26/27

Vi får hoppas att hult har rätt med att hela laget är som ett nyförvärv. Med denna nya organisation kommer hv lyfta. Jag känner mig trygg och lovar att inget kval denna säsong. Tack för ordet

1 gillning

Ja ser fram emot hur skillnaden kommer bli med denna tränar staben, man kommer se ganska snart hur laget svarar på tränarnas direktiv spelidé osv.

Ja, jag tror och hoppas att NE m fl är en ledarstab som kan se vilken trupp han har och ta fram dess styrkor. Och inte gå in med en föreställning om spelsätt och försöka få en för svag spelartrupp att åstadkomma den tanken.

Det som gör mig mest fundersam är att Hult har sagt att man är nöjda med den nuvarande trupp.

Jag har svårt att riktigt se hur man kan vara helt bekväm med bredden just nu. När O. Davidsson lämnar, samtidigt som Louto och Tedenby inte har ersatts, så känns forwardsidan väldigt tunn. Spetsen kan absolut vara bra, men en lång SHL-säsong avgörs också av hur laget klarar skador och formsvackor.

Om vi får fem forwards borta samtidigt, vilket inte är ett orimligt scenario under en säsong, så blir frågan vilka som ska fylla luckorna. Då pratar vi i praktiken om juniorer eller eventuella lån från allsvenskan. Det är inte den situation man vill hamna i om målet är att etablera sig och konkurrera i SHL.

Även backsidan känns sårbar. Där finns väldigt små marginaler om någon eller några nyckelspelare skulle försvinna under en längre period.

Förhoppningsvis har Hult och ledningen rätt i sin bedömning, men utifrån sett känns truppen fortfarande för tunn. En bredare forwards- och backsida hade gett laget större trygghet, bättre konkurrens och betydligt bättre förutsättningar att hantera en hel SHL-säsong.

4 gillningar

100 procent på den. Men är inte Hults ord och syn på lagbygget egentligen detsamma som att han säger: vi måste hålla i kostnaderna.

HV anno 26/27 får klä skott för det som Liljander och Blommans orsakat?

3 gillningar

Och knet… glöm inte knet… knetastrofen.

3 gillningar

Vilket lag klarar skador på fem forwads? Ska man ha fem toppforwards i reserv?

2 gillningar

Så du menar att vi i år kan ”vila med pucken”? :wink:

För er med X (Twitter)

Vi kan nog räkna med Blanar i lagbygget 2027 :folded_hands:

6 gillningar

Nej. Men man ska ha bättre bredd än Eriksson, WIN, Laz, OSL, Pasic och Lindström. De fem kan kosta oss en massa poäng kommande säsong. Av den enkla anledning att de är för dåliga när skador kommer. Och skador kommer att komma. Det vet vi.

5 gillningar

Precis vad jag tänkte. Helt orimligt. I bästa världar ja. Men…

Fast är inte Hult sån att han kan säga att det är färdighandlat och så helt plötsligt dimper det ner något? Han gillar att arbeta i det tysta.

1 gillning

Hult är den som trollar bort spelare.
Bredden är åt skogen för dålig. Att ha WIN, Laz, Eriksson och Pasic som ersättare när spelar ei 1a och 2a går sönder är mer än uselt.

2 gillningar

Det ger ju arbetsro när man säger att truppen är satt.
Blir inte det minsta förvånad om det är BS.

2 gillningar

Att ha två WIN är väl rätt bra ändå!? :see_no_evil_monkey:

3 gillningar

Så är det. Skador lär också dyka upp, som vanligt.
Skulle inte förvåna mig om vi måste ut på marknaden redan i oktober.

1 gillning

Tror absolut vi håller ögonen öppna för en till fw. Hult är smart, nöjda med truppen ger också arbetsro och sänder signaler att de har tro på befintlig trupp. Kommer inte kunna byta så många fler så viktigt skicka de signalerna med. Fortfarande max en fw till in och då ska mesta av uppsida komma från befintlig trupp ändå.

4 gillningar

Kan nog bli så nu när Davidsson lämnar, för då har vi plötsligt bara 14 forwards.

1 gillning

Skador ligger på runt 2.8 spelare per match i medelvärde de sista 2 åren om jag minns rätt.
(länge sen jag räknade på de)

I år hoppas jag man fyller på från J-20 vid behov istället för HA-lån.

1 gillning

Plus utvecklingskontrakt med Skarby, Magnertoft, O. Pöyliö och L. Andersson

Om Hult kan hitta någon forward för att antingen spetsa till eller förbättra bredden förvånar det inte mig om det blir en till. Annars tror jag man vill förlita sig mer på spelare underifrån.

1 gillning