Lagbygget 26/27

Sant. Det ska man inte underskatta.

Rimligt. Ja. Men det som är rimligt behöver inte vara bra. Som i det här fallet kan det snarare visa på vad som är problemet med dagens HV.

För andra året i rad har vi en kaptensgrupp helt utan koppling till bygden. Nej, det finns nog inga andra alternativ. Och jag kan tycka det är smart att inte lägga mer press på en sån som Fransson. Men så här ska en kaptensgrupp inte se ut i ett SHL-lag.

Det är lite som att vi för 10-15 år sedan haft Daniel Fernholm som C, assisterad av Kolan, Krog och Luoma. Då otänkbart. Idag normalläge i en förening som tappat allt vad identitet är.

För övrigt intressant att samtliga i vår kaptenskvartett underpresterade ifjol. I år ska de alltså inte bara upp MINST en nivå spelmässigt. De ska även leda laget.

Känns skakigt.

2 gillningar

Håller med. Kaptenstrio som utses i brist på alternativ. Kloos är den som är mest rimlig som A sett till sin konsekventa och stabila prestation förra året. Övriga är tyvärr frågetecken.

1 gillning

Niklas snackar lite om kaptensgruppen.

1 gillning

postade först i fel tråd

För att haka i det jag skrev igår om spelare som gått via egna leden in i A-laget.

Sedan Blomman och Liljander tog över har vi tappat dessa spelare (säkert glömt något namn) som spelat minst ett par säsonger juniorhockey i HV71.

Engsund
Brännström
Alnefelt
V.Gustafsson
Hallquisth
Landén
Sjöholm
O.Davidsson
Moelgaard
V.Olofsson
A.Petersson
H.Pettersson
J.Reber
Tedenby
Träff
Schioldan

I vissa fall helt naturligt att de lämnat. I andra fall är det HV som sjabblat bort det. När man ser listan ovan är det nästan så man kan tro att Liljander och Blomman medvetet velat söndra och härska i föreningen för att kunna göra ”sin” grej. Sen att det råkade bli HV de härjade i var mest en tillfällighet. Komiskt att en av dem är kvar och nu har övergripande ansvar över juniorverksamheten…

Oavsett vad. Hade HV varit bättre på att förvalta sina egna spelare hade vi kunnat ställa upp med en kaptenstrio i år som hade kunnat se ut så här.

C: AP
A: Engsund
A: Tedenby
A: Alsing/Borgman/Kloos/Hansson

4 gillningar

Justin Kloos hade ju faktiskt ett A stora delar av förra säsongen, eftersom Louto var borta mycket. Det står inte på eliteprospects och nämns inte heller i pressmeddelandet, konstigt nog.

1 gillning

Begriper inte det ständiga mantrat “från bygden”. Låter för mig lite trångsynt. Det viktigaste för en kapten är de personliga egenskaperna och förmågan att vara en ledare för laget samt själv vara ett föredöme och ledare på isen. Vi har väl idag åtminstone 3-4 svenska spelare som bär ett C i NHL. Knappast “från bygden”. Historiskt har väl ett 15-tal svenskar med ära varit kaptener i NHL.

4 gillningar

Jag tycker “från bygden” är bra, men egentligen handlar det mer om hur mycket tröjan med HV71:s logga betyder. Invandrade kaptener är okej, men helst sådana som ser HV71 som sitt lag i SHL, som åtminstone när det beger sig ser det som en långsiktig gärning. Som inte flöjlar runt med 1 och 2-års-iterationer i olika SHL-lag.

1 gillning

Kan det vara för att när HV var som bäst så hade man en kärna som byggde på spelare från bygden och kaptener som alla mer eller mindre var fostrade i klubben?

Kan det vara för att HV har en historia av att ha kaptener från bygden och att de två senaste säsongerna sticker ut i sådan bemärkelse?

Kan det vara för att som Stahl skriver det är osäkert hur mycket Alsing (en säsong i klubben), Kloos (en säsong i klubben), Borgman (två säsonger i klubben), Hansson (tre säsonger i klubben) ser HV som SITT lag?

Kan det vara för att SHL och NHL är två vitt skilda saker?

4 gillningar

Häller med Plutten om detta. Jag ser inte att t ex Tedenby har en kaptens-aura och jag var t o m tveksam till M Thörnbergs kaptens-kompetens. Det är bra med egna spelare men det ska mycket till för att få en #76 som både är en bra ledargestalt och är formad i föreningen.

En kapten behöver ha lagets och funktionärernas öra, och då funkar en sådan som Joel Lundqvist lika bra som Johan Davidsson och bättre än många egna spelare.

Det finns en som stör mig. Vår kapten sedan fyra år borde ha hetat Anton Bengtsson, men i brist på honom så tycker jag att man får välja ledaregenskaper och där tycker jag att valet som har gjorts är tillräckligt bra.

1 gillning

vad har kaptener i NHL med saken att göra?
Det är ett franchise. De har ingen ungdomsverksamhet eller ligaspel. De har inget J20/18. De har inte ens en koppling till en stad, då vilket som helst lag kan bli sålt, köpt och flyttat till ny stad, eller nytt land.

Men, även i den nästintill historie-döda ligan, så finns conceptet franchise player. Dvs en person som hängt med länge i ett franchise. Det är det närmsta man kommer “från bygden” eller “egna produkter”. Och detta värderar man. Även i NHL. Slutsatsen är samma som här: de är lite mer värdefulla.

1 gillning

Nu vet jag inte om du syftar på Joel Lundqvist som ett exempel på en spelare utifrån?

Han flyttade alltså till Göteborg som 16-åring, och hade spelat i föreningen i 8 år när han blev kapten efter sina två år i NHL/AHL.

Jag håller med Stahl. Det behöver inte nödvändigtvis vara spelare från bygden. Men då måste laget också verkligen vara DERAS lag, eller att de vuxit ihop med bygden på samma sätt som Joel Lundqvist gjorde (Johan Larsson är ett annat exempel). Ingen kan inbilla mig att HV är Alsings, Hanssons, Kloos eller Borgmans lag i hjärtat. Ingen kan inbilla mig att Jönköping/Huskvarna med omnejd är staden i deras hjärtan.

Det kanske kan bli. Men än är de inte där. Därav problematiskt att vi har ett så identitetslöst lag att vi måste ställa upp med en sådan här kaptenskvartett.

1 gillning

Jag tror att de flesta är eniga om att det är ett, ur historiskt perspektiv, identitetslöst HV71 vi har idag. Men i det läge vi har Ida tycker jag att kaptensvalet är ok och jag sörjer inte över att inte Engsund är kapten även om jag gillar honom. Jag ser inte skäl till att jämföra med vilka med större historik som vi har tappat.

OK, Joel Lundqvist är ett dåligt exempel. Edit: en som jag gärna hade sett som HV-kapten är Andreas Falk, men han var kanske lite långt ner i spekarhierarkin, dvs tredje/fjärde.

1 gillning

Då är min fråga. Tycker du det är problematiskt att HV är identitetslöst?

Om ja. Då kan det vara intressant att gå tillbaka två säsonger och se att HV högst aktivt i närtid bäddat för den här situationen själva.

Alla verkar för övrigt nog överens om att kaptenskvartetten är en rimlig sådan. Det är inte det som diskuteras.

Om vi säger såhär, sedan 2008 har jag haft ett mantra om att HV71 spelade framför sin gamla skolfröken, farsans jobbarkompis m fl vilket resulterade i ett SM-guld eftersom Weinhandl och Mårtensson inte gjorde detsamma, men var lika kompetenta hockeyspelare. Så ja, det är ett problem att HV71 är identitets- och historielöst.

Men jag ställer mig tveksam till om de vi nu har sjabblat bort är jämförbara med Davidsson, Petrasek, Liv och Gustafsson.

Lika gärna som att ha en Engsund eller Brännström eller någon i ovanstående lista som kapten kan jag ha Borgman eller Hansson.

Jag saknar givetvis AP men är inte helt säker på att han är KAPTENEN.

6 gillningar

Fattar. I min värld var han kaptenen. Han hade två saker som gör att jag föredrar honom framför Alsing.

1. AP ledde på isen och gick i bräschen när det behövdes som mest. 22/23 och i de två kvalen. Alsing var direkt dålig förra säsongen, och stundtals en av lagets sämsta backar.
  2. AP brann för föreningen och var inte rädd för att säga vad han tyckte. Alsing är mest diplomat och levererar samma klyschor hans överordnade kör. Det känns inte genuint. Det känns som att Alsing, lite på samma sätt som Blomman, lajvar kapten och gör och säger det han tror att en kapten ska göra. Förhoppningsvis har han utvecklats till i år.

För mig är AP det närmsta vi har en kapten av alla de aktiva som finns tillgängliga idag.

Engsund tycker jag gav ett ödmjukt, tryggt, men rätt starkt intryck som assisterande. Sen var problemet lite samma som med Alsing, Hansson och Borgman. Han levde inte upp till förväntningarna.

2 gillningar

Pilut hade ju gärna fått komma hem och tagit på sig kaptensrollen, han hade ett A innan han stack till NHL
Även Hugo Fransson borde inom snar framtid bära en bokstav

5 gillningar

HP, Träff, Zion, Åhman och Hallquisth är 100% vaskade i onödan och kunde burit iaf lite hjärta för HV. Våga förädla även dom som inte har NHL som toppnivå utan stabil SHL-nivå, de kommer stanna länge och bygga stomme om man förvaltar rätt.

4 gillningar

Zion spelade ju ändå flera säsonger i HV och var aldrig riktigt en toppspelare. Ibland måste man byta klubb och komma tillbaka(förhoppningsvis) som en bättre spelare.

OT?

1 gillning