Startar man säsongen med 1 nyförvärv på centerpositionen är det ett misslyckande. Hade Philp varit kvar hade vi haft 2.
Hur är jag otydlig?
Jag säger inte ens att Hult gjort något fel, om det är något sådant du hakar upp dig på. Men det blir ett misslyckande oavsett om det nu inte räddas upp. Vilket såklart blir extremt svårt.
Hult får jobba hårt nu och kontakta alla agenter igen. De kommer vara intresserade av att diskutera spelare som ännu inte har kontrakt med påskrifter. Vi har nog ändå ekonomi till att kunna vara med och snuva nåt annat lag på en center eller forward.
Vilken soppa det blev
Synd inte Philp sa det 2 veckor tidigare, så kunde vi istället varit med och bjudit på Nils Åman som djurgården lyckas få med ett 3års kontrakt.
Nu vet vi ju inte så mycket om omständigheterna och hans mående. Kan ha blivit betydligt sämre på slutet. Tycker vi ska vara försiktiga med att kritisera honom när vi knappt vet något alls.
Jag hakar inte upp mig på nånting. Jag var mer intresserad av hur du såg på att man ska undvika det du kallar för grovt misslyckande. Av ditt svar kan jag bara konstatera att vi definierar misslyckande på olika vis.
Du har helt rätt, kritiken är inte ”man får inte ha psykisk ohälsa” eller ”Hult borde inte signa någon som haft problem” utan att vi nu står här idag utan en 1C, att signa en amerikan med tidigare historik som aldrig spelat i SHL och bygga laget runt honom är/var risken.
Jag är nog beredd att hålla med LGM här. Hult har gjort en extrem rövare den här sillyn.
Han har lagt alla ägg i en och samma korg och utgått från att i stort sett samtliga spelare från fjolårets trupp, och det oavsett hur usla de var, kommer att bli bättre av att få spela en säsong till ihop. Med det har han förlängt med WIN och Eriksson. Han har inte ersatt spelare som Luoto och Rindell utan gått all in på Mysak (fortfarande högst osäkert kort), samt Philp (som vi vet alltså kämpat med psykisk ohälsa för bara några år sedan).
Det har varit chansningar hej vilt. Och vi hann inte ens släppa pucken i första försäsongsmatchen innan allt brakade samman.
Hults silly, sett till spelartruppen, är anmärkningsvärt dålig. Jag har förstått i teorin vad han velat åstadkomma, men jag har aldrig förstått den risk han varit villig att ta.
Tack! Och den risken tog Hult inte höjd för. Om jag som arbetsgivare rekryterar någon som jag vet har ett förflutet av frånvaro. Ja, då kan jag inte stå där och vara förvånad när personen sjukskriver sig på obestämd tid. Det är en risk jag tagit. Och det faller helt på mig. Hade jag tyckt personen ändå varit värd att satsa på, ja, då hade jag helst av allt försökt stärka upp organisationen genom att ta in ytterligare en person.
Sen vet vi inte, Philp och hans agent gav förmodligen grönt ljus hela vägen fram till igår.
Grejen är den att Philp kunde varit en flopp oavsett, vi har genom tiderna sett otaliga ”halvgudar” och ”råtalanger” komma in i HV och inte funka direkt från AHL/NHL.
Tyvärr är SHL en svår liga och HV ett ännu svårare lag.
Hade som sagt hellre sett ett mer svenskt/SHL säkert alternativ till Philp, han skulle varit en bonus och en möjlig jackpot, än att hela laget ska stå och falla på honom.
Är helt enig. Ett riktigt dåligt beteende av Philp och lämnar HV71 i en skitsituation. Men bättre att han fattade beslut nu än att försöka och göra en flopp. Hoppas att Hult har något på gång som han låter påskina.
Ja, det borde kommit tidigare men nu får vi ju iaf en chans att hitta en spelare som förhoppningsvis är motiverad att hjälpa oss. Och en ev back up till denne då.
Vår 1 center väljer att sluta och vi står nu i augusti och ska hitta en ersättare. Nästintill Omöjligt att hitta om nu inte någon från andra sidan väljer att lämna för att inte orka med AHL spel som inte tar plats i NHL. Men vad finns det för spelare? HV71 ligger nog inte högst upp på deras lista efter alla skitår vi haft.
Nu gäller det att man använder kontakter i alla världens hörn. Men oron jag hade innan med Philp gör ju inte mitt välmående bättre.
Hur ska Hult trolla fram en center nu? Han har ju inte imponerat på mig tidigare år. Nu är det upp till
Hellre en Dickinson i handen än en Philp i skogen.
I princip innebär den globala centerbristen att man måste punga upp feta kontrakt även för en tredjecenter om vi ska få någon bredd alls.
Jag köpte “risken” på backsidan utifrån att vi skulle investera i centrar/forwards. Suger att det blev såhär.
Vissa saker är svåra att ta höjd för. Enda misstaget jag kan se var väl att inte gå hårdare för just Dickinson och sajna Philp i tillägg till det nu när vi ändå sparar på backarna.
Tror det bästa vi kan göra nu är att bara plocka in den bästa spelaren vi kan hitta oavsett position. Lagbygget blir nubbigt trots allt men nu behöver vi få in talang oavsett position.
Det är klart att det med facit i hand, särskilt när den här mardrömssituationen uppstod, går att ha en massa synpunkter på lagbygget och att det går att säga ”vad var det jag sa” utifrån de farhågor som lyfts tidigare om lagbygget.
Men motfrågan blir ju då - hur skulle man ha gjort istället? Vilka alternativ fanns och finns för att göra något annat?
Faktum är ju att vi inte vet riktigt hur det hade funkat med Philp. Det kanske hade blivit jättebra. Eller så hade det skitit sig. Nu får vi se hur den befintliga truppen står sig och det finns goda anledning har att känna oro.
Men återigen - vad var alternativet? Andra klubbar letar ju också centrar utan framgång. Att HV landade Philp sågs ju som en värvningsbomb. Tyvärr small den av i ansiktet, men det visste vi ju inte då.
Det är tråkigt att HV inte har någon stomme, eller tydliga hemvändare som kan ta en plats i framtida stomme. Men sånt är det ju. Och då måste man hantera den situationen för vad den är. Jag ser inte riktigt vad HV hade kunnat göra annorlunda. Pengarna är inte obegränsade. Platserna är inte obegränsade. Viljan att spela i HV är inte obegränsad.
Jag tycker det är jäkligt tråkigt att det blev så här, men jag ser inte riktigt vilka tydliga alternativ att göra något annat som fanns. Upplys mig gärna.
Att tajmingen är dålig, att det kan tyckas oprofessionellt. Absolut.
Men, om vi nu ger Philp the benefit of doubt och försöker förstå honom utifrån hur han tidigare mått och agerat i sin karriär. Det kan finnas så extremt mycket kopplat till allt detta som hänt. Skam, känslor som pendlar från det ena till det andra från en dag till en annan. Det är inte bara att bara för vissa människor. Säg att han på riktigt var fullt beredd att köra för en vecka sedan? Och så nu.
Jag kan vara irriterad över att vi sitter i den situation vi sitter i. Men jag kan inte vara irriterad på en person som så tydligt brottats med psykisk ohälsa tidigare. Därav mitt fokus på det faktiska lagbygget och de risker Hult tagit.
Ja, ser man till här och nu så är Philps beslut orsaken till att vi är där vi är. Men jag kan tycka att felet grundlades tidigare när Hult gjorde sig beroende av Philp, utan att säkra upp truppen i övrigt.
Som exempel på vad jag tycker Hult skulle ha gjort annorlunda. Han har ju aktivt valt att gå in i en säsong med breddspelare som Laz, Eriksson och Win. Kanske man hade kunnat släppa två (kanske alla tre?), och med det frigöra både plats och pengar?
På det har vi två högst osäkra kort i Pasic och Johnsen, som verkar vara väldigt lågprioriterade i årets lagbygge? Försökte han hitta lösningar här?
Jag hävdar att Hult valde den enkla vägen den här säsongen.
Vi satsar på samma lag som föregående säsong, tar in nya tränare och fyller på med två osäkra centervärvningar och med det hoppas att vi lyfter.
Undrar samma. Man kan ju argumentera för att man hellre valt en annan spelare än Philp, men att ta höjd? Hade Dickinson kommit så hade det ju varit istället för Mysak. Inte alla tre. Det går inte att signa upp en plan b för spelare som på olika sätt är skadebenägna, av flera olika anledningar.