Lagbygget 26/27

Absolut, men det kan ju också ha varit ett sätt att bredda truppen och säkra upp, även om vi kan tycka att spelarna är för dåliga för det egentligen.

När det gäller Philps ansvar så tycker jag att det åligger spelaren minst lika stort ansvar att lyfta eventuella farhågor och tvivel i en sån situation, om nu psykisk ohälsa är anledningen.

För vi vet ju ingenting om ifall och hur Hult har lyft dessa frågor med spelaren och agenten, eller om de har lyft det mot HV. Det är möjligt att detta diskuterades som en potentiell risk, men jag vet inte. Och det gör förmodligen ingen annan heller som inte var med.

Det Hult ger uttryck för indikerar hur som helst att det inte fanns några tecken på att det skulle bli så här.

Han klev in och plockade bort AB, det var knappast den enkla vägen. Att köpa ut spelare hade inte gett oss mer utrymme. Och att bara vilja ha spelare som ska ha 22 min per match för att vara nöjda funkar inte heller.

Ja, man valde bredd istället för att lasta pengar på fler center- och backalternativ. Och där menar jag att Hult gått bort sig.

Eriksson och WIN hade vi dessutom kunnat välja bort helt gratis.

1 gillning

Är det katastrof att Noah Philp inte kommer? Den första tanken är väl så. Men som en del antytt ovan, hur hade han klarat SHL-spel? Min egen magkänsla när det gäller Philp, har inte enbart varit positiv.

Initialt tror jag Rousek är ett bättre centeralternativ. Det funkade ju allt bättre förra säsongen ju längre säsongen pågick.

Nu får vi aldrig veta om Philp hade färgat HV i SHL. Att hitta en toppcenter nu blir inte enkelt. Kan vara lättare att hitta en riktigt bra ytterforward och därmed låta Rousek gå center. Det borde finnas pengar nu att “bredda på toppen”.

Kämpa Hult!

5 gillningar

Gissar att det är där det kommer sluta. En vinge in. Och som du säger. Det behöver ju nödvändigtvis inte bli dåligt. Dock ska vi inte glömma Kloos som alternativ (även om Rousek gjorde det bättre enligt min mening). Tror det finns en vilja hos ledningen att initialt spela Mysak och Rousek.

1 gillning

Pengar finns säkert. Jag tror däremot inte att spelarna finns att motivera den pengasäcken.
Marknaden är lika död som vanligt och SHL är ingen bra liga. HV är inte ett förstaval hos de flesta och vi konkurrerar med andra, bättre SHL-lag.

Vi är rökta innan säsongen ens har börjat.

3 gillningar

För Eriksson och Igge får man väl knappt ens en Pasic, så svårt att se hur spetsen hade gynnats av att plocka bort även bredden.

2 gillningar

Hult har fått en del kritik för att forwardssidan var tunn innan det här.

Hade det tidigare värvats in säg en andrakedjesforward också så hade Philips sorti inte gjort behovet av en ny toppspelare lika akut, även om man hade behövs flytta runt i tänkta formationer.

Det blåser onekligen i motvind direkt, men det är ju då draken lyfter som han sa, Pelle Mårts!

Vår drake är död sen länge.

5 gillningar

Kanske gör en sunfire? (De som vet de vet)

Här behöver hv tyvärr lasta pengar. hult behöver hitta spets och inte vara rädd för att speänga budgeten.

Om vi nu tittar på vad Hult faktiskt lagt pengar på sett till spelartruppen:

Värvat
Philp
Mysak
Liv

Förlängt
Sandström
WIN
Eriksson
Gustafsson
(Förlängningen med OSL ska han inte lastas för)

Brutit med
Lehtinen

Spelare som lämnat
Rindell
Tedenby
Luoto
Dichow
Brännström
Pettersson

Utöver det har vi valt att hedra samtliga kontrakt från föregående säsong (man väljer att fortsätta lägga pengar på spelare som underpresterat). Här hade man absolut kunnat frigöra utrymme. Inte genom att bryta, utan att försöka hitta nya arbetsgivare åt dem.

Hult har som påpekat jobbat hårt på tränarsidan, och ja, där valde han inte den enkla vägen.

Men sett till spelartruppen känns det som att mantrat varit minsta motståndets lag som gäller.

Vad alternativen är, hur det ska lösas? är en fråga som ofta återkommer när folk har synpunkter. Men då svarar jag som alltid. Bra sportchefer ser till att lösa komplexa problem, bra chefer ser till att göra dåliga lag bättre, bra sportchef ser till att skaffa sig lite marginal.

Det har inte Hult gjort den här sillyn. Och därför sitter vi nu och har mer eller mindre gett upp säsongen redan idag.

1 gillning

Ja spets nu kommer kosta multum, och det får det väl göra. Däremot så lär det väl innebära att ev möjligheter till att förstärka någon annan position blir extremt lågprioriterat nu.

1 gillning

Han tog höjd för det när han förlängde med eriksson​:grin:

1 gillning

sååååååå. Vilka centrar finns tillgängliga???

1 gillning

Man valde att bryta med Blomman. Visar ju bara att han aldrig trodde på honom men ändå Inte gjorde något ifjol.

Värvat en center och en målvakt numera.

Till ett lag som kom ”sist”. Man lägger all skuld på Blomman med andra ord. Tror inte det är hela sanningen men en bra bit. Tror inte N.E kommer göra guld av sand heller för den sanden har vi inte i truppen. Statiskt sett så har vi inte de spelarna om man kollar tidigare säsonger. Att de skulle lyfta så mycket pga N.E ser jag inte. Absolut att vi kommer få ett stabilare spel men det räcker inte.

1 gillning

Ja, och komiskt nog gör Hult det Blommans försvarare anklagat hans kritiker för. Indirekt säger att allt var Blommans fel (vilket inte ens hans värsta kritiker hävdade).

Ring Liljander han vet hur vi konverterar Winge till center

7 gillningar

Och att värva två centrar uppifrån lägger väl en hel del skuld i att vi gått med en för svag centersida också.

2 gillningar