Han spelar ju inte gratis helller vad det verkar. Även om jag gillar Luoto så bör vi kunna hitta likvärdigt/bättre för samma peng, eller billigare
Luoto ryktas vilja hem till Finland
Inte så konstigt. De här två säsongerna går inte till historien som mest trivsamma, framgångsrika eller roliga på jobbet. Jag skulle också velat till Finland, trots att jag är född i Småland.
Luoto är fruktansvärt dyr.260 - 280 eller något har han väl..
Minns inte vem som sa det (troligtvis MP i podden) att han ligger strax under 300 EURO net
Enligt Johan Svensson på Expressen är Luotos lön 210 000 Euro netto.
Kan det vara förra säsongens lön? Infon om det är från September.
Rubriken är: Så mycket tjänar spelarna i SHL 2025/2026.
Hm, 3000kr ish inte så farligt. Förläng!
Ska givetvis va 300´
Blomman har sprungit runt en halv säsong nu och skyllt på skador. Inför omstarten säger han att det känns ”bra som fan”. Hur matchar då vår fantastiska coach laget när han ”äntligen” har tillgång till en mer eller mindre skadefri forwardssida? Vilka spelare ökar sin istid, vilka minskar?
Så här ser det ut de två senaste matcherna jämfört med de två sista innan OS-uppehållet.
| Istid innan uppehållet | Istid efter uppehållet | |
|---|---|---|
| Kloos | 19 | 19,24 |
| Ang | 23,5 | 18,36 |
| Rousek | 22,26 | 18,18 |
| Woods | 0 | 18 |
| OSL | 13,13 | 15,52 |
| Eriksson | 14,08 | 14,26 |
| Tedenby | 14,39 | 14 |
| Laz | 7,16 | 13,14 |
| WIN | 0 | 12,54 |
| Lindström | 8,04 | 12,04 |
| Pasic | 13,58 | 8,58 |
| Pettersson | 19,34 | 8,14 |
| Johnsen | 0 | 4,4 |
| Luoto | 19 | 15,06 |
| Magnertoft | 6,28 | 0 |
ÖKAD ISTID
Woods 18 minuter (spelade inte innan OS-uppehållet)
WIN 12 minuter 54 sekunder (spelade inte innan OS-uppehållet)
Laz 5 minuter 58 sekunder
Johnsen 4 minuter 40 sekunder
Lindström 4 minuter 0 sekunder
OSL 2 minuter 39 sekunder
Kloos 0 minuter 24 sekunder
Eriksson 0 minuter 18 sekunder
MINSKAD ISTID
Tedenby 0 minuter 39 sekunder
Rousek 3 minuter 52 sekunder
Luoto 3 minuter 54 sekunder
Pasic 5 minuter 0 sekunder
Ang 5 minuter 14 sekunder
Magnertoft 6 minuter 28 sekunder
Pettersson 11 minuter 20 sekunder
Om vi börjar med det som inte är ett dugg konstigt. Självklart ska Woods få speltid. Och visst är det bra att Pasic äntligen börjar få den istid han faktiskt förtjänar.
Men i övrigt. Här ser vi Blommans syn på hockey. Man kan säga vad man vill om ledande spelare som ger bort puckar och mål osv, men att Blomman i ett så kritiskt läge när varje match är viktig ökar istiden på våra breddspelare. Ja, då är det inget annat än hål i huvet. Här ska tilläggas att våra breddspelare knappt spelar BP. Så det är alltså i fem mot fem som Blomman tycker det är en genial idé att sprida ut istiden (igen) och ge den till våra sämre spelare på bekostnad av våra ledande.
Ett fullt lag för Blomman innebär inte att man maxar laget. Nej, man ger dåliga spelare ännu större förtroende.
Det här visar att Blomman fortfarande inte är SHL-mogen. Han underskattar ligan. Han tror fortsatt att idén med jämna kedjor är det som ska leda till framgång. Han förstår fortfarande inte att det är skillnad på RIKTIGA SHL-spelare och allsvenska spelare. Och det mest skrämmande av allt. Han har fortfarande inte fattat vad det är som varit framgångsreceptet vid de få tillfällen då laget faktiskt tagit poäng. Det vill säga att våra bra spelare har fått ta ännu mer ansvar för att rädda upp för den mediokra bredden vi sitter på.
Det är inte så j-vla svårt.
Bra spelare = mycket istid.
Dåliga spelare = lite istid.
Det här gör mig rädd inför fortsättningen. Inte bara inleder Blomman de avslutande omgångarna med att splittra på de två kedjor som faktiskt fungerat. Han börjar även sprida ut istiden och belönar våra dåliga spelare med mer. Jag trodde i min enfald att vi med fullt lag skulle få se mindre av spelare som WIN, Eriksson, Laz och Lindström. I stället har det blivit precis tvärtom.
Alnefelt verkar stanna i Finland. Lönekostnaden försvinner.
Tim Juel och Rifalk aktuella för Finland nästa år. Hade inte tackat nej till någon av dem. Men Rifalk är ju inte ens möjligt.
Sitter och fnular lite på vilka spelare som skulle kunna följa med oss ner till allsvenskan.
Kan bli aktuella
Olof Glifford/Herman Liv
Här är det väl mer eller mindre klart att det är målvaktsparet man går för om det blir allsvenskan.
Niklas Hansson
Han flyttade inför säsongen hem till Vetlanda. Tror inte han vill bryta upp. Skulle kunna vara en stjärna i allsvenskan.
Olle Alsing
Har köpt hus i Jönköping. Tror han skulle känna viss revanschlusta. Själv är jag dock osäker på om jag skulle vilja ha med honom ner. Får lite Rundblad-vibbar. Kommer inte vara så bra man tror och hoppas.
Karl Annborn
Gör en Emil Andrae. Får en stor roll i allsvenskan för att ta nästa steg.
Frågetecken?
Isac Brännström
Vill Brännan? Vill ens HV? Jag tycker given förlängning. Tveksamt om HV tänker samma.
Mattias Tedenby
Precis som Brännan. Viktigt att behålla hjärta. Men är HV ens sugna?
OSL
Kritat på nytt kontrakt, men har inte velat säga om det gäller i allsvenskan. Det får mig att ana ugglor i mossen. Gäller bara kontraktet i SHL. Om så är fallet lär OSL inte bli kvar.
Malte Gustafsson
Känns som en given förlängning, men frågan är vad Malte vill. HV har inte direkt hanterat brorsan Viggo bra. Nu i slutet placeras Malte som sjundeback. Inte förvånad om han söker sig vidare.
Martin Johnsen
Har han tappat lusten helt? En bra allsvensk center, men är han beredd att stanna kvar? Utlånad för att sen komma tillbaka och sitta på läktaren.
Oscar Davidsson
Svag säsong i allsvenskan. HV lär inte vara intresserade av en fortsättning. Har visserligen kontrakt som kan gälla i HA.
Hampus Eriksson
Stabil tvåvägsspelare i HA. Här kan HV få för sig att förlänga. Själv menar jag att han inte är tillräckligt bra för ett allsvenskt lag som satsar på att gå upp.
Victor Laz
Har kontrakt. En säsong där han gjort poäng i HA. HV skulle kunna tänka sig att behålla, även fast jag precis som i fallet med Eriksson förväntar mig bättre spelare i de lägre kedjorna.
Försvinner
Felix Sandström
Målvaktsparet är redan satt. Finns inte plats för Felix.
Lassi Lehtinen
Försvinner oavsett serie vi spelar i.
Fredrik Dichow
Redan klar för Timrå.
Andreas Borgman
Hade egentligen Stockholm som mål. Lär sannolikt hamna i Djurgården eller annan SHL-klubb som är beredd att ge honom bra med cash.
Hugo Fransson
Har man NHL-intresse på sig lär man inte vara intresserad av allsvenskt spel.
Santeri Hatakka
Svårt att se Hatakka bli kvar. Kan spela i Finland eller annan SHL-klubb för bra peng.
Axel Rindell
För bra för allsvenskan.
Jonathan Ang
Ryktades till Modo i samband med fjolårets kval om HV skulle åka ur. Ang kommer dra.
Justin Kloos
Alldeles för bra för allsvenskan. Långskott att han vill stanna.
Linus Lindström
Flytten från Skellefteå blev inte alls som Lindström tänkt sig. Bör vara aktuell för en brytning, även om vi håller oss kvar.
Joona Luoto
Ryktas vilja hem. Lär inte förlänga.
William Nilsson Ignberg
Svårt att se gnagaren WIN dra på sig HV-tröjan för att möta AIK på Hovet.
Nikola Pasic
Finland känns som en naturlig nästa destination för Pasic.
Hugo Pettersson
Redan klar för Malmö.
Lukas Rousek
För bra. Kommer lämna.
Riley Woods
Ville inte följa med Modo ner. Varför skulle han vilja följa med HV?
Allsvenska lagbygget
Om vi tar de spelare jag tror HV har möjlighet att behålla, samt lägger till frågetecknen skulle stommen till ett allsvenskt lag kunna se ut så här.
Glifford/Liv
Hansson-Gustasson
Alsing-Annborn
X-X
X
X-X-OSL
X-Johnsen-X
X-Laz-Brännström
X-Eriksson-Tedenby
Davidsson
Analys
Vi har extremt lite att falla tillbaka på om vi åker ur. Backsidan skulle eventuellt kunna bli bra, även målvaktsparet. Men på forwardssidan lyser det igenom att vi inför i år byggt ett lag helt utan HV-hjärta.
OSL är inte en ledande spelare i allsvenskan. Sätter även frågetecken kring Johnsen. Bredden med spelare som Laz och Eriksson är alldeles för svag för ett lag som vill gå upp direkt.
Skulle HV åka ur skulle vi sannolikt behöva ta in två allsvenska toppkedjor av klass, samt ett backpar som kan konkurrera med Hansson och Alsing om istid.
Slutsats
HV har inte råd med att åka ur.
HV leder jakten på Dickinson enligt Expressen.
Hade varit fint!
Vi är tydligen även intresserade av Nybros Hugo Gabrielsson.
Woods klar också då??
Förutom sista meningens första del då.
Ja, det känns ganska givet då.
Woods har kontrakt till 26/27, så han borde vara klar för nästa säsong också (givet SHL-spel). ![]()