Omgång 1: HV71 - AIK

[size=150]HV71 - AIK[/size]

Första HA matchen för HV på 36 år och det är AIK på hemmaplan
som gäller på fredagskvällen för HV71. Ett HV som kommer från
6 segermatcher och 2 förluster på försäsongen.

[size=150]FORZA HV71!![/size]

Det är helt jävla sjukt. Hur kunde man låta det gå så långt?

Ja, jag tror inte de som styrde skutan fattade den enorma vikt som vissa (hur många är oklart, men jag är definitivt en av dem) tilldelar den historiska aspekten av HV som topplag. Hur viktigt det är för våran identitet och svansföring. Hur mycket det förenar oss.

Det tar väldigt lång tid att bygga upp det förtroendet, bland oss fans och ute i hockeysverige.

Det är en av livets sanningar: det tar fördjävvla lång tid att bygga förtroende men åt andra hållet går det fort utav bara helvete.

Nu har vi noll år på raken i SHL. Det gör mig vansinnig. Många vill få det till att vi fans är lite nyfikna på HA, att vi tycker det är lite gött med omväxling och att några år i HA inte är så stor sak, för vi kommer ju ändå alltid älska HV. Visst, det sista stämmer, men de andra delarna kan dra åt skogen. Det är looser-lhc-klass på det sättet att argumentera. Jag ser inte fram emot en enda match i HA, det är skit rakt igenom. Kommer jag kolla på dem och bli glad när HV gör mål? Ja, sure, men det är fortfarande bara en pysventil för den ångest jag känner inför hela vår nuvarande position men även för den ovissa framtiden… förtroendet är borta.

Jag kan köpa att det blir en viss hajp inför första säsongen i HA. Det handlar väl både om försvarsmekanismer och överlevnadsinstikt. Men är det samma inställning från föreningen och fans till nästa säsong, om vi nu inte lyckas ta oss upp. Ja, då är vi extremt nära att HV blir ett nytt Leksand eller Modo när det kommer till förlorarmentalitet. Det finns nämligen en gräns för hur mycket skit man kan ta från klubben man älskar. Den här ”föreningen kan inte göra fel/det är kul att se HV möta Troja”-mentaliteten skadar mer än vad det ger. I alla i det långa loppet. Min åsikt.

Jag har idag bevistat min första HV-träning den här säsongen. Några reflektioner…alla spelare ( inklusive Simon Önerud som rapporterades sjuk igår) deltog, utom David Ullström då. Tommy Samuelsson ledde träningen, assisterad av Pelle G och William Rahm. Trots att man hade match igår kväll, var det högt tempo, hög intensitet. Ca 40 min high quality träning. Tommy S är jäkligt tydlig och ställer krav på spelarna. Jag gillade det jag såg. Såna här träningar såg jag inte mycket av förra säsongen.

Våra tre kaptener föregick med bra prestationer och drar med övriga på ett helt annat sätt än föregående säsong. Även spelare som Tyler Vesel och Chad Billins tycker jag visade hög arbetsmoral och ledaregenskaper. Inget fusk eller maskning där inte så resten av gänget tog rygg på dessa. Det yngre gardet tävlade fullt ut hela tiden. Det såg riktigt bra ut.

Måste också berömma Jesper Kokkonen. Tycker han kom förra sommaren med en jäkla massa överflödiga kilon runt magen. Nu är han slimmad, smidig och stark och han verkar också gå i bräschen för laget. Även den ofta kritiserade Daniel Bertov var bra. Ett frågetecken på backsidan tycker jag är Daniel Norbe. Enligt mig tämligen osynlig, både när det gäller de matcher jag sett och dagens träning.

Fick också se en liten slagsmålsunge. Inte så farligt kanske, men Andrae och Törngren rök ihop, slashade och crosscheckade varandra, vevade med armarna och brottades lite innan de skildes åt. Så…jag tror faktiskt det här laget har bestämt sig! De vill något, till skillnad från förra säsongens viljelösa och menlösa lag som spelade ner oss dit vi är idag.

Inte på plats idag, men när jag varit det har jag bara gått att säga om Tommy och Stillman. Oerhörd tydlighet, både i positiv och negativ riktning. Gör man inte det man ska får man höra det. Och det åberopas konstant från Tommys sida kommunikation på isen för att det ska fungera. Gillat det jag sett.

Känslorna kunde inte beskrivas bättre. Jag är inte det minsta intresserad av nya motståndare, det enda lag man har haft lite känslor mot back in the days är just AIK, men rivaliteten med ett lag som i SHL hade svårt att nå en publiksiffra över 4000 i Sveriges huvudstad, är ganska ljummet. Att försöka måla upp en rivalitet med Troja är bara tragiskt. Jag sa upp CMore och kommer i princip kolla highlights på webben och säkerställa att HV71 tog ytterligare en trepoängare. Någon gång kommer jag säkert dyka upp i HG (bor på annan ort) och när det vankas slutspel kommer jag se till att ta mig dit för att dra mitt strå till stacken. Inte för att njuta av det egentligen, men göra rösten hörd för att bidra med något som ändrar på det här debaclet.

Kanske blir det besök i Karlskoga, med minnen av när man för 5 år sedan kunde åka till Karlstad och se ett HV som hade vunnit alla matcher mot FBK de två senaste säsongerna.

Ber om ursäkt för att jag är en sån dysterkvist, det kanske försvinner vid militärernas favorittid på året (framåt mars :wink:)

Jag tror inte vi är ensamma i denna känsla. Jag kommer följa detta slaviskt, trots avsaknad av personlig hype kring HA. Det finns naturligtvis en spänning i misären, men den är sprungen ur samma obehag som gjorde att man satt klistrad framför nedflyttningskvalet i våras. Samtidigt vill jag verkligen bidra till en snabb återgång. Hade HV begärt in en lax från mig (och alla andra) för att säkerställa att vi köper in en ännu bättre förstafemma för sådär 10 millar, då hade jag inte tvekat en sekund. Men det betyder inte att jag ser fram emot att vinna massa matcher i HA. Jag vill att HV krossar motståndet detta år. Jag vill inte se en enda spännande match. Nu får inte jag som jag vill.

Tillägg:

Jag har inga problem med att spelarna känner sig motiverade. Att de ser detta som en spännande utmaning, att hjälpa till att ta sig tillbaka till SHL. Det är inte okompatiblet med min egen apati för ligan. Det är inte jag som skall spela, och hade jag gjort det hade jag varit lika motiverad som de är. Jag kan till och med glädjas åt/med spelarna som känner den motivationen.

En första indikation på hur intresset för HA är kanske vi får redan nu nästa onsdag hemma mot Västerås. Enligt HV har man sålt 2800 biljetter.

Visst, man ska självklart ha i åtanke att det pågår en pandemi. Samtidigt. 2800 sålda med en vecka kvar… Backa 10-15 år i tiden och HV hade snudd på utsålt varje match. Nya tider.

Vore korkat att förvänta sig att det kommer vara världens tryck på biljettförsäljningen i år.

Här inne flödar optimismen över!
Härligt att både se och höra hur alla positiva skribenter ser fram mot säsongen.
Det fyller ett gammalt HV-hjärta med hopp och glädje.

Vill bara förtydliga att jag älskar inte HV71 mindre bara för att jag är ordentligt besviken på förra säsongens insats. Nu tar vi nya tag och gött om du orkar gå in i det här med en positiv (om än lite sarkastisk) inställning. Kör så det ryker!

Sen är väl det här mer en tippningstråd än gnälltråd, så jag säger 5-3 och premiärmålet i HA görs av Kokkonen. Han ser ut som att han har genomgått en förvandling mer än den från SHL-spelare till allsvensk spelare. Ser stark ut och lyser av självförtroende.

fast man kan ha mer än en tanke i huvudet samtidigt. Jag ser fram emot nästa säsong. Inte denna. Denna skrämmer mig.
Jag är en optimist i det hänseendet att jag tror vi har en tillräckligt bra trupp för att gå upp direkt. Jag är även optimist och positiv över de nya tränarna, den nya styrelsen med ordförande i spetsen. Jag är optimist för framtiden. Jag är tveksamt positiv till Lindbom men jag är förhoppningsfull i att det kommer landa rätt. Jag är hyffsat positiv över truppen som sådan, men…

Samtidigt är jag orolig för att vi inte satsat tillräckligt för att realisera den optimism jag har för ovan saker. Vi har inte sparkat Hult, vi har kvar Ekan i någon helt opak roll utan någon synlig granskning eller utvärdering.

Jag är direkt dystopisk inför att vi spelar i HA över huvud taget. Jag är inte det minsta intresserad av den ligan, eller lagen vi möter där. De lag som huserar i HA har endast två kopplingar till HV71 i min värld:

  1. De är enbart rundningskoner för träning, då de ibland dyker upp i SHL, på vår väg mot att tävla om nästa SM-guld.
  2. De är lag varifrån vi kan värva spelare eller låna ut spelare till, på vår väg mot att tävla om nästa SM-guld.

Jag säger inte detta för att vara dryg, även om vem som helst gärna får stämpla mig som sådan. Utan jag säger det från den ambition som klubben själv haft, samt från min förhoppning att vi kan vara en ledande förening även i framtiden. Är vi en ledande förening i framtiden så är de två punkterna ovan, om än raljerande och dryga, precis så det kommer bli, precis så det har varit sedan sekelskiftet fram till Hult blev anställd.

Jag noterar att du Farzan är kritisk till atmosfären i detta forum. Du påpekar detta vid flera tillfällen. Jag tänker mig att du gör det för att du vill värna om föreningen och tycker att den inte är värd att ha en massa fans som bara är missnöjda, eller något i den stilen? Att man kanske inte hjälper föreningen med att bara vara negativ?

Men, jag ser inte några inlägg där du lägger ut texten om hur du uppfattar saker, hur du analyserar situation. Det är väl ändå den absolut bästa medicinen mot, det jag gissar du uppfattar som “negativitet baserad på bristande insikt/kunskap/etc”? Om du lägger ut texten och motiverar vad som gör att du har en mer positiv och optimistisk syn, än den du tycker dig se här, då påverkar naturligtvis du detta forum åt det hållet. Forumet blir ju inte något annat än vad skribenterna gör det till.

Vi är här för att vi alla älskar HV71, vi vill debattera och diskutera HV71. I den diskussionen vill i alla fall jag ha alla (rimliga) åsikter debatterade.

+1

Med en mer handlingskraftig ledning hade vi inte gjort det. Det är pinsamt att man lät det gå så långt när man hade så bra förutsättningar för att klara sig kvar, framförallt ekonomiskt.

Jag kommer titta på alla matcher i HA också, men fram tills ungefär nu har jag förnekat att vi är där. Det är en jävla mardröm som man inte vill ta in. Hur kunde vi åka ut före lag som Oskarshamn, Malmö, Leksand, Djurgården, Örebro och Linköping? Lag som harvat runt och inte vunnit något mer än kval på evigheter. Uppvaknandet från vad som egentligen hänt tar olika lång tid för olika personer. Jag har som tidigare skrivits inte sett en match från försäsongen mer än highlights och där får man inget grepp om helheten. När jag nu snart kommer bli smärtsamt medveten om vilka arenor vi spelar i, vilken skillnad det kommer vara i tryck på läktarna, skillnaden i TV-produktion med dåliga kameravinklar och bristfälliga bilder, skillnaden på kommentatorer och tid i det riktiga rampljuset kommer jag inse att mardrömmen är sann. Något som vi hade alla möjligheter att undvika, men inte klarade. Det är det största misslyckandet i klubbens historia. För jävla dåligt gjort och ansvariga ska skämmas så in i helvete, länge.

Med det sagt hoppas jag verkligen att vi vinner mot AIK imorgon och jag är iaf spänd på att få se hur vårt spel sitter när det blir allvar.

vill ha en seger o en bra start på säsongen. Pallar inte med en dålig start iår igen…

Jag har följt, och älskat, den här klubben i 50 år. Jag har varit med på hela resan från starten. Jag har stått i alla dessa hallar och skrikit rösten ur mig och upplevt det mesta. Nu kommer jag att åka tillbaka till Dackehallen, den har väl nytt namn nu förvisso, och göra samma sak igen. Jag tycker precis som du att det är förbannat tråkigt att vi åkte ur, men det är historia nu. Det hjälper inte att älta det, för det går inte att ändra på. Jag väljer att se framtiden an och ska göra allt jag kan för att få se HV gå upp i högsta serien för tredje gången. Förhoppningsvis är jag på plats då och får återigen springa in på isen och klappa om våra hjältar.
Jag är ganska övertygad att hade HV slagit Brynäs, så hade alla nu sparkade suttit kvar och ökenvandringen hade fortsatt utan åtgärder. Jag väljer att se det här som ett avstamp mot en ny era för klubben. Man har nog lärt sig av misstagen från det som hänt och kan gå stärkta ur detta. Att sen alla hänger upp sig på att Hult är kvar tycker jag bara är slöseri med energi. Hän är kvar, det får vi leva med, vare sig vi vill eller inte. Någon av de nu nya styrande har gjort det övervägandet och tycker att nackdelarna är större än fördelarna med att bryta hans avtal. Då får vi släppa det och tro att dom fattat rätt beslut.
Detta är nog inte en avancerad analys av läget, men det är hur jag ser på saken. Som jag skrev tidigare har jag varit med på hela resan och upplevt både lycka och förtvivlan, och en otrolig kärlek för föreningen. Jag väljer att se glaset som halvfullt i stället för halvtomt. Jag är en optimistisk person i grunden och tror på avancemang, men ser gärna att vi alla sluter upp och ger positiv energi.

Väl mött på läktaren så ofta det går, jag har 25 mil enkel resa, där hoppas jag vi kan heja fram laget tillsammans.

Underbart att läsa, tack för detta!

Historia och perspektiv är viktigt i sammanhanget. Man blir lätt fastlåst i nuet.

Denna match sänds även på tv12 för de som inte har tillgång till cmore.

Idag SKA det bara vinnas.
Skulle känna mig ok med 5-0.
Nu kör vi!

Snyggt!

Lycka och förtvivlan. Det är precis vad detta handlar om.
Man kan ju inte bara “byta lag”.

Nu kör vi! “Fjamåt” som vi smålänningar säger.

“Spiken” :wink: