Vilka saknades mer än Fantenberg?
Så märklig känsla. Glad över att vi spelade ca tio gånger bättre än jag hade förväntat, arg över att vi inte gjorde mål och blev “bestulna”.
Nu var LHC rätt kassa, så men ska inte grotta ner sig för mkt i statistiken, men - bortsett från brist på mål så dominerade vi offensivt, inte bara i matchen utan av alla lagen i går.
Vi hade flest skott av alla lag. 42, tvåan Timrå hade 37. Vi hade flest skottförsök. 61, tvåan Leksand 41, vi hade flest offensiva tekniningar. 34, tvåan Växjö hade 25. (Vi vann också 65% av de offensiva tekningarna).
På minussidan är då målen… vi hade sämst skottprocent av alla. Och vi vann bara knappt 30% av våra defensiva tekningar - å andra sidan hade vi väldigt få defensiva tekningar.
Är sur över att vi slarvar bort vinsten men ändå så gillade jag mkt igår. Tyckte Hv var fysiska. Dom tog tillbaka puckarna och skapade mkt.
Sen att man inte gör ngt mer mål på alla dom chanserna är illa men så blir det ibland
Vi tog iaf poäng och gjorde mål i en SHL-premiär. Alltid ngt. Frölunda ligger efter oss så det är lugnt hemmavid o på jobbet. Iaf tills nästa omgång
Ta bort teden, in med Nättinen istället att buffla framför mål och låt OSL styra PP
Skills, ambitioner och klubbkänsla, men de är iofs ständigt frånvarande i Cluben
8 skott på mål är helt galet bra
Det där skojar man inte bort!
Upp med speltiden på Fisken. Annars verkar Montén och co matcha laget så som vi på forumet tycker och tänker.
Vill någon vänlig förklara för mig vad skillnaden är mellan gårdagens match och en annan match under SÅS? Dvs när prestationerna är sjukligt bra men vi vinner inte. Vad talar för att vi inte skall hamna i samma sits igen?
Den avgörande delen igår var hur HV kontrollerade sig UR och IN i zon för det mesta. Och att man därefter kunde etablera sig i anfallszon vilket ledde till de helt absurda siffrorna som förstakedjan hade (31 skott framåt - 3 skott mot sig bakåt). Jag kan inte minnas att vi någonsin under SÅS kunde etablera ett tydligt anfallsspel.
Vill nu efter den största besvikelsen lagt sig berömma några spelare, exempelvis Fisker. Låt han ta ett större ansvar, och låt Tikka hoppa ner ett steg. Han har löjligt mycket hockey i sig.
En annan som gjorde ett kanonjobb i boxplay igår och där han verkligen visade att han är frisk: Simon Önerud. Väldigt bra.
Tack för svaret, ja sådana här långa anfall har jag inte sett på år.
Var kan man hitta avancerad statistik som denna? Eller är det din egna excel grej?
@ krycek Samma fråga
SHL.se har avancerad statistik. Gamecardsen som F lade upp är från Twitter, här: https://x.com/puckaddata/status/1702610534913265945?s=46&t=bmc-uPjSTbE_vK0es5_dwQ
Najs, det där scoren känns ju väldigt representativ för hur man upplevde prestationerna. T.ex får den ju in helt korrekt Högberg som den med högst score även om HV totalt dominerar hos utespelare.
Nu är säkert mitt minne färgat, MEN, inte tusan var det någonsin “sjukligt bra prestationer” under SÅS?
Såg ju allt jämt helt förskräckligt ut?
Vill dock minnas att det var en hemmamatch i början av säsongen mot just Linköping där vi spelade ut dem efter noter men sedan torskade efter en episk miss av Eric Martinsson bakom egen bur. Den generella minnesbilden gör även gällande att vi inte spelade så himla illa de första 10-15 omgångarna men att vi inte fick med oss poängen och att vi när pressen ökade sedan började spela riktigt uselt.
Du glömde också 1 grej, man erövra puck i offensiv. Man backa ej hem direkt när skott va avlossat, hög fart ner för att ta sargduell och många gånger vinnare ut dom också.
Ja man blir fan lite sugen på att dom ska ge honom ett kontrakt där han spelar 100% i BP men sen är uppsatt extraforward i övrigt bara och gör lite ströbyten. Han är ju billig i drift och lär köpa sin roll och han är fortfarande grym i den spelformen.