Omgång 1: Växjö LH - HV71

[size=200]Växjö LH - HV71[/size]

[size=150]Topptippade Växjö Lakers inleder med derby mot HV71[/size]
Publicerad: 2014-09-10 15:22 shl.se/shl-arena/38859/pregame/

Från dess att förra säsongen tog slut till den kommande har båda lagens uppställningar bytt en del av sin skepnad i form av nya spelare.

Växjö får klara sig utan spelare som Colby Armstrong, Dennis Rasmussen och samtliga tre målvakter från förra säsongen. Dessutom har backen Kristofer Berglund gått till just premiärmotståndaren HV71.

In i laget har exempelvis målvakten Cristopher Nihlstorp, forwarden Nick Johnson och backen Teemu Laakso kommit. Tomi Kallio ersätter Johan Markusson som lagkapten då Markusson valt att lägga skridskorna på hyllan.

Även HV71 har bytt ut spelare. Elias Fälth, William Karlsson och Toni Rajala är spelare som nu gått till andra klubbar medan laget fått in spelare som Erik Ersberg, Calle Ridderwall, Mattias Tedenby och redan nämnde Kristofer Berglund.

Uppdatera dig om läget i lagen inför SHL 2014/2015.

[size=125]Fördel HV71 sett till fjolåret[/size]
Lagen har förberett sig under lång tid med barmarksträning, ispremiärer, malande skridskopass och förberedande matcher - allt för att stå så bra rustade som möjligt när pucken släpps 19.00 på torsdagskvällen.

HV71 har spelat sex matcher innan premiären varav fyra inom ramen för CHL. Det har blivit tre segrar (två i CHL) och lika många föluster.

Växjö Lakers har spelat sju matcher varav fyra inom ramen för CHL. Laget har segrat i fyra av matcherna (två i CHL) och förlorat i tre.

En tillbakablick på resultaten mellan lagen under fjolårssäsongen gör gällande att det då var klar fördel för HV71 som vann fyra av fem möten. Totalt genom åren har lagen mötts vid 15 tillfällen i SHL, Växjö har vunnit åtta matcher och HV71 sju.

Fem långa månader har gått sedan den senaste SHL-matchen i Vida Arena så vi kan räkna med en förväntansfull storpublik som längtat länge efter SHL 2014/2015.

Notering: Jag vet inte om bilden för laguppställning kommer fungera, men jag tror det. Tabellen gör det inte i alla fall.
Får se när jag lyckas ta mig tid att fixa det.

förväntansfull… hoppas på storvinst, känns obra att det står 7-8 i matcher mot träskers.

jag skall betta på att teden gör första shl-målet iår för hv.

Jag tror Andreas Johansson är en försiktig herre som INTE kommer utmana Växjös fart i den här premiären på bortaplan. Målet blir att göra jobbet till hundra procent i egen zon och sedan visa kvalité i powerplay vilket ju faktiskt funkat riktigt fint nu på försäsongen! Mest intressant blir att se om man fortsätter med ungt folk i backlinjen eller om man ger de mer erfarna spelarna platserna nu när alla är tillgängliga. Magkänslan säger att de faktiskt vågar satsa ungt här. Framåt blir det nog inga stora förändringar…

Fantastisk matchtråd.

Game on.

Tack du, men all text är ju skriven av shl.se, och som tur är gjorde jag ett litet script för att skapa hela matchtråden förra säsongen (hv-match.appspot.com/forumtext.php) så jag kan inte ta så mycket ära nu.
Så den kan ni använda om ni vill skapa en matchtråd snabbt, all info parsas bara från shl.se om den finns tillgänglig :slight_smile:

Börjar bli jäkligt taggad för ikväll, nu jäklar!!

Jag ska göra grymma matchtrådar denna säsongen med, det lovar jag Er. Kommer bli grymmare trådar denna säsongen från min sida :slight_smile:

Härligt med ny säsong. Tror matchen slutar 2-4 :wink:

Bra, jag står som backup om du/ni andra inte hinner med min lathund :stuck_out_tongue:

Jävligt taggad inför denna match, finns nog inget bättre lag att starta säsongen mot (möjligtvis Färjestad eller Linköping), men detta året lär rivaliteten mellan HV och Växjö ökat ännu mer! Båda lagen har ju starkare trupp än förra året men tror faktiskt att vårt HV kan knipa segern :smiley:

Folk bruka beklaga sig över den så långa och tråkig höstvinter. Detta är vad jag har längtat efter och sett fram emot hela sommaren, med hockey blir allt varmare och livsnjutning kommer tillbaka. Äntligen är det igång! :slight_smile:

Heja HV!!

Kvällens domare och linjemän:
Marcus Linde, Mikael Sjöqvist
Andreas Malmqvist, Christian Tillerkvist

Nyckelpunkter i matchen, sett till träningsmatcherna är enligt mig följande :

**Att inte alla bara tittar efter pucken i egen zon, ibland har tre HV-spelare glidit ned mot området bakom egna målet (där pucken är) och en ensam motståndare har kunnat bli helt ren med Wesslau.

**Att ordna ordentlig trafik framför motståndarmålet i PP/anfall, det är så man oftast gör mål, det gör ont men är nödvändigt för att vinna matcher.

**Om man kör fast och inte kommer in i anfallszon:
lugna ned spelet, ta burskydd och kom i anfall i samlad trupp.
När det sett som värst ut har man anfallit med en eller två spelare medan resten varit upptagna av byten eller varit helt ur fas, det tröttar både mentalt och fysiskt utan att ge någonting alls …

Äntligen drar säsongen igång! Kul med hockey. Krävs en gedigen arbetsinsats från samtliga idag och tempo. PP/BP kommer va otroligt viktigt nu med tanke på de större ytorna i resp zon. Disciplin och skridskoåkning gäller. Kämpa HV

Laguppställning i kväll:

4th Line
67. Törngren, Christoffer

  1. Strandberg, Sebastian

  2. Sandberg, Filip

  3. Williamsson, Jesper

  4. Andersson, Erik

3rd Line
31. Tedenby, Mattias

  1. Holzapfel, Riley

  2. Brithén, Ted

  3. Campoli, Chris

  4. Johansson, Emil

2nd Line
11. Ridderwall, Calle

  1. Christensen, Erik

  2. Melin, Björn

  3. Karlsson, Mattias

  4. Petrasek, David

1st Line
91. Jämtin, Andreas

  1. Nilson, Marcus

  2. Carlsson, Patrik

  3. Berglund, Kristofer

  4. Eidstedt, Axel

Goalies
40. Ersberg, Erik
32. Wesslau, Gustaf

Underbart att det drar igång.
Fantastisk stämning i laget.
Nu kör vi.
MOSA!!!

Spännande formationer.

Kedjorna andas försiktighet tycker jag. Väldigt balanserande men är de produktiva? Erik Andersson är en personlig favorit som jag tycker borde få plats. Bakåt är jag orolig när Pettan och Kolan ska kampera. Vem ska täcka upp för den andras inte så snabba skridskoåkning när Växjö kommer virvlandes? Jaja tränarna vet bäst!

Att Eidstedt skulle ta plats i första backpar var inget man kunde tro på förhand…

Härligt att det drar igång nu, Ska bli en spännande värdemätare ikväll. Spännande förändringar i kedjorna även om dom inte ser ut exakt som man hoppats på, Men AJ vet nog vad han gör. Ska bli intressant att se om Brithen och Holzapfel hänger med ikväll :slight_smile:

Linan med Strandberg - Sandberg - Thörngren. Känns mycket intressant.