Alla veckor är bra. I intervju-position, sett till träningsveckan. Så kan det naturligtvis inte vara. Inte om man samtidigt ligger toksist och är sämst på i stort sett allt. Man vill pilla in enkla mål. Det finns inget enkelt med HV71 nu, inte heller under en norrlandsturne. Putta tak och göra mål. Ha. My ass.
Föreningen spelar just nu ett högt spel. Man sätter sin trovärdighet ur spel, genom att hålla kursen i all kommunikation utåt. Detta är riskabelt. Ödmjukheten lyser med sin frånvaro. Vi skall bli bättre på allt, säger precis alla. Det är just nu en frireligiös prägel på kommunikation såväl som verksamhet och tilltro till processen. Faller detta väl ut så står vi fans, domedagsfans, för det finns inga andra nuförtiden, där med ägg i ansiktet. Historien och sannolikheten säger att det är låg risk för detta äggliga utfall.
Respekten för de senaste 54 åren i föreningen finns inte där, från ledare eller ledning. Framförallt inte för de senaste 15 åren. Respekten gentemot fans, saknas den också. Det är uppenbart att ledningen, samtliga i ledande positioner, inte tar fansens oro på allvar. Bara för att man själv inte har historik i föreningen eller en koppling till tidigare händelser, så kan man inte blunda för densamma och uppträda arrogant , historie- och verklighetsfrånvänt. Det finns i dagsläget få fans som accepterar status quo. Det är hög jävla tid för föreningen att adressera detta, alternativt börja vinna matcher och undkomma den vägen. Den fega vägen.
Så kvar är vi fans, de enda som står upp för föreningen och dess historia, när densamma i stort sett blivit kapad av aktörer som inte är kapabla att axla historiken med stadiga ben, ordentlig mustach och salt i mungipan.
Skål för den fega vägen, vägen genom upprepade historiefrånvända vinster, värda eller ovärda.
I en bättre värld hade föreningen varit på samma nivå som ingresserna. Till och bättre utan att förringa ingressens författare. Sorligt nog är väl föreningen inte i närheten av att närma sig.
Nåväl, jag glädjer mig av nyfikenheten i vad ingressen ger oss, det är den behållningen man får idag. När inte HV71 kan bjuda till.
Känns som det kommer se ut som förra matchen bara att Luleå har mer puck än LHC. Vi får hoppas på nån kontring eller styrning. Blir förvånad om man lyckas göra mer än 3 mål på Norrlandsturnén.
Åtta långa år mina vänner. Noll sannsmåländsk segersötma i stålstaden. Men det kanske är i Luleå det riktiga mindsetet finns. Frågan är om laget har hunnit hitta det än under sin korta vistelse. Kanske måste de sätta sig på knä och fråga turistguiden Bulan, vart mindsetet finns.
Jag har markerat några grejer som ska in i detta set ikväll. Denna union av flosklade begrepp som utgör den mängd som ska ge oss tre poäng för första gången på 8 år.
HV har ju tagit 6 poäng, men enligt den enkla xG-analys jag gjorde så skulle de rimligen absolut kunnat haft 12 poäng (om laget med högst avrundad xG vunnit).
Frågan är då hur bra HV egentligen är och jag tror sanningen ligger någonstans mellan de två varianterna.
Svagheten är också att när det står och väger har andra lag vassa toppar som kan komma in och avgöra - detta även pga. att HV spelar osmart och med fel spelare i de lägena. Risk-reward-kalkylen är ofta fel etc.
Nu möter vi det lag som vann hela skiten förra året och som börjat säsongen svagt - jag tror det är rimligt att anta att de är lite sämre än förra året (tappat vissa och är inte riktigt i form) men inte alls så dåliga som tabellen just nu visar.
Lussekatterna vill säkert ha revansch och kommer göra allt för att inte HV ska ta sig upp i närheten av dem och att de själva närmar sig den absoluta botten.
Tycker därmed att det mesta talar för 3 poäng till Luleå