Omgång 10: HV71 - Brynäs IF

[size=150]Match mot Brynäs imorn, matchstart 18.30. Både hjärtat och hjärnan tror på seger, Brynäs har back-to-back möte och kan nog tröttas ner rejält imorn med tanke på att vi har hemmaplan och är rejält hemmastarka. [/size]

Poängbäst i Brynäs: Niclas Andersén - 8 GP , 1+7
Poängbäst i HV: Erik Christensen - 9 GP , 1+9

Brynäs PP: 24%
Brynäs BP: 92,86%

HV PP: 17,65%
HV BP: 93,94%

Tekningsstatistik:
HV - 52,35%
Brynäs - 54,35%

Alltså ett lag som är väldigt skickligt i både 5 mot 4 och 4 mot 5. Gäller att inte ta några dumma utvisningar och vara det bättre laget i 5 mot 5.

Målvakter:
Erik Ersberg: 1.67 GAA - 92,06%
Gustaf Wesslau: 3.07 GAA - 89.41%

Bernhard Starkbaum: 2.29 GAA - 92,48%
Felix Sandström: 1.50 GAA - 95,83%

Övrig statistik:
HV PIM: 84
Brynäs PIM: 70

HV71 har 4/4 vinster på hemmaplan, Brynäs har 1/4 vinster på bortaplan.

[size=150]Så, vad tror ni om matchen? Seger eller förlust?[/size]

Mer statistik kan ses på SHL.se
SHL Arena: shl.se/shl-arena/38914/

[size=150]Uppdatering: Calle Ridderwall inför matchen hv71.se/artikel/58490/[/size]

Tror på seger imorgon i våra gula dräkter inför hemmapubliken, som sagt spelar Brynäs back-to-back och kommer förhoppningsvis känna sig lite utmattade lagom till vår match (dock har statisktiken inte talat så mycket för det).

Nu kommer vi få lite ändringar i laget igen, antar Fiala ska placeras in i en kedja igen, undrar vilken och med vilka som kedjekamrater och vem ska petas då?
Vår målproduktion har ju inte direkt glimmrat på sistone, 5 mål på 3 shl matcher under ordinarie tid, ett snitt på 1,6 mål per match är för dåligt och räcker oftast inte om man ska vinna matcher. Hoppas på ketchup effekten imorgon!

Får se om Johansson väljer att splittra på Christensen, Tedenby och Brithén som han gjorde i sista perioden igår mot Leksand. Annars kanske han väljer att lira Fiala i typ en 3:e kedja för att långsamt matcha in honom i laget.

Tror definitivt att det kommer gynna oss att Brynäs spelar back-to-back. Tror de kommer få en tuff match mot FBK ikväll som kommer sätta sig i benen. Om jag minns rätt så spelade SAIK också back-to-back när vi mötes senast där jag tycker att det märktes på SAIK att de var lite tröttare. Märkligt egentligen att HV får två motståndare nu i början på säsongen som har spelat dagen innan.

Hemmaplan, 95-tröjorna och att Brynäs har spelat dagen innan kan bara resultera i vinst. Eller? :wink:

Brynäs PP är imponerande bra och det som gör det så bra är det snabba passningstempot de har. Snabbt och distinkt hela tiden och försvaret hänger inte med. Det gäller för HV att ta fram sitt yttersta i BP och ta så lite utvisningar som möjligt. Brynäs är i form och är skickliga så det blir tufft. Svårt att säga vad back to back betyder i detta fall.

Såg lite av Brynäs-FBK ikväll och imponeras av vilken speed som finns i BIF. Bra fart på rören och i passningsspelet (framförallt PP som ngn skrev ovan). Håll lite extra koll på Adam Brodecki. Riktigt snabb och hittar ofta öppnande passningar genom målområdet mot bortre eller mot någon som står i slottet (Jukkas gamla favoritposition). Resulterade inget idag men det är en tidsfråga. Potential!

Hoppas att hemmaformen håller i sig och att Fiala får chansen att visa AJ att han tog petningen på rätt sätt.

Brynäs såg som sagt mycket bra ut mot FBK medan HV har sett ganska slöa ut de senaste tre matcherna (JYP inräknad). Tror därför säsongens första hemmaförlust kommer ikväll.

Lite lurigt angående den här använda tröjaktionen :slight_smile:
Hur många tröjor är egentligen använda av dessa spelare?

Petrasek, Nilson, Jämtin, Fiala?

Dom är ju inte matchanvända ännu i alla fall vad jag vet och lär troligtvis inte bli det av Pettan och Nilson iaf.

Jag tror inte Fiala är med, Jämtin lär nog vara med istället just för att det är en speciell tröjdag som spelare som Jämtin känns mer delaktiga i på nåt sätt. Blir ju trångt för spelare om man tar med båda troligtvis.

HV71 skriver så här på auktionssidan:
Vi reserverar oss för att spelare, som utav någon anledning inte tas med i matchens line-up, inte har spelat i matchstället.

Fiala - Christensen - Brithen ---------- Kolan - Williamsson
Tedenby - Sandberg - Carlsson ----------Pilut - Emil J
Ridderwall - Holzapfel - Laine ----------Eidstedt - Campoli
Bengtsson - Strandberg - Törngren ----------Berglund - Melin

Så hade nog jag formerat laget, Melin känns ibland lite som en back och kan gå in och skotta från blå bättre än de flesta backar.
Pilut och Emil borde kunna få igång spelet bra från egen zon trots att dom är unga så är dom bäst i laget på det. Tillsammans så kan dom starta snabba spelvändningar för snabba spelare. Tedenby ersätter Rajala och Sandberg får ersätta WK så gott det går.

Kolan och Williamsson känns mer stabila än de andra backarna och får lira ihop i första där förra årets kedja kanske hittar tillbaka igen.
Övriga linor får vi se hur dom fungerar.

Aha okej men då så.

AJ tveksam till om Fiala ska spela!
Själv hoppas jag på att han får chansen och spelar ikväll, han är ju trots allt en grym talang och då vill man ju se han spela så mycket som möjligt innan han nästa säsong försvinner. Kanske även rätt medicin för att få igång målproduktionen igen i laget?

Läste någonstans att Nilson och Jämtin ska spela ikväll, däremot inte Fiala. Men vart läste jag detta? Haha.

Lite kul läsning från SHL, Om HV71 håller samma poängsnitt som man har i 55 matcher så slutar man med stor sannolikhet mellan plats
4-8 om man ska tro sluttabellen senaste åren. Ganska bra ändå trots att man inte direkt imponerat så kan man sluta kanske 5-6

Fiala spelar, placeras i fjärdekedjan med Sandberg och Bengtsson, Jämtin är tillbaka i spel och dessutom står Wesslau ikväll!

1:
20 RD Lawrence Pilut
25 LD Mattias Karlsson
92 RW Teemu Laine
24 CE Erik Christensen
90 LW Ted Brithén
2:
17 RD Emil Johansson
41 LD Chris Campoli
11 RW Calle Ridderwall
72 CE Patrik Carlsson
31 LW Mattias Tedenby
3:
2 RD Kristofer Berglund
49 LD Axel Eidstedt
9 RW Björn Melin
26 CE Riley Holzapfel
91 LW Andreas Jämtin
4:
23 RD Sebastian Strandberg
67 LD Christoffer Törngren
16 RW Filip Sandberg
28 CE Anton Bengtsson
18 LW Kevin Fiala
Målvakter
32 GK Gustaf Wesslau
40 GK Erik Ersberg

Härligt, Äntligen Purre och Teddy i samma, ska bli kul att se om det fungerar som man hoppats :slight_smile::):slight_smile:

Intressant med 6 backar och Sebastian Strandberg och Christoffer Törngren som extraforwards! Förhoppningsvis kör man med 5 ytterforwardspar, vilket innebär ett jäkla ös med korta byten! Hoppas man kommer ligga på Brynässpelarna som iglar - kommer verkligen löna sig med hög forcheck och fysiskt spel idag, med tanke på att brynäs spelade match för mindre än 24 timmar sedan. Då vill nog Brynäs gärna undvika en fysisk match - det hade iaf jag velat om jag var i deras skor! :smiley:

NNNNNEEEEEEJJJJJ Inte Wesslan väl :frowning: