Omgång 12: Södertälje SK - HV71

Håller med! 2,6 poäng i snitt och 5 förlorade poäng på 12 matcher är klart godkänt. Men förhoppningsvis kan det bli bättre!

Timrås rekord är väl på 2.33 poäng i snitt per match?
Så 2.6 får nog anses vara extremt bra om man kan hålla det .

Efter uppehållet sedan kommer vi behöva klara oss utan juniorerna som ska iväg med på JVM-förberedelsematcher.

Så vi ska nog räkna med att det kan bli ett par nya spelare in under detta uppehåll

Inte för att Gunnarsson var överbelastad i matchen, men han spelade väldigt lugnt och tryggt ikväll. Spred lugn i laget. Kul att se.

Efter tolv spelade omgångar roade jag mig med att göra en jämförelse med hur det har sett ut tidigare säsonger, tillbaka till säsongen 2005/2006. I tabellen nedan ser man “säsong / lag / antal poäng efter 12 omgångar / slutplacering i tabellen”.

HV har öppnat starkt och det är den fjärde bästa säsongsinledningen i Allsvenskan under de senaste 17 säsongerna. Men det är t.ex. en poäng sämre än Björklövens poängskörd efter 12 omgångar förra säsongen, som då slutade trea.

Åtta poäng är däremot den största marginalen till tabelltvåan efter 12 omgångar. Rögle ledde med 6 poäng 2006/2007, precis som Leksand säsongen 2008/2009.

En mycket bra start, men med tanke på hur har det sett ut tidigare år är det nog vanskligt att ta ut seriesegern i förskott redan nu.

Säsong / Lag / Poäng efter 12 omgångar / Slutplacering

1. 2006/2007: Rögle BK 33p (2)

2. 2008/2009: Leksands IF 32p (1)

3. 2020/2021: IF Björklöven 32p (3)

4. 2007/2008: Leksands IF 31p (1)

5. 2021/2022: HV 71 31p (???)

6. 2007/2008: Rögle BK 29p (3)

7. 2011/2012: VIK Västerås HK 29p (4)

8. 2020/2021: Timrå IK 29p (1)

9. 2010/2011: Örebro HK 28p (3)

10. 2013/2014: Karlskrona HK 28p (5)

Ok - men. Det finns dock en rätt så stor och episk skillnad som gör att denna jämförelse är lite haltande.

Jag är idel öra. :slight_smile:

Det såg illa ut. Skulle inte förvåna mig om det blev ett par knäckta revben på Matson. Han fick SSK-spelaren över sig.

Uppdatering Matson ???

I JP:s senaste artikel om matchen kan man se en bild på Matson som då har blod på näsan, troligen rör det sig om en hjärnskakning

Men vi får se vad Frostis och Kalman säger

Inget annat av de lagen i jämförelsen har satsat, eller ens haft möjligheten att satsa, på det sätt som HV gör. HV menar allvar med sin satsning. De använder de ekonomiska musklerna och kommer att fortsätta att använda dem. Och det har inget av de andra lagen i HAS någonsin gjort. Det innebär naturligtvis inte att HV garanterat kommer att sluta etta eller kommer att gå upp. Men det är icke förty det som är skillnaden.

HV-tränaren efter segern: ”Jobbet som vi la ner var riktigt bra”

Det finns en rad där som kan vara förklarande till varför det sett ut som det gjort på senare tid:

- Vad jag inte tycker om är att jag kan se spår av att en del spelare är nöjda med det här. Det gillar jag inte…

Jo, så är det ju.

Men om man nu ska försöka sätta in HV:s säsongsinledning i ett sammanhang känns det inte helt orimligt att jämföra med hur det har sett ut för andra lag i samma liga under tidigare år. Sen har du en poäng i att HV har andra förutsättningar, men hur stor betydelse det får i slutändan är svårt att veta. Vi hade större ekonomiska muskler än de andra bottenlagen i SHL under förra säsongen också, men det hjälpte ju dessvärre inte.

Jag drar inte mer långtgående slutsatser av tabellen än att det är vanskligt att ta ut seriesegern i förskott (som jag kommer på mig själv med att göra ibland), trots att det är en av de bästa inledningarna som ett allsvenskt lag har gjort under de senaste sjutton säsongerna.

Ps. En invändning mot tabellen är dock att man införde 52 omgångar först säsongen 2009/2010, vilket gör att jämförbarheten med säsongerna dessförinnan är lite sämre.

vi ser dom gör poäng, vi är blinda om dom släpper ngt bakåt… vi ser absolut inte dom som gör grovjobbet för laget och håller motståndarna utanför, men ojdå den lilla missen den ser vi och brölar i kör! Kul och se så många som går felfritt genom sin yrkeskarriär utan ngt fel alls, imponerad NOT!!!
3 pts på kontot, igen……

Jag har varit på alla bortamatcher hittills denna säsong. Jag måste bara säga, vilket fantastiskt jävla engagemang ni har som kommer med klack varje match. Det är ni som gör föreningen!

Vad vill du säga?

Precis hemkommen från Södertälje. Får säga att jag är nöjd med insatsen men Södertälje var inte ett lätt lag att hanskas med.

De spelade mer fysiskt och verkade vara en storlek större bland spelare och utnyttjade detta. En match som denna så gjorde Kokkonen sig nyttig bara genom att han har lite större hydda än de flesta i laget. Kanske gick att se en liten svaghet i att vi har lite svårt att möta upp fysiska lag för vi har inga jättefysiska spelare förutom Torp, Bertov och den nämnde Kokkonen.

Hade varit gött med en Lance Ward när vi möter sånahär lag :slight_smile:

Jag kan hålla med om att vissa är lite väl kritiska ibland. Men vad tänker du dig att du bidrar med när du skriver sånt här?

Mycket, väldigt mycket obefogad skit under stridens hetta till spelare som inte förtjänar det ett dugg1 Det är det jag menar och om du följer trådar noga så förstår du det eftersom du är en av dom få som kan ge objektiv skit när det ska ges! Låt oss spela 60 min och sen öppna käften, riva kontrakt, skjuta folk i sanken om det behövs men 1 lr 2 match av 52 är väl inget att gaffla! +/- genom hel säsong däremot kan visa hur det är med inställning och" hjärtat" eller vad tycker du?

Kan du inte läsa?