Omgång 13: HV71 - IF Troja-Ljungby

[size=150]HV71 - IF Troja-Ljungby[/size]

Ett smålandsderby för HV, nu mot Troja-Ljungby.
Ett av tre smålandsderbyn denna vecka, hoppas
på seger hela veckan.

Tommy inför match: hv71.se/article/z7vyakvs7-3 … llsvenskan

[size=150]FORZA HV71!![/size]

Jaha, då är det hockey igen… efter schabblandet från sveriges mest undermåliga liga. Jag hoppas innerligt att vi aldrig mer efter denna säsong behöver bry oss om denna katastrofliga.

Det bankas på trummorna med olika HV-event just nu med anknytning till 50-årsfirandet. Jag hoppas inte detta tar upp för mycket av koncentrationen för spelare. Jag börjar så smått att störa mig på dessa event. Tolka nu inte detta fel, jag tycker det är jätteskoj med HV-historia, mycket för att jag upplevt/minns mycket av det själv. Men, i avsaknad av en “riktig” säsong så får jag en känsla av desperation, snarare än pepp, i föreningens vilja att pigga upp.

För inte är det väl någon som ser fram emot att möta troja?

Nåväl, jag väljer att fokusera på vår prestation och hoppas se folk ta ytterligare steg samtidigt som kollektivtet hittar sin röda tråd. Jag tycker det sistnämnda är något som varit lite av vår svagaste punkt efter ett rätt hyffsat försäsongslir. För vi spelar inte i serien som vi gjorde på försäsongen. Frågan är om detta är med flit?

Förutom juniorkillarna som är iväg är det endast Ytterell som saknas imorgon pga skada.

Netterberg och Törngren tillbaka, likaså Matson. Kalle Holm lyfts upp från J20

Kul att Törngren äntligen är tillbaka, Fick halva förra säsongen förstörd pga corona och började denna med en månad lång hjärnskakning. Hoppas han nu kan få spela resterande säsongen utan problem.

Jag tycker nog att det finns fler ligor som är värre undermåliga och katastrofala än HA. Titta bara på Hockeyettan.
Det är bara att acceptera och anamma att vi spelar i HA. Varför skulle inte föreningen fira sin 50-årsdag bara för att det är i HA vi spelar. Tvärtom ska vi fira vår dag extra mycket för att stärka gemenskap och klubbkänsla. Vi startar firandet med att ta tre segrar denna veckan.

Hockeyettan har inte den hybris som hockeyallsvenskan har.

Vi skall vara glada för vårt seriesystem, det är ett underbart upplägg och mycket roligare än franchise-grejor som NHL/KHL och andra stängda ligor. Att komma underifrån, säg likt när Dalen snart (?) går upp i Hockeyallsvenskan och få känna på en nivå över det vanliga är ju fantastiskt för en förening som jobbar mer på gräsrotsnivå och som påbörjar en resa där ingen vet vart den slutar.
Samtidigt är det naturligtvis helt undermåligt för en förening att spela i en serie lägre givet att man har ekonomiska och infrastrukturmässiga förhållanden som “garanterar” att man inte skall hamna där. Vi skapar vår semi-stängda liga (SHL) med hjälp av långsiktigt bra föreningsarbete (det vi nu hyllar i vårt 50-årsfirande) som premierar en bra kombo av ekonomiskt arbete, ungdomsverksamhet, professionell seniorverksamhet och många engagerade fans.

När en gren av detta (de professionella seniorverksamheten) skiter ner sig så att vi hamnar i Hockeyallsvenskan, ja då lägger det en våt filt över firandet av de fina tidigare 50 åren. Man skulle kunna beskriva det som ledningen för HV71 har gjort de senaste åren, som en skymf mot allt det enastående jobb som väldigt många lagt ner under merparten av dessa 50 år.

Eller så vill man bara se allt positivt, ta allt med en klackspark och “gilla läget” oavsett vad som serveras för HV-fansen. Hej? Kanke är hockeyettan inte så jävla illa? Det blir ju en jävla happening att möta Dalen i ett negativt kval från HA och se dem segla upp i toppen av Jönköpingshockeyn, precis på samma sätt som vi nu sett två skitlag från Småland segla om oss upp i toppen av SHL … hurra.

Men, man kan ha två tankar i huvudet samtidigt. Jag gillar firandet, minnena och vår historia. Jag bär stolt mina HV-tröjor överallt i Sverige, var jag än reser. HV är större än var vi är nu. Samtidigt skäms jag som en hund för vår nuvarande position.

Diabolics, jag tycker i grunden som du. Men på samma sätt som vi ogillar okritiska “glad-hund”-beteende (jag bli allergisk av ramsan “oss kan ingen slå”), så kan jag förstå att vissa tröttnar på vårt ältande om misslyckande av tidigare ledning och om degraderingen :wink:. Jag kommer vara missnöjd tills dess att vi har spelat till oss en SHL-plats och när det inträffar, bli lättad. Och jag kommer kanske kritisera HV71, men i så fall för vad de uträttar innevarande säsong. Historiken är historia, hur sur den än är.

Jag gillar den ramsan starkt! Förvisso mest när den sjungs i SHL…

Jag förstår att folk tröttnar på ältandet (jag ser det inte som ältande dock), i alla fall de som är redo att “vända blad”. Men, jag gillar inte avsaknaden av tjurighet hos dessa fans. Jag fattar inte att man bara “gillar läget”. Hade föreningen haft samma loja inställning hade vi knappeligen haft en chans att ta oss upp igen.

Återigen: förmågan till två tankar samtidigt:

  1. Jag kan skrika mig hes och hejja nått så in i helvete i en match mot Troja i HA. Inga problem.
  2. Jag kan samtidigt skämmas för att vi möter Troja och hoppas att föreningen också skäms och gör allt de kan för ett avancemang.

Den tredje tanken som då kanske är helt vansinnig för somliga, den är:

  1. Johan Hult sitter fortfarande på sin sportchefsplats och det är vansinne.

Åtgärda nummer 3 ovan, och jag kommer kunna ägna mig mycket mer åt 1) vilket troligen kommer medföra att även 2) minskar med tiden.

Tillägg med en tanke till att ha samtidigt i huvudet:

  1. Jag är stolt och glad över vår nuvarande situation vad gäller trupp och ledning av föreningen (trots 3) ovan), givet att vi spelar i HA, så ja Farzan, jag har för länge sedan accepterat verkligheten att vi ligger i HA.

Skönt att höra Diabolics. Jag är så gammal att jag varit med sen 1971. Jag har varit i princip alla hallar HV har spelat i under den tiden. Dock icke i Växjö, tack och lov. Den sista tiden i SHL var en enda lång ökenvandring. Hade vi inte ramlat ner i HA är jag övertygad att den hade fortgått med oförminskad styrka. Brynäs lyckades hålla sig kvar, på vår bekostnad, men deras fans är allt annat än glada nu. Jag ser hur föreningen startar om nu. Det fyller mig med glädje. Jag hör vad spelare och ledare säger. Lyssna bara på vad Chad Billins säger i dagens HVTV. Glädjen och lusten han har över att spela i HV, och i HA, är något jag njuter av. Jag både tror, och hoppas, att vi kröner detta “katastrofår” som du kallar det, med ett avancemang till SHL. Då tror jag vi får med oss all den energi och glädjen som föreningen uppvisar nu. Som fågeln Fenix reste sig ur askan, skall även HV göra och skörda nya framgångar. Detta stålbad kommer vi att ha nytta av framöver på vår resa. Många skrek sig hesa att vi skulle tappa all publik i HA. Än så länge har vi inte tappat något nämnvärt mot den sista tiden i SHL. Nu har de flesta av personerna som såg till att vi fick den ökenvandringen fått lämna. Johan Lindbom kommer att vara perfekt i sin roll. Jenni Asserholt är ännu en person som är klippt och skuren för sin nya roll. Hela föreningen andas morgonluft och jag njuter av varje minut. Jag låter inte det faktum att Hult är kvar påverka mig negativt alls. Han gör nu som han blir tillsagd och det räcker för mig.
Detta inlägg hamnade tyvärr i matchtråden, men det kan inte hjälpas.

Hela föreningen andas morgonluft men jag kommer själv inte andas in detta förrän Hult står utanför arbetsförmedlingen.

Punkt och slut. Inget ont menat utan bara fakta.

Vi möter idag Troja… fy fan rent ut sagt. Då är Troja dessutom ett lag jag gillar, snacka om klassisk förening. Hade hellre sett dem än Växjö i SHL…

Kul å se Holm!

Äntligen återigen normalt igen på TVn.

Gäsp så dåligt

Men gäsp HV. Vakna nu för helvete.

Holm må vara junis, men så bedrövlig får man ju inte va…

Fyfan vad uselt…

Lite övermodigt agerande för att vara debut. Hoppas han kan skaka av sig det.

Kul för HV-produkten Romfors att göra sitt första mål i Huskvarna Garden. Tråkigt för oss att han gör det för motståndarlaget…

Vakna nu HV!!!

Det ser uselt ut, HV ser ju inte taggade ut för 5 öre…

Nu börjar klagovisorna.
Juniorerna måste få chansen. Då blir det ett och annat “juniormisstag”.