Omgång 14: Skellefteå AIK - HV71

[size=200]Skellefteå AIK - HV71[/size]


[size=150]Kittlande toppmöte när Skellefteå siktar på revansch[/size]
Publicerad: 2014-10-22 14:44 shl.se/shl-arena/38934/pregame/

Skellefteå återvände snabbt till vinnarspåret igen efter förlusten mot Färjestad i den näst senaste omgången. Brynäs besegrades på bortaplan med 3-1 under tisdagen och med det resultatet seglade man återigen upp i topp i SHL-tabellen.

Nyförvärvet Andrew Calof fortätter att imponera och svarade för ett nytt mål och la därtill en snygg assist mot Brynäs. Han leder skytteligan med nio mål och är tvåa i poängligan. Han har nu gjort mål i två raka matcher.

Sex lag har hittills försökt ta poäng av Skellefteå på de regerande mästarnas hemmaplan men ingen har lyckats. Västerbottningarna har varit obarmhärtiga och tagit storslam så här långt.

Skellefteå saknar fortfarande Nick Sörensen och John Norman men har i övrigt alla att tillgå till matchen.

– Vi ser verkligen fram emot den här matchen och kommer att göra allt för att få revansch mot dem, säger tränaren Hans Wallson på klubbens hemsida.Wallson hoppas att Skellefteå kan visa upp samma fina spel som mot Brynäs.

  • Vi måste hålla uppe koncentrationen, precis som i senaste matchen. Vi är obesegrade på hemmais, här hemma har vi åkt mycket skridskor och hållit oss konsekventa i arbetet. Och visst spelar det in att vi har hemmapubliken i ryggen, det är alltid skönt att komma hem, säger han.

[size=125]HV71 i ruggig form[/size]
HV71 har haft siktet inställt mot toppen av tabellen ett tag nu och radat upp segrar. Smålänningarna har fyra raka fullpoängare och hade dessförinnan också en seger på övertid.

Senast lagen möttes var den 27 september då HV71 vann med 4-3 hemma i Kinnarps Arena. Med den matchen inräknad har HV71 spelat åtta matcher och på dessa tagit 20 av 24 möjliga poäng, en siffra som alltså gjort att man nu befinner sig på andra plats.

Nu verkar HV71 också ha fått ordning på bortaspelet vilket sviktade en aning inledningsvis. Det är fortfarande en kraftfull skillnad på målproduktionen på hemmaplan jämfört med bortaplan. Laget har gjort 30 mål på hemmaplan men bara 7 borta. De få målen till trots har man nu två raka segrar i bagaget på bortaplan vilket säkert gör att HV71 kommer stärkta till Skellefteå.


Kapten Ted är målfarlig

Ted Brithén har visat sig från sin målfarliga sida så här långt och finns med i den absoluta toppen av skytteligan och nosar Skellefteås Andrew Calof i hasorna. Brithén har gjort tre mål på de två senaste matcherna.

Blir HV71 det första laget att norpa poäng borta mot Skellefteå?

[size=150]KÄMPA HV!![/size]

Den här matchen blir en rejäl utmaning, tror vi kan vinna men kommer definitivt bli en utmaning med tanke på hur vårt bortaspel sett ut. 0 mål i PP än så länge på bortais, hoppas på bättre utdelning där ikväll.

Tuff match och för att vara ärlig tror jag att det kommer bli förlust.
Men jag hoppas såklart på en seger. Nu möter man ett väldigt bra lag på bortaplan, det är nu som det gäller att visa att bortaspelet sitter. Man har tagit poäng på bortais mot jumbon och nästjumbon, nu är det mot ett topplag och nu gäller det verkligen att alla små detaljer sitter.

Krävs nog att Wesslau står på huvudet återigen om HV ska segra ikväll.

Visst har poängen trillat in i rask takt på sistone men man förlorar oroväckande ofta skotten med stor marginal. Effektivitet, fint målvaktsspel samt strålande PP och BP har varit tungan på vågen.

Kolla tabellen runt 21.30. Då ligger vi 1:a :smiley:

Hoppas på seger, men jag vet inte om jag tror på seger.
Skellefteå är väldigt starka hemma och jag vet inte om HV:s bortaspel kommit upp i den formen än.

Enligt Dusan på twitter saknas Christensen ikväll. Vet dock inte varför

Christensen & Karlsson borta förutom Campoli och grabbarna… Tufft att ta poäng borta mot SAIK med sina bästa spelare borta och en backsida som är ruggigt ung… Cederholm ordinarie back ikväll.

Petrasek - Johansson
Berglund - Eidstedt
Pilut - Cederholm
Norbe

72:an tillbaka i alla fall!

Tror det är S. Karlsson som menas.
Kolan är nog med och lirar

Varför skulle Cederholm spela på 6 backar då? Norbe är med dessutom. Vem petas?

jag tror på underverk, lite som när athletico vann över malmö med 5-0 :wink:

Tror nog också att vår första förlust på länge kommer ikväll. Om Christensen och Kolan saknas blir detta ingen lätt uppgift.

Snacka om ung backbesättning ikväll, Pettan drar upp medelåldern med dubbla ungefär.

Och Campoli på det också :frowning:

Om jag inte räknat helt fel så är medelåldern på våra sju backar i kvällens match 22, varav endast 2 backar är över 20.

I enstaka matcher behöver det inte vara någon stor nackdel att spela med entusiastiska juniorer dock, minns när vi spöade Frölunda på bortaplan under senaste lockout-säsongen t.ex. Såklart blir det svårt ikväll, men absolut inte omöjligt!

Hoppas att ungdomarna kommer att visa att dom är värdiga sina platser :slight_smile:
Vilja kan slå erfarenhet det är ett känt faktum :exclamation:

Räknar det som ren bonus med poäng idag.
Kämpa!

Någon som vet varför cristensen och karlsson saknas?? Hoppositionen det inte är nått allvarligt. Det krävs ett mirakel om hv ska vinna idag…

Synd att vi får höra Arto s Svammel :angry: