Omgång 14: Västerviks IK - HV71

[size=150]Västerviks IK - HV71[/size]

HVs smålandsderby vecka fortsätter med stopp på ostkusten
för möte med Västervik. HV vann mot Troja på onsdagen och
hoppas det följs upp med en ny seger på fredagen.

[size=150]FORZA HV71!![/size]

Hur många backar / vilka kommer till spel?

Enligt JP kommer Brovall och Holm precis som sist vara med. Ytterell kanske redo för lördag. Bertov har inte fått sitt beslut ännu, men bör bli avstängd. Sedan tränade också Anton Johannesson och om jag fattade JP rätt kommer han nog med. Spelat 1 match dock senaste 2 säsongerna på grund av skadefylld period, men är en riktigt fin talang i grunden.

Klart Brovall och Holm hade det jobbigt. Men samtidigt, man är oprövad tills man är prövad och det är bara upp på hästen igen.

EDIT: Efter jag skrivit detta kom nyheten om att Ytterell blir borta i 6 veckor.

Ikväll kommer nog tyvärr säsongens andra nollpoängare,

motivation: manfallet på backsidan, samt spelet överlag sedan MoDo borta (förutom SSK hemma) varit bedrövligt. Lägg till att Västervik dessutom besegrade HV på försäsongen.

Jag hoppas de motbevisar mig och går ut och gör en kanonmatch.

såhär tror “experterna”

Det är helt uppenbart att de skiter helt i att ens försöka förstå sig på vad de uttalar sig om. Hade de haft någon som helst förståelse hade det varit fler som tippat vinst för VIK idag. Istället kör de en trött gissning baserat på namn på föreningen och sedan skall någon leka motvalls.

Det finns nog ingen match HV lirat denna säsong som varit mer oviss än dagens.

Just nu i skrivande stund och med ovisshet kring Bertov tror jag hela laget är oroliga för hur det skall gå ikväll.
Tunnt på backsidan redan innan och nu med besked om Ytterell och osäkerhet kring Bertov inser nog alla att det blir tufft.
Jag är dock optimist och tror att detta betyder att alla kommer hjälpa till med allt vad skitjobb heter just ikväll.
Man kommer stå upp för varandra och hjälpa junisarna genom att inte ge dem halvtaskiga flippassningar osv.
Så vi kommer köra över Västervik och vinna med 5-2…
Något mer hjärta än hjärna i gissningen men jag föredrar att vara optimist idag!!!

Billins, Torp, Norbe och Karlström, plus ett par junisar är inte direkt en backsida som skrämmer motståndarna. Idag tror jag det dessvärre blir förlust.

Håller med dig lejaques.
Ändå har vi 1.60 och Västervik 4.25 i odds inför matchen.

Garanterad vinst för vik idag. Backsidan är minst sagt svag. Billins lär väl få 40 min istid.

Att Bertov blev avstängd har jag inga invändningar mot, men att beslutet kommer endast TRE timmar före nersläpp är Kalle Anka Deluxe :blush: :blush:

Vilket jävla skämt till liga detta är, otroligt vad amatörmässigt skött :imp: :imp:

Man lägger uppehållet på fel vecka och ger Bertov avstängningsbesked tre timmar innan pucksläpp.
Snälla, låt oss komma tillbaka till SHL igen. Orkar fan inte…

Statistiksidan har ju förbättrats något på HockeyAllsvenskan, nu mer kan man se istiden och antal byten. Hur mycket istid får Wennlund idag tro? 5?

Gå på 4 backar och låt juniorerna avlasta när det behövs. Backar klarar det enstaka matcher om man inte får allt för långa anfall på sig. Värre blir det om man drar på sig utvisningar på backar. Är redan orolig för andra perioden då det är långt till båset för backarna. De kan ju inte spela 25-30 min om de får spela 1min20 i egen zon liksom.

Underbetyg till Hult att han inte kunnat låna något på korttidskontrakt från SHL dessa matcher. Man skulle plockat in någon redan när det blev klart att Andrae och Sjöholm försvann. Juniorerna är tyvärr inte redo för seniorhockey ännu.

Ska vi gissa på att HV vinner 3-2, trots dåligt fel och att man ger bort två kassar?

Det är väl i sådana här lägen man ska låta juniorerna spela. Serieledning med mycket god marginal och ett par spelare borta. Nu får dom chansen att få erfarenhet och spela in sig. Att låna in två helt ointresserade spelare från SHL som bara ska hit två matcher och inte känner till någonting är bortkastat. Dessa juniorer som nu får chansen kanske behöver spela i ett eventuellt slutspel. Då är det bra om dom har varit inne i laget och fått känna på det.

Billins spelade 27:18 i onsdags, han kommer nog spela något liknande. Kanske inte är så orolig för idag, mer för imorgon isåfall då de inte får särskilt mycket vila.

Det var tydligt att de inte var redo förra matchen, att släppa in juniorer för tidigt kan förstöra deras karriärer. Det är därför man väntar med det i många fall. Mycket av hockeyn är psykologisk, släpper du fram en ung spelare som inte är redo, så börjar de tveka och det kan få katastrofala konsekvenser för självförtroendet även långsiktigt.

HV är inte heller så överlägsna heller att man medvetet spelar icke redo spelare. Man måste hela tiden försöka göra allt för att vinna matcher. Betyder det korttidslån så får det vara så. Det här är verkligen säsongen då man inte har råd att tumma på något.

Jag är övertygad att S&S vet vad dom gör. Andrae har fått stort förtroende trots att han gjort bra mycket större “juniormisstag” än vad Holm gjorde sist. Att som junior få chansen i sådana här situationer kan göra att man växer och vill mer. Att se klubben plockar in två, troligtvis bänknötare, från SHL i två matcher gör nog inte att hoppet stiger hos våra egna juniorer.

Tror också på förlust ikväll. Västervik är ett bra mycket bättre lag än Troja och HV:s spel på slutet har inte imponerat. Resultaten har gått vår väg men spelmässigt har vi varit stundtals tillbakapressade och haft en hel del tur. De andra allsvenska lagen börjar tappa respekten för HV. De märker att HV inte är så mycket bättre än vad de själva är.

Visst är det oroväckande med så många tapp på backsidan men samtidigt, om ni tittar på HV71’s och Västerviks backuppställning idag, vilken av dessa hade ni valt?

Det är väl inte någon individuellt som oroar i Västervik utan snarare “laget”, alla vet vad dem ska göra och gör det till 150%

Det är det som jag tror kommer fälla avgörandet till Västerviks fördel ikväll.

HV-supportern: De allsvenska lagen har väl inte haft någon respekt för HV överhuvudtaget denna säsong, möjligen SSK då men annars tycker jag motståndarna smäller på och trycker på och visar ingen respekt.

Vi har klarat oss i många matcher på slutet tack vare individuell skicklighet, och som sas ovanför här, den här säsongen har inte klubben råd att tumma på saker om man nu vill ta sig tillbaka direkt.

Vi har kommit så pass långt in i säsongen nu att jag vill börja se tendenser till ett bra lagspel flera matcher i följd, det är slut på “upptäcktsfärden” nu

För i ett slutspel och eventuell final så kommer med största sannolikhet vara Björklöven eller Karlskoga som står på andra sidan, då räcker det inte med individuell skicklighet