Omgång 15: Brynäs IF - HV71

Och Frölunda tappar 1 pinne :smiley:

11 mål i en knappt sevärd match. Riktigt gött av HV vann och att Holzapfel får näta 3(!) gånger. Wesslaus räddning på slutet går inte av för hackor. Riddarn täcker skott precis innan och det tycker jag är symptomatiskt för HV anno 2014-2015. Alla spelar väldigt uppoffrande.

Härligt HV!

Ironiskt att just du nämner det. :wink: Men jag instämmer tyvärr, han spelar plottrigt och svårt. :frowning: Han borde lära av sin backpartner istället för tvärtom.

Det jag är mest stolt över är att spelarna är beredda att täcka skott med TÄNDERNA för att freda målet, så jävla impad är jag!

Sen spelar ju Wesslan ruggigt bra och gör de där räddningarna vi behöver även om ett mål kanske var lite tveksamt.

En bra lördagkväll är det iaf så länge som Federer vinner också, så tråkigt att titta på då karlovic bara kan serva…dock i typ 220 så det är tufft för Roger att bryta…

Bra roadtripp, 6p av 6 möjliga.
Härligt och se vårt uppoffrande spel och att vi är ruggigt effektiva framåt, annars gr vi faktiskt en ganska blek insats speciellt i defensiven. Den här matchen tillät vi alldells för bra chanser till våra motståndare och vi ska nog va glada att de skjuter som krattor och att vi har en grym målvakt.
Bäst ikväll var nog 4:e kedjan med Holza,Sandberg och Törngren. Holza med HAT-TRICK :smiley: Tycker även 2:a kedjan såg pigg ut, framförallt Ridderwall som gjorde en riktigt bra match.

Vår mest rutinerade kedja hade det tyngst; Melin,Nilson och Jämtin, från en toppenmatch i torsdags till en riktigt blek och oinspirerad match idag.

Tredje matchen på raken nu som han forsätter dräller.

vilken idiot i BIFklacken ja, man undrar ju vad han sysslade med, säkert störd på något sätt eller alkoholpåverkad…

Hahahhah, så jävla kul kille :slight_smile: Laine missar öppet mål för andra gången tror jag det är då börjar ett Brynäsfan på läktarn göra alla möjliga lustiga ansiktsuttryck :slight_smile: Såg ju faktiskt riktigt rolig ut.

HV kom flertalet gånger fel in i matchen, speciellt i första perioden då vi egentligen inte har någonting. Rycker upp sig i andra och bestämmer sig i princip för att vinna och klarar det, samtidigt som man flertalet gånger slarvar i egen zon och bjuder Brynäs in i matchen, i princip. Men vi vann ännu en gång och det får ses som positivt. Jag hoppas vi kan fortsätta med denna kraft som vi visat att vi har.

Heder åt folk som bjuder på sig själva. Mkt kul! Och oväntat i arenan med landets suraste publik.

// JV

Håller med. Vi har pucken under kontroll (eller nästan under kontroll) i egen zon men misslyckas med att spela ut den (eller rensa den). Inte riktigt distinkt eller rejält. Jag höll inte räkningen men utöver några av målen fick Brunäs ett antal snorvassa chanser på det sättet. Wesslau tog mycket och BIF har en svacka så nu kunde vi trots detta öka och gå ifrån, men mot vassare motstånd och med en mindre het målvakt så kostar sån’t här matchen. Absolut oacceptabelt i ett slutspel. Något att jobba med.

Ett antal positiva besked framåt dock. Och bra lagmoral. Och tre pinnar. Fel att klaga.

Lätt att älska HV såna här kvällar.

Ångrar lite att jag inte hasade mig de futtiga 18 milen till Gävle, men vi har lite trista minnen därifrån med otrevliga slipsåskådare. Vi lyckades dock (trots graviditet eller hälta - minns inte varför vi började på sittplats) ta oss till ståplats och den vitagulablå familjens varma famn. :slight_smile:

// JV

BTW: Kör Csports app för Android på min Samsung Note3. Tjänsten funkar så sjukt mycket bättre än i browser. Trodde aldrig jag skulle skriva detta men jag hyser hopp för Csport. Såg delar av matchen i mataffären, i bilen, på muggen etc. Grymt bra kvalitet mest hela tiden.

// JV

Mats Wennerholm kan skriva vettiga saker ibland :wink: :slight_smile:

om han gjorde grimasher för att bjuda på sig är det en sak men om han gjorde det för att tråka andra laget så är det ju en annan :slight_smile:

Går inte att säga nåt annat än att hv är i “zonen” nu. Man bara jävlar kör. Att på två bortamatcher göra totalt 11 mål säger en hel del. Och det verkar kvitta om man är spelförande lag eller ej, hittar likförbaskat en väg att avgöra. Jag är väldigt imponerad. Det är totalt raka motsatsen mot hur det såg ut för exakt ett år sen.

Jag tror att förra säsongen var BRA för hv. Visst, man har sagt att man “vänt varje sten” efter slutspelsfiaskona - men de kunde ändå vara bekväma och luta sig tillbaka till topplaceringar i grundserien. Men att plötsligt vara nära en kvalserie så blev det på ett helt annat sätt “skarpt läge” som inte går att slarva bort med halvdana försök.

Vilken bredd vi har!!! Klart det blir GULD!!

Tror oxå den var viktig och fick nog hela HV att tänka om lite. Framförallt så verkar man mer noggrann vilka man egentligen värvar och satsar mer på scouting än tidigare.

Hur slutade matchen? Fokade bara på skotten. Förbannat trist att vi förlorade den statistiken - igen.

Allvarligt talat. Med seriens bästa power play, forwardsuppsättning, målvaktspar, box play, tränare (?) - ja, listan kan göras lång - är det inte mycket som kan stoppa oss. Och det oavsett hur mycket/lite vi skjuter.

HV är dödligt bra i år.

Haha, kom in i matchen. Ett lag som knappt har puck och skjuter alldeles för lite kommer inte att vara ett vinnande lag i det långa loppet…

Självklart går det att vinna en massa matcher med bra skotteffektivitet och en bra målvakt, men tror du på ALLVAR att det håller i längden? Eller i ett eventuellt slutspel?

Säger det igen.

Är det inte mer intressant med kvalificerade chanser? Förra året var det exempelvis bara UD, kanske du också, som blev upphetsad av att vi vunnit skotten i en match vi förlorat med 0-5. Men vad spelade det för roll när vi inte skapade några målchanser?

I år är det en jäkla stor skillnad eftersom vi är livsfarliga så fort vi spelar i offensiv zon. Är det inte Fiala, så är det Laine, Ridderwall, Tedenby, Christensen, Brithén, Melin, Jämtin, Holzapfel - nämn vem som helst i forwardsuppsättningen - som vaskar fram heta lägen. Det i kombination med ett bra power play, box play, ja allt det jag tidigare räknat upp, ger laget en grundtrygghet som det saknat under flera år.

Att förlora skotten innebär inte heller att man inte “för” matchen. Att ett lag i underläge skjuter mer faller väl sig rätt naturligt. Gårdagens match är ett dåligt exempel eftersom jag tycker HV:s försvarsspel svajade från och till. Men mot Skellefteå och Färjestad tycker jag man medvetet lät dem komma till många och framför allt dåliga avslut. Där bestämde vi matchbilden.