Håller helt med, men nu har vi ju inte fört matcherna ändå. Vi har ju blivit “out-shotted” samt varit tillbakapressade.
“Men mot Skellefteå och bla bla”
Det där är bullshit. Så säger AJ också och det är enkom för att få det att låta som att vi har styrt matcherna. Vilket vi INTE gjorde igår mot SKAIK och FBK. Inget lag vill medvetet spendera större delen av matchen i egen zon.
Ett lag vill vinna matcher. Om man sedan gör det genom en bra offensiv eller en bra defensiv, eller som i HV:s fall både och, spelar mindre roll.
Men hey. Nästa gång kanske vi vinner skotten, “för” matchen och tillbringar inte en sekund i egen zon. Sedan förlorar vi med tre, fyra mål och jublar högt som om vi vunnit SM-guld.
Jag tror absolut att man inte är helt nöjda med spelet då vi faktiskt blivit tillbakapressade rätt hårt de senaste matcherna. Men det so är så coolt i år är ju att vi är så effektiva så vi GÖR MÅL vilket vi inte gjort förr och spelet handlar ju om att näta. Sen kan man ställa sig frågan, kan vi fortsätta vara så här effektiva? Rent statistiskt sett så är det ju så att ju mer du skjuter desto mer mål gör du men om HV kan fortsätta att vara så här effektiva så behöver vi inte skjuta så mycket för vi vinner ändå…Hur vi lyckas med detta kan bara tiden utvisa…
Det handlar ju inte om att man helt plötsligt magiskt blivit bättre på att skjuta, utan om att avslutningslägena, som lejacques säger, helt enkelt är mycket bättre i år för när man väl är i anfallszon har man ett mycket bättre spel och ett mycket bättre driv på mål.
Att det såg lite sämre ut emellanåt igår kan jag förstå, andra raka bortamatchen, saknas en del spelare, matchen mot ZAIK slet nog en del, man hade vunnit 5 raka matcher…det är nog nästan omöjligt att ha samma fokus och noggrannhet i det läget, som i matchen innan. Det lär dock inte bli några problem när det är slutspel.
Men lugn i stormen nu people. 83,3 procent av lagen i serien har fortfarande chans att vinna SM-guld när grundserien är slutspelad. Det är bra att spela bra i oktober eller februari etc. Men det som ger guld är att vara bäst när det gäller. Segrarna de senaste veckorna bygger delvis på att HV funkar och spelar uppoffrande/ödmjukt, men också på att W ofta storspelar och att ett antal kompetenta lag i SHL har problem (som inte är olösbara). 5-6 av lagen kommer upp på en mycket bättre nivå när det blir slutspel. Glöm inte det.
Finns ingen seriös tränare eller hockeynörd som är intresserad av enbart skottstatistik då det är ett ganska kasst mått. Det intressanta är kvalificerade målchanser och om man tror att varje skott är en målchans så vet man inte mycket om hockey. Ett skitskott i magen på målvakten räknas tex som ett skott, medan ett friläge där du skjuter 1mm utanför räknas inte. Men vilket är egentligen målchansen?
Nu kan man tyvärr inte hitta statistik över målchanser hos SHL, men är övertygad om att det skulle visa annorlunda. Ta t.ex Skellefteå-matchen där de pratade mycket om hur få målchanser ZAIK egentligen hade, trots 44 skott. För ibland kan det vara så att ett bra försvar “tvingar” motståndarna till skott från dåliga lägen.
F.ö ligger FBK två i totala skottstatistiken och det går ju bra för dom…
Edit: i andra perioden mot ZAIK så vann ZAIK skotten med 16-1. Men ZAIK hade ändå bara tre målchanser i den perioden. Som ett exempel på vad jag menar.
Sluta dryga dig! Han har väl rätt till sin åsikt? Sen tog du ju inte till dig något av vad dekman skrev. Målchanser är mer värd än totalt antal ofarliga skott. Hv förlorade skottstatistiken men vann i antal kvalificerade målchanser och därmed mål. Men du kanske anser att ren skottstatistik är mer värd?
Jag lägger ner, ni väljer enkom att stirra er blind på skottstatistik när jag i mitt första inlägg skrev bland annat.
"Vi måste ta tag i matcherna och bli det förande laget vi ska och vill vara. Att bli “out-shooted” var och varannan match kommer INTE hålla i längden."
“Ikväll hoppas jag HV tar tag i taktpinnen direkt och för matchen i 60 min som det topplag vi är.”
Ni vill få det att låta som om jag ENBART bryr mig om skottstatistik vilket jag absolut inte gör. Lite tråkigt att debattera då det ska vinklas hit och dit.
Jag förstår din poäng Norrlandssupporter, visst vill vi alla att HV ska vara det spelförande laget (vilket jag även tror kommer ske framöver). Men som jag tidigare varit inne på tror jag att man prioriterar försvar nu när det är så pass unga backar i laget. Med en solid defensiv grund för vårt spel nu kan vi falla tillbaka till och känna oss trygga i om det skulle låsa sig offensivt. Det gör att vi alltid har en chans att vinna matcher när spelarna känner sig trygga i defensiven.
Vad gäller skottstatistiken känner jag ingen oro. Vore frustrerande om vi hade skjutit 44 skott och mer än hälften av dem sitter i magen på målvakten. Det viktigaste är att vi skapar målchanser, vilka vi uppenbarligen utnyttjar eftersom vi gjort flest mål i hela ligan.
För övrigt tycker jag att alla sista tåg har gått för Petrasek. Långsam, drällig och livsfarlig i egen zon. Berglund stod för ett par missar och Emil Johansson stod för sin sämsta match igår. Många fall där han missade pucken när han skulle passa eller rensa. Kolan och Pilut bäst backar igår.
Holzapfel fick äntligen belöning för allt slit han lägger ner och hans kedjekamrater såg också pigga ut. Fiala började dåligt med en del dåliga beslut och passningar, men han är livsfarlig i offensiv zon. 8p på 6 matcher lovar gott för hans högt uppsatta mål.
HV är verkligen inne i ett grymt stim, man vinner matcher och har medstuds trots att jag inte tycker de spelar på topp. Jag kan till viss del förstå Norrlands oro, Wesslau har stått på huvudet flera gånger om, och hade det inte varit för vissa spelares oförmåga att placera pucken i mål, så tror jag inte vi legat där vi gör, sen sägs det ju att bra lag har tur…
Jag känner fortfarande en viss oro när det gäller HVs backsida trots att defensiven fungerat, men spelare som Berglund och Petrasek känns inte stabila, så fort forwards pressar dem så blir det nästan panik med målchanser som följd. Jag är otroligt nyfiken på hur Hult och Davidsson resonerar om (kommande?) backförstärkningen, är han klar så borde han väl presenteras i dagarna?
Endast 15 omgångar och redan 20 poäng före Färjestad under strecket. Vilken skillnad mot förra säsongen! Då har ännu inte Teemu Laine kommit igång på allvar. Var tveksam till Björn Melin inför säsongen men är nu otroligt glad att han är tillbaka. Holzapfel i högform och med forwards som Fiala, Tedenby, Christensen, Ridderwall, Jämtin vågar man knappt inte tänka på hur det här kommer sluta.
Pga sömnsvårigheter så tog jag mig tiden att få lite bukt med det ni har en diskussion om. Tittade på matchen igen för att kolla upp fördelningen på kvalificerande målchanser.
Här är facit där min bedömning kan ha varit generös i vissa fall, i andra snåla, men ändå en relativ rättvis bedömning.
Brynäs vann den matchen med 17-12 (räknar inte med målet i tom kasse, annars alla mål).
Fördelning:
BIF: 1:a 7st (2st i PP), 2:a 4st, 3:e 6st
HV71: 1:a 3st, 2:a 6st (2st i PP), 3:e 3st (1st i PP)
HV71 hade alltså 50% utdelning på sina chanser jämfört med Brynäs 23%.
Här är mina notiserna på baklängesmålen och vem som bar ansvaret:
1-0 Berglund, passiv
2-1 Berglund, dålig rensning
3-4 M Karlsson, tappar markering
4-5 E Johansson, Felpass i uppspelet/rensning
Nån som är villig att gå igenom dom senaste matcherna mot Skellefteå, Färjestad och Växjö? skulle va intressant…
Intressant, om det verkligen är så att HV71 har/hade fler kvalificerande målchanser än sina konkurrenter trots deras spelövertag.
Mot Brynäs blev det “torsk” iaf, även om den kan ursäktas pga en svagare insats defensivt i jämförelse mot dom tidigare nämnd.
Frågan är ju hur långt innan ett mål faller som man ska leta efter “syndabocken”? Hockey bygger ju i mångt och mycket på att tvinga motståndaren till ett misstag, men ibland får man även se till prestationen av laget/spelaren som gör mål.
I övrigt så tror jag inte att Wesslau spelar annorlunda denna säsong, snarare att han har ett försvar som hjälper till på ett bättre sätt. Han överarbetar dock fortfarande många situationer och kommer ur position. Brynäs bortdömda mål är det bästa exemplet på detta.
Mycket intressant fakta där ateisten, jag läste någonstans att HV är klart effektivast i hela elitserien och då så funkar det ju att inte skapa så många lägen men den dagen vi inte är effektiva så måste vi få till mer lägen för att det ska bli mål helt enkelt. Men utan Wesslan hade vi inte varit där vi är men målvakten är också en del av laget och AIK hade aldrig slagit hv i kvarten för några år sedan utan en bra målvakt i Fasth…