Omgång 15: Brynäs IF - HV71

visst sjutton spelar Wesslan annorlunda i år, jag tittade på några matcher från början av säsongen förra året och han gör tavlor i mer än 50% av de första tio matcherna samt så släpper han returer som får en att gråta…så jag tycker han lyft sig mycket men visst försvaret är ju bättre också. Men Förra året så släppte han mål från blå oskymt samt mål i skumma vinklar och det gjorde ingen glad.

Intressant länk absolut. Att HV skulle kunna hålla det där snittet är givetvis orimligt, så jag kan till viss del också skriva under på Norrlands oro.

Jag tror inte att HV skulle vinna en slutspelsserie mot ZAIK baserat på hur det såg ut i senaste matchen. HV var totalt överkörda i andra perioden, även om man gjorde det bra och såg till att skotten kom utifrån. Men detta till trots, man hade en hel del flyt och Wesslau gjorde det riktigt bra. Jag tror inte man orkar stå emot på samma sätt i flertalet matcher.

Jag tror inte att HV har FLER målchanser än motståndarna, däremot så tror jag att siffrorna ser annorlunda ut - och är jämnare än skotten. T.ex ZAIK-matchen där skotten var 44-16 till SAIKs favör kommer nog att bli lite jämnare sett till faktiska målchanser.

Nej om alla matcher skulle sett ut som mot Saik skulle vi nog inte vunnit en serie.

MEN, alla matcher ser inte ut så oavsett motstånd, framförallt inte hemma. Det räcker med att man spelar som HV gör hemma i alla hemmamatcher och så snor HV en sådan seger som senast borta så vinner man en slutspelsserie. Det har nästan uteslutande varit så borta och då blir det mer naturligt att HV lägger sig på försvar, speciellt när man har så många viktiga spelare borta som då.

Sedan tror jag även HV kommer lära sig att bli mer offensiva borta men samtidigt kunna vara smarta och täta bakåt. Kom ihåg att de nyligen hade mycket större problem borta och det tar kanske tid att komma in i hur de ska spela på bortaplan. I ett slutspel har man mer klart för sig hur det ska se ut.

Visst man skall ej titta blint på skottstatistik osv. Matcherna mot Brynäs och Saik hade man väldigt ung och orutinerad backsida och man valde en mer defensiv inriktning. Man spelade efter det materialet man hade och gjorde det bra (lite sämre mot Brynäs). Man kommer inte vinna alla matcher om man spelar så här för man kommer inte ha lite av samma flyt som man har haft de senaste matcherna. Nu när vi tappade Campoli och Karlsson så saknar vi de uppspelande backarna som man kunde inte sticka fram forwards lika mycket utan man safade mer. Och sen i offensiv zon tar man mer hand om pucken och väljer sina skittchanser mer än o slänga iväg den. Vårt spel i offensiv zon iår är riktigt bra hur vi får fram våra chanser och det syns i målproduktionen. Vi kommer att behöva spela mer i offensiv zon i framtiden, särskilt på hemmaplan framöver då lagen lär lära sig hur HV:s spel funkar och kan läsa av det mer.

Oj vilken fart det hela tog. Roligt att läsa allas åsikter och tankar.

JP-femman

5+ Riley Holzapfel. Gjorde tre mål. Bara det är värt ett par stjärnor. Gjorde dessutom det viktiga 2-2 målet i inledningen av andra.
Det var där matchen vände.

4+ Mattias Karlsson. Spelade återigen mest av alla i HV, det finns en anledning till det. Backjätte som är mycket viktig för laget.

3+ Kevin Fiala. Motståndarna är livrädda för hans klubba. Låg bakom Karlssons mål och skapade stora ytor för sina medspelare.

2+ Lawrence Pilut. Den unge backen har hittat rätt de senaste matcherna. Har blivit säkerheten själv, både offensivt och defensivt.

1+ Calle Ridderwall. Gjorde två mål, även om det ena kanske får ses som ett självmål. Fortsätter att producera och är med
i toppen av SHL:s skytteliga.

Andreas Johansson: Vi är inte bra i den första perioden men vi har en enorm trygghet i vårt lag, vilket gör att vi kan
komma tillbaka och vinna.

Tommy Jonsson: 2-2 målet blev vändpunkten i matchen. Sedan släpper vi in för många enkla mål.

Det ÄR ju ett intressant ämne :slight_smile:

Att HV inte har en jättehög Corsi eller Fenwick behöver inte vara jättefarligt. HV har en ny tränare och de arbetar fortfarande med att sätta spelsystemet i offensiven. PDO’n kanske är lite väl hög för tillfället och kanske kommer rasa några procent när säsongen är över. Men jag misstänker att HV har snäppet bättre skyttar än många andra lag. Puckarna brukar sitta ganska distinkt i taket när lägena ges.

Det viktigaste måttet är ju egentligen hur många riktiga målchanser motståndarna skapar mot oss och vi mot dem. Denna statistiken skulle förmodligen vara betydligt bättre mått än just Corsi. Corsi/Fenwick favoritiserar lag som spelar med den nu lite omoderna Puckkontroll hockeyn. USA plockade sönder puckkontrollagen riktigt fint i OS. De gjorde det egentligen med samma typ av spelartyper som vi har. Spelare som är grymt snabba på skridskorna och snabbt kan växla om anfall till att spela försvar.