Sen är det intressant med skotten. HV skjuter 16 (!) skott utanför mål!!
Skotträning, lära sig spela ur pucken ur egen zon å att Lindbom lär sig ta timeout som Rönnberg gjorde. Efter massiv press o objörns icing+slarv skulle det varit TO…
Tyvärr på tok för många “stjärnor” som underpresterar något enormt.
*O’Björne - Håller han ens allsvensk nivå. En av de största anledningar till att hv förlorade idag.
*Christensen - Tycker att han är alldeles för osynlig, tycker inte att det håller att glida runt och göra en eller två prestationer per match, dags att steppa upp.
*Abbott - Var denna värvningen verkligen vad hv behövde egentligen? Gjort några bra prestationer, men de kommer för sällan. Känns lite som bäst-före datumet gått?
*M.Thörnberg - Tycker han har underpresterat ganska mycket inledningsvis, dumpar väldigt mycket puck, slått på tok för många onödiga icingar, visar dock hjärta som jobbar väldigt hårt, tror det kommer lossna för Martin mer och mer ju längre säsongen går.
*Melin - Hitta en lösning där man på något sätt bryter kontraktet, man kan få något riktigt bra för dessa pengar.
*Ersberg - Även där kanske läge att bryta kontraktet, skadad på tok för ofta. Skulle gärna se en spetskeeper, gillar PW skarpt, men tycker han har lite att jobba på för att vara ett 1a val, rätt sönderscoutad mellan benen bland annat.
Sammanfattningsvis så tycker jag att för många av våra “stjärnor” är alldeles för dåliga. Det duger inte att glida runt och göra 1-2 saker bra per match helt enkelt. Kollar vi på Sandberg-Bengtsson-Törngren kedjan så får dom ett mycket bättre tryck i anfallszon, de får även fast pucken bättre. Genom att glida o leva på sina skills? Nej, genom hårt arbete. Hårt arbete krävs av HELA laget. Dags att vända det här.
Alla här har olika åsikter om vad som gick snett. Genensamt för allas åsikt är att just den saken var helt katastrofal och vi kommer hamna i allsvenskan nästa år p.g.a det.
Medelvärde av alla åskikter: Forcheck och spelet i anfallszon var bra men skotten på mål var tama eller utanför. Försvarspelet var sådär och individuella misstag ställer till det. Almqvist måste lär sig skjuta. Lindbom måste vara mer aktiv med matchcoachningen och O’björn måste ersättas av Luoma?
¨
Min åsikt; Fortsätter vi så här så kommer det gå ganska bra i år men vi kan få ut mer av laget
Det tror jag också, vi spelar ju bättre och bättre hela tiden men tappar fortfarande poäng för skitsaker, fixar vi till det och blir lite bättre på att träffa puckar o träffa mål så kommer vi klättra. Fixar vi inte till det så lär vi nog harva kring 6-9 plats. Allsvenskan kan vi glömma men guld och topplacering blir svårt om man inte lyckas fixa de små detaljerna i spelet som är alldeles för avgörande i dom jämna matcherna.
Risken att vi skulle hamna i negativt kval känns minimal. Tyvärr känns chansen till topp 6 och längre slutspel än ut i kvarten också minimal.
Är det nån som vet var HV ligger i löneligan i shl? Känns som att man får väldigt lite pang för pengarna. Truppens kostnad ligger nog inte i nivå med den 9:e (?) plats i tabellen som man har efter 15 omgångar.
Man har ju dragit ner en aning på spelarbudgeten iår, vet iallafall att man tidigare år varit med i den absoluta toppen. Vilket enligt mig är helt sjukt underkänt.
Det är inte lätt att vinna matcher när man bjuder på chanser som Hv gör vilket inget annat lag i SHL gör.
0-1 kan Hansson passa mycket tidigare men håller i och släpper pucken till sin backkompis som sätts i skiten och pang från ingenstans 0-1!
2-2 är under all kritik när vi kommer få chansen att spela PP så är det bättre att vänta in sin 5:e gubbe men de tok anfaller och Frölunda kontrar in 2-2!
2-3 är det återigen Obyrne som dräller med pucken och pang!
Hur kan det hända, vilket det gör ofta då Hv bjuder på såna här mål? För taskiga backar eller överarbetar de istället för att lyfta ut!
En sån här match hade vi vunnit om vi inte slarvat så förbannat vilket stör mig!
Sen har vi återigen dessa svartvita vilket börjar bli tröttsamt! De missar massor som tex där Campoli får sin klubba bortslagen!
Sen har vi pååkning av P-W som vi har åkt ut på innan.
Lindbom tyckte också att det är felfördelat av domarna.
Men sist så undrar man ju vad Abbot sysslar me! Idioti!
2 Superjämna matcher mot serieledarna. Som spelar med enormt självförtroende, medstuds och frenesi.
HV71 sammanfattar jag de senaste två matcherna som stolpe ut eller motstuds.
HV71 som spelat nästan 3 matcher med samma lag, och haft en svår säsong intill vidare. Idag tycker jag vi saknar pondus, saknar den finska sisun som gjorde HV71 svårslagna för ett par år sen, med spelskickliga backar, snipers och trollkarlar.
Efterlyser också mer backskott, tycker alltid det står en back i gyllene läge och passen kommer aldrig, forward tar en tur ner i sargen och låser fast pucken.
Lindbom behöver tid, men tycker även spelarna lagkaptener, assisterande, måste säga till han om att ta timeout, samt assisterande tränare i läget innan frölunda gör 3-2.
Tycker också vi alldeles för sällan går ner på 3 kedjor, flera matcher där jag tycker vissa kedjor briljerat och istället för att spela dom igen kommer 4:e kedjan in och blir utspelade.
Domarna silar mygg, sväljer kameler och alla domarparen skiljer sig fullständigt från varandra finns ingen röd tråd i hur de dömer. Vilket gör det väldigt svårt att förhålla sig till de regler de sätter upp. Vilket i sin tur gör det svårt för spelarna att anpassa sig, vad som är matchstraff för en domare och 10 matchers avstängning är inte ens 2 minuter för den näste.
Vi måste få in en 3e tränare/matchcoach, en utpräglad första målvakt (inte 2 halvdanna) och 2 spelskickliga backar med pondus (som Karalahti/Campoli på en bra dag).
Jag tror stenhårt på HV och att det kommer bli bättre och bättre, men lite hjälp hade inte skadat.
O’Byrnes ingripande vid 2-3 är visserligen långt ifrån briljant, men om man backar bandet lite så är det ju Thörnberg som slår en riktigt grov felpass som gör att Frölunda lyckas skapa ett jättetryck i anfallszon och tvingar trötta HV-spelare att slå en icing. Även Christensen hade chansen att få ut pucken ur zon, men slår den rakt till en motståndare på blå.
Egentligen är det Thörnberg som sätter laget i den svåra situationen från början. Sedan hade O’Byrne såklart kunnat hantera situationen bättre, men det var inte bara han som sjabblade vid det här målet.
Tror vi ser mer sånt här p.g.a. vår spelidé (ja, det finns en spelidé). Idén verkar vara att vi i största möjliga mån ska hålla pucken inom laget, låta motståndaren jaga och komma ut ur vår egen zon i full kontroll. Många lag i SHL använder sig av hård forecheck och kommer man ur den med pucken i behåll så har man en enklare transport in i anfallszonen. Sarg ut ska bara används bara i nödsituationer. Detta kräver spelskickliga backar och när det blir fel så blir det rejält fel. Jag tycker ändån att spelidén fungerade helt ok mot frölunda. Tyvärr skapar vi för lite framåt och har lite motstuds. Puck in under armen på PW, puck i ribban, osv.
5+ Teemu Laine. Gjorde ett mål och slet hårt med energi matchen igenom.
4+ Chris Abbott. Stark i tekningarna och forwarden gör ett bra jobb defensivt.
3+ Kristofer Berglund. Återigen en stark match av backen. Bra både offensivt och defensivt.
2+ Martin Thörnberg. Har verkligen kommit igång med poängproduktionen. Ett snyggt mål.
1+ Chris Campoli. Gör inga misstag och spelar stabilt.
Tränarsnack: Johan Lidbom: -Lite besviken. Onödigt att bjuda Frölunda på målen. Men vi saknar jämnheten i 60 minuter, trots
det nöjd över att kunna ge serieledaren en rejäl kamp.
Roger Rönnberg:-Glad över att vinna en svår bortamatch. Inte nöjd med två första perioderna men i tredje var det inget
snack om vem som var bäst. Vi har en mental styrka i laget att pusha varandra och olika killar kliver fram hela tiden.