Omgång 17: HV71 - AIK

Donald Sandström JP
Nästan oförskämt bra av HV71 – nu fick vi ju även se ett backmål igen!

Det här är en krönika.Analys och värderingar är skribentens egna.

När Daniel Norbe dundrade in 2-0 till HV i den andra perioden så var det faktiskt endast femte gången – på 17 matcher – son en HV-back bokfördes för mål.
Det blev till slut 3-0 sedan HV gjort ett mål i varje period och det är siffror som AIK ska vara nöjda med. Det kunde nämligen varit mycket mer!
Återigen gjorde HV en riktigt bra match. Pressade under långa stunder tillbaka AIK, skapade väldigt många klara målchanser men man gjorde återigen för få mål. 1-0 efter första perioden och 2-0 efter andra var smickrande siffror för AIK eftersom HV mycket väl kunde ”kört matchen” redan då.

Det är lätt att stirra sig blind på de fina siffrorna som HV:s båda poängkungar Fredrik Forsberg och Tyler Vesel svarat för så här långt. Ettan och tvåan i den totala poängligan kommer från HV och de här båda herrarna dominerar faktiskt för närvarande.

Däremot finns det betydligt mer att hämta för andra spelare, inte minst från backarna i HV som så här långt haft en riktigt skral målproduktion.

Norbes mål kanske kan vara vändningen!

Faktum är att det bara gjorts fyra mål av HV:s backar inför matchen, två från Emil Andrae och ett av Daniel Norbe och Alexander Ytterell. Med det är man faktiskt ett av de sämre lagen i Hockeyallsvenskan. I och med sitt mål kliver Norbe upp i delad ledning i den interna backligan, om man nu har någon sådan.

Å andra sidan ligger Emil Andrae och Chad Billins etta och tvåa i assistligan bland backarna och Daniel Bertov är sjua. Där är det alltså en betydligt högre poängfabrikation.

HV har gott om spelande backar som gärna följer med i anfallen eller ligger bakom målen. Men man har – än så länge – inte den där snipern som dunkar in 20 mål från blålinjen på en säsong.

Alexander Ytterell har kapacitet att göra betydligt fler mål med tanke på sitt fina skott och det kanske kommer framöver när han är frisk igen efter sin skada.

Just målskyttet är en av de saker som jag tycker att HV har lite problem med. Man har skapat väldigt mycket den senaste tiden, inte bara i de här dubbelmötena mot AIK, utan även dessförinnan mot Tingsryd, Västervik och Troja.

Med tanke på alla de öppna chanser som man vaskat fram så kunde HV mycket väl ha gjort betydligt fler än de 66 mål man gjort.

Ni hör själva vilka krav det ställs på det här HV-laget, med all rätt. Bara Björklöven har gjort fler mål i Hockeyallsvenskan och de flesta lag skulle vara överlyckliga om de gjort 66 fullträffar.

Även om mycket är bra, HV går som tåget, spelet sitter där mer och mer så finns det saker att slipa på och som kan bli ännu bättre. Och det är det som är så förbaskat kul med den här upplagan av HV.

Upplägget som de tre vise männen Samuelsson, Stillman och Rahm, har lagt upp går ut på att vara som bäst låååångt fram när det drar ihop sig till slutspel.

FAKTA HOCKEYALLSVENSKAN
HV71-AIK 3-0
(1-0, 1-0, 1-0)
Första perioden: 1-0 (4.27) Taylor Matson (Tyler Vesel/Emil Andrae) spel fem mot fyra.
Andra perioden: 2-0 (10.05) Daniel Norbe (Tyler Vesel/Tommi Huhtala).
Tredje perioden: 3-0 (9.34) Taylor Matson (Pontus Netterberg/Daniel Norbe).

Utvisningar, HV71: Nichlas Torp 2, Christoffer Törngren 2, Jesper Kokkonen 2.
Utvisningar, AIK: Eric Norin 2, Victor Aronsson 2.
Skott: 35-30 (11-12, 13-11, 11-7)
Domare: Patric Bjälkander, Petter Norman.
Publik: 6.573/7000

JP/JNYTTFEMMAN
5 poäng: Taylor Matson
4 poäng: Tyler Vesel
3 poäng: Jonas Gunnarsson
2 poäng: Simon Önerud
1 poäng: Pontus Netterberg

SÅ STARTADE HV71
Målvakter: Jonas Gunnarsson (Filip Larsson)
Förstafemman: Emil Andrae, Nichlas Torp - Måns Lindbäck, Marcus Davidsson, Zion Nybeck.
Andrafemman: Chad Billins, Victor Sjöholm - Tommi Huhtala, Tyler Vesel, Pontus Netterberg.
Tredjefemman: Daniel Bertov, Daniel Norbe - Simon Önerud, Taylor Matson, Christoffer Törngren.
Fjärdelinan: Marcus Karlström - Jesper Kokkonen, Max Wennlund, Jonathan Wikström.
Extraspelare: Gustav Salmi.

Med tanke på att han saknat det självförtroendet i 64 grundseriematcher + 5 kvalmatcher så frågar jag mig…

1. är det ens möjligt längre att han ska få tillbaka självförtroendet i HV-tröjan?
  2. räcker det med självförtroende för att lösa alla knutar, eller är det bara så att han inte är bättre än så här?

“Hv liknar inga andra motståndare vi har mött. De spelar i en helt egen liga…” (fritt återgivet)

AIKs tränare är imponerad.

Enig helt underbar stämning :laughing:

På väg hem från HG och detta var den bästa matchen på bra länge. Inget bländande spel men man hade kontroll på ett helt annat sätt än tidigare.
Man gör det man ska och lite, lite till och vinner slutligen ganska bekvämt.

Hoppas Wennlund fick behålla alla tänder bara. Han fick ta emot ett par fina uppercuts.

Det var i alla fall inte han som blödde! Jag tycker han såg ut att klara sig bra. Men lite orolig då jag inte såg honom vara med och fira. Men det var ju fler som inte syntes!

Wennlund var med under firandet i omklädningsrummet. Han fick ju matchstraff så därav inget firande på isen.

Och vad gäller firandet. Har vänt lite. Tycker det var onödigt. Att dra igång en hatramsa när ja, faktiskt hela Sverige kan se är rätt korkat.

Blev ju ett jäkla liv runt Degerfors när Edvardsen firade med att sjunga hata Örebro med fansen, efter match, i Örebro.

HV är större än så.

Det säger rätt mycket om årets upplaga. Laget före jaget osv. Här har vi en spelare som är (med rätta) ifrågasatt, som får alldeles för lite gjort på isen, begränsad med speltid men är gladast av alla efteråt. DET ska inte underskattas.

Det står jag fortsatt fast vid. Att det var fint att se Kokkonens energi. Men har svängt vad gäller “låtvalet”. Det finns andra låtval att höja stämningen med. I alla fall när kamerorna är på.

Plus. Det där med hat är inget som jag förknippar HV med. Det får stå för stockholmslagen.

Undra hur mycket AIK-fostrade Karlström uppskattade Kokkonen’s val av ramsa :wink:

Karlström bah: ”I’m outta here”

Att höra Kokkonen dra igång hatramsan mot AIK är ju bara pinsamt, vi kan, och vi ska vara mycket bättre än så.

Kokkonens grönvita Bajen-hjärta är nog starkt. :smiley:

Personligen älskar jag såna här hatramsor! Står bakom Kokkonens ramsa till 110%.

Missat Kokkonens ramsa helt och hållet. Vill se innan jag yttrar mig.
Någon som kan länka videon?

Är heller inget fan av hatramsor, men det blev ju rätt grinigt mot slutet och Kokkonen fick ju suga en stund på några sura AIK-handskar. Det verkade vara rätt mycket trashtalk efter detta.Tror att det var lite mycket adrenalin och segerrusighet som spelade in hans val.

Dem spelade någon låt och Kokkonen sjöng till och övriga laget upprepade:

“För vi älskar HV-blå”
“För vi älskar HV-blå”
“Och vi hatar AIK”
“Hatar, hatar AIK”
“Och vi älskar HV-blå”
“Älskar älskar HV-blå”
“Gunnar spikade igen”
“Gunnar spikade igen”

twitter.com/EmmyyNero/status/14 … 2484523010

Tack som fan Pawhlen.

Sjöngs ju i omklädningsrummet och trodde först Kokkonen bröstade upp sig direkt efter slutsignalen.
Då är det helt ok, annars hade ledarna, som befann sig där agerat.

Klart det var gringt, och det ska det vara. Men jag tycker Kokkonen har ett ansvar när han vet att tv-kameran är i omklädningsrummet. Att då gasta att vi hatar AIK tycker jag är trams.

Sen ser jag mer en stängd ordentlig Dörr. Fan, vid alla SHL matcher, och framförallt slutspel var det riktigt stenhårt.
Flertal extra insatta vakter med rätta.
Tummas det på säkerheten nu med Allsvenskan? Du av någon kanske kan svara…