Omgång 17: HV71 - Skellefteå AIK

[size=150]HV71 - Skellefteå AIK[/size]

Hemmamatch igen och Skellefteå står för motståndet
på lördagseftermiddagen. Dags att vinna en hemmamatch
igen efter stafftorsken mot LHC.

[size=150]FORZA HV71!![/size]

Dum som man är, är jag försiktigt positiv till match mot Skellefteå. Bra lag passar bättre och HV har spelet mot Luleå i färskt minne. Föra matcher kan vi inte förväntas göra med gamnackar och ägg innanför skydden. Men kan vi stänga ute anfallen och Hugo kan stå på huvudet så finns det en chans. Någon som vet skadeläget?

Rahm snackade om slutspelshockey inför veckans tre matcher. Spelmässigt har man varit närmare försäsong. Tillbakapressade mot Luleå, men ruggigt effektiva. Tillbakapressase mot LHC och lite flyt i slutminuten.

HV hade en gyllene chans att ta nio poäng den här veckan med tanke på tre hemmamatcher. Man har redan misslyckats. Idag är det bara tre poäng som gäller. Tabellen har satt sig och vill HV nå toppen och utmana om guldet måste man börja spela som ett topplag. Nu. Idag. Behövs över 2 poäng i snitt resterande omgångar om man ska nå 90 poäng… Osannolikt, men det är verkligheten.

Vinst eller förlust kvittar. Säsongen är över oavsett.
Det finns nämligen endast två stycken utvägar denna säsongen. Antingen stoppas allt spel på grund av Covid19 eller så hamnar vi i ingenmansland alternativt kvalserien, när det väl drar ihop sig.

Denna upplaga av HV71 har inget att göra i varken toppen av tabellen eller i ett slutspel. De förtjänar att ligga där de ligger. Faktum är att de har inte spelat en enda övertygande match denna säsongen.

Sen förstår jag inte hur man kan vara så naiva som en del är. Särskilt tränare och sportchef. Att de inte inser att laget är för svagt för att kunna utmana de 4-5 bästa lagen. Man måste helt enkelt acceptera att så länge vissa personer sitter där de sitter så kommer det se ut som det gör.

HV71 fans i all ära, men spara på er tid. Tid är dyrbart och kommer aldrig igen. Varför lägga timmar, dagar, veckor, ja månader av energi på en förening som är dömd att misslyckas. Det kommer inte jublas framåt vårkanten, tro mig. Snarare tvärtom. Det blir gråt, ilska och gravöl. Egentligen önskar jag man kunde snabbspola till den dagen folk får lämna föreningen och nytt blod kommer in. Först då kommer det bli roligt att skriva på detta forum t ex

Nu dödade jag tråden lite då jag upptäckte att jag skrev i helt fel tråd. Men mitt budskap är viktigt så låter det stå kvar.

Måste jag tippa matchen så vinner Skellefteå ganska komfortabelt med 4-1. HV71 kommer få svårt att komma ut ur egen zon. Vidare kommer det bli insläppt mål i PP för HV71 i eftermiddag - igen!

HV71 - SAIK: 1-4

Är knappt intresserad av hockey längre då jag tycker Hv71 spelar en sån otroligt dålig och fantasilös hockey numera.
När Hv kommer ur egen zon så vet man att pucken kommer skickas ner i hörnen och där börjar gröten om vi har tur. Annars är motståndarna först och kan bygga för anfall.
Man blir inte exalterad längre och förhoppningarna är låga inför varje match. Man liksom utgår från att det blir torsk.

T om hoppet har övergivit en, då är det illa.

Att vi ska vinna idag så måste vi få PP och att vi klarar av att hålla hyfsat tätt bakåt. Att vi ska vinna matchen i 5vs5 har jag övergett.
Tippar seger till SAIK som inte behöver förta sig och vinner enkelt med 1-5.
Sen står Rahm och är nöjd med stora delar av matchen. Hult kanske flikar in under veckan att man ska ha tålamod och grabbarna är sugna på revansch så fort som möjligt och att det är bra fart på träningarna med alla vinnarskallar.

Vinnarskalle för mig är en som vill vinna till varje pris. Går det dåligt så åker man ännu fortare och är ännu mer aggressiv samt visa attityd på isen genom att tackla och grisa lite efter avblåsning.
Har inte sett något av detta, varken i år eller tidigare år under Hults ansvar.
Så intressant att veta hur Hult ser på hur en vinnarskalle är!

Vad gör du det då för?

I ditt huvud kanske det låter viktigt, i mitt huvud låter det skitnödigt.

Tur smaken är som baken. Skillnaden i detta fallet är att mitt budskap bygger på fakta, medans du, vilket jag tolkar det som, bygger luftslott. Dock tappert att du fortfarande orkar och tror på föreningen. Tycker dock oavsett kärlek till var det än är ska inse när loppet är kört. Förstår även att du & jag aldrig kommer enas. Och det är helt ok, vi har alla rätt att tro och tycka vad vill.

Men för skoj skull så kan vi ju “lyfta” detta inlägget framåt våren så får vi se om fakta och realism stod sig högre än byggda luftslott.
Att älska sitt lag och stötta dom i med och motgång är en självklarhet. Men man får inte bli förblindad för sanningen heller. Man måste våga erkänna att även den klubben man älskar mest i sitt hjärta kan ha fel och brister. Kan man ha med sig det i bakhuvudet så är mycket vunnet. Allt är faktiskt inte svart eller vitt.

I mitt huvud låter det inte bara viktigt, det är också viktigt. Att det låter “skitnödigt” i ditt huvud är enbart brist på att kunna se saker från olika perspektiv. Öppna dina sinnen så kommer du också inse att allt inte är bara svart eller vitt.

Må väl du tappre vit, gul, blåa krigare. En dag står vi alla enade igen, det är jag säker på. Men vi är inte där än.

/Snöret

Oavsett vad vi tycker och tänker så visar det faktum hur långt vi står varandra om att det finns en problematik i dagens HV. Folk tycker antingen det ena eller andra. Hade saker stått rätt till i HV hade vi diskuterat andra saker. Pinpointat småsaker.

Vi som förening, då tänker jag på medlemmar och supportrar, är en oerhört splittrad grupp. Tror inte vi varit det om saker och ting varit annorlunda sett till de senaste åren.

Jag tror faktiskt det bara finns två saker som kan ena gruppen. Det ena är att Hult försvinner, kanske även Agne och styrelsen. Det andra är att nuvarande ledning går ut och sänker målsättningen, inte bara i år utan även över tid, och agerar som den mitten/bottenklubb man är.

Många som gett upp hoppet och inte tycker det är kul med hockey etc, men varför skiter ni inte i det då? Jag är inte det minsta intresserad av att höra att ni gett upp hoppet om och om igen, det ger mig inte ett skit. De enda ni skriver för är de andra som oxå hävdar att de gett upp, men ändå hänger kvar.

Man kan ha en fantastiskt blek syn på nuvarande läge och ändå tycka att det bästa som finns är att följa sitt hockeylag. Men det verkar ni inte fatta, ni verkar tro att endast i toppen, där allt är grönt och det alltid är framgång, är meningen med ett supporterskap? Åtminstone är det det ni ger uttryck för. Ni tror att ni på något sätt är förtjänta av en förening att den alltid skall göra som ni tycker och uppnå de mål ni sätter upp, och så fort de målen oxå sätts upp av föreningen, men misslyckas, ja, då är det ett svek mot er personligen. Föreningen gör så gott den kan, just nu kan den inte göra så gott, utan det mesta går fel, men inte fan är det en skymf mot er personligen.

Man kan ha frustration över hur saker och ting sköts, men återigen, på samma sätt som ingen av er någonsin kommer ha ett inflytande över hur Volvo AB sköter sin affärsutveckling så kommer ni personligen sannolikt inte ha det minst inflytande över hur HV sköts. Föreningen styrs av sin marknad på samma sätt som Volvo AB styrs av sin. Ibland har de en ledning som lyckas styra sitt företag åt rätt håll och ibland har de det inte, samma gäller för HV.

Med detta sagt så får ni gärna hålla kvar vid åsikten att det är helt ointressant eller meningslöst, men stå för det då. Logga av, säg upp medlemskapet, hitta något annat att lägga tiden på.

Själv väljer jag att tycka illa om situationen men samtidigt fascineras av sportens värld och allt förunderligt som sker i den. Denna otroliga berg-och-dalbana som man får åka med på, om man vill, och uppleva allt som hör till:

Silly season: Den långa kön när nästan inget händer och man hör det skriks, man ser skymtar av banan och man bygger upp förväntningar, man hör någon som pratar om sitt tidigare åk och får lite insiderinfo, man drömmer, men jävlar vad långsamt det gååååååår, släpp pucken NU.

Försäsongsmatcherna: Första backen uppför, man börjar se vart åt det barkar, eller man tror det, för i uppförsbacken vet man egentligen inget om nedförsbacken, men man gör ändå en förutsägelse på väldigt tunnt underlag, man bygger förväntningar, snart drar det igång!

Säsongsinledningen: Första backen går fort som fan, allt är suddigt, man uppfattar nästan ingenting, inget har satt sig, magen är upp och ner, skall man vara glad, eller rädd för att spy?

Serielunken: Första backen har gått över i ett antal olika g-kraftsskapande moment, några bra, några dåliga, man börjar få grepp om dynamiken, om totalen, om vartåt detta barkar, blir det totalt sett en positiv eller negativ upplevelse, kommer det till och med att bli en succé? Några gånger blir det mekaniskt eller tekniskt haveri, vagnen stannar i upp-å-nerläge och brandkåren tillkallas, förvirringen är total och ingen fattar något, såhär skulle det ju inte bli? Man tvingas lämna området i förtid, utan någon som helst glädje, man tänker att man vill stämma de som äger anläggningen.

Slutspelet: Den sista biten av banan visar sig innehålla ett par rejäla överraskningar då man för ett tag där trodde åket redan var över, vilket det alltför ofta är och man kliver av men en otrolig besvikelse: var det inte mer än så här? Vafan stod jag i kö så länge för? Har jag betalt en massa pengar och lagt tid på denna skit? fan va värdelöst?
Men ibland blir åket precis å bra som man hoppats och man glider sedan in i avstigningsområdet, rejält utmattad, men glad, lycklig och euforisk.

Guldfirandet Man kliver ur vagnen, benen bär knappast, de skakar, man vet inte riktigt hur man skall hantera alla känslor, någon lipar, någon skrattar på ett sådant där mentalsjukt sätt som gör en lite rädd för att detta kanske ändå inte bör tas på stort allvar. Det är ju ändå bara sport, men fan om man skall låta logiken styra just nu…

C,Sandberg borta igen…
Sandin borde få sitta på läktaren så länge han inte han är intresserad av att deltaga. Han bidrar ingenting I spelet. Låt Olausson ta Sandins plats i stället.

När man nu bara har 11 forwards tillgängliga, kan jag tycka det vore huvudlöst att sätta en frisk spelare på läktaren!?

Varför jag inte skiter I det? Jo för att kärleken till HV71 är enorm. En vanlig säsong kollar jag på plats i Jkpg 3-5 ggr per säsong. Då ska nämnas att jag bor utanför Uppsala så 80mil t&r för 1 match. Jag kollar även HV71 I Stockholm och Gävle. Jag lägger pengar i massor och hjärntvättar mina barn att börja älska HV71. Men jag är likväl otroligt less på HV71 just nu. Det känns som en dålig relation som är omöjlig att avsluta! Om jag hade skött mitt jobb lika dåligt som Johan Hult då hade jag fått sparken för länge sedan. Jag är så jäkla less på snacket om att vända stenar år efter år. Om målsättningen är topp 4 så bygg en trupp för topp 4! Som så många år nu så är truppen för svag i någon lagdel. Detta är ingen backsida för topp 4 tex. Sen underpresterar truppen med bitvis år efter år… Varför? Är kravställningen för låg? Vart är felet? En riktig supporter slutar aldrig någonsin att älska sitt lag oavsett hur jävla illa laget presterar.

Aha det är så illa idag. Trist! Absolut är tillgängliga antal spelare så pass få ja då ska såklart Sandin spela. Jag tar tillbaka mitt uttalande.

Bra start i tråden innan pucken ens blivit släppt :slight_smile: Intressant läsning av tidigare skribent. Men att jämföra HV71 med Volvo är väl att ta i en smula? Vad vore denna föreningen utan sina fans? Inte ett piss enligt mig! Volvo kommer nog ha sina köpare runt om i världen trots missnöje från några enstaka Volvoälskare i Sverige. Många (inklusive mig själv) börjar tröttna på HV71s sportliga resultat trots dom goda förutsättningar föreningen får/har år efter år. Klart fans och medlemmar gör vad dom kan för att få till en förändring och det enda mandat dom har är att visa missnöje i sociala medier. Helt normalt! Nog om det, nu ser vi fram emot 3 bra perioder och 3 friska poäng.

Diabolics. Där har du väl fel. Att man inte har något inflytande. Du vurmar ju för föreningsdemokrati. Medlemmarna har i slutändan makten. Minns hur medlemmar kuppade bort den gamla styrelsen. AIK är ett annat exempel där medlemmar gjort sin röst hörd, på gott och ont.

Så att man bara, som jag uppfattar det att du gör, finner sig i att saker går åt helvete, är ju inte det enda alternativet. Det går faktiskt att göra något. Förutsatt man vill och känner för det.

varför kör man Holmström på vingen och Kokkonen som center?

Du har helt rätt, förutom på punkten att jag har fel :wink:

Asså, jag har fel ofta, men du tolkade mig lite för snävt. Vad jag menade var att man som individ har mer eller mindre noll att säga till om, såvida man inte hamnar i styrelsen eller annan ledande befattning där man kan kravställa. Därav min liknelse med Volvo AB, vi fans kan likt bilköpare, välja att inte stödja volvo, alternativt om man väljer vara aktieägare, gå på stämma, lägga in om motioner, etc etc. Man kan sammanstråla med andra aktieägare och som en del av en större skara aktieägare försöka påverka. Likheten med HV är nära nog exakt:
Bilköpare: biljettköpare etc
Aktieägare: medlem

Jag finner mig i att det går åt helvete, det gör jag, jag gillar det inte, men jag har inte ork att engagera mig som medlem eller organisera ihop något stort. Jag sätter hoppet till dem som styr å ställer, hoppas på förändring. Skulle allt gå åt helvete, å HV hamnar i tredjedivisionen kommer jag troligtvis fortsatt hålla koll, men med ett mycket mindre engagemang, men ingenstans innan kommer jag lägga ner någon särskilt stor kraft på att förändra i föreningen. Jag kan möjligen tänka mig vara en passiv medlöpare som lånar ut min röst vid en föreningstämma givet att andra drivit fram något jag kan ställa mig bakom.

Ja, där har du rätt. :wink: en medlem gör ingen skillnad. Men flera, som 14/15 gör skillnad. Sen ska man ju inte helt underskatta den enskilda individen. Som medlem kan man framföra sin åsikt på medlemsmöten och årsmöten. Och inte enkom ventilera dem här på forumet.

Japp, en person som tar sig till ett möte, ber om ordet och för fram väl genomtänkta åsikter blir lyssnad på, det tror jag. Sen är den relativa påverkan man kan göra som enskild individ där, mycket mindre än om man står där och förespråkar väldigt många. Men det är ju uppenbart.

Nu jävvlar hoppas jag på mirakel idag!

Tyckte ändå Lias visade mer förra matchen än tidigare.

Man kan också rannsaka sig själv ibland och fundera varför man alltid ser allt positivt trots kräftgång efter kräftgång istället för att spy galla över oss som ser allt går åt helvete.

Att man inte tycker det är lika roligt länge beror ju på hur otroligt dålig och fantasilös hockey vi har gått över till?
Det måste ju även du ha märkt?

Sen att varje gång Agne och Hult uttalar sig så är det aldrig fel från deras sida som ändå byggt laget säsong efter säsong och anställt tränare som de tror ska få ut max av truppen men aldrig lyckats.

Det är lika tröttsamt för oss som är realistiska att läsa alla som tror på detta när ingenting talar för det samt spelet som inte har stämt på hela säsongen.

Jag önskar också att Hv var problemfritt men när det inte är det så kan jag vart fall inte bara blunda och låtsas som allt är tipp topp!
Är inte så en klubb lyfter att förneka! Utan man måste ta tag i problemen som finns.
Man har ju ändå som målsättning säsong efter säsong att vara topp 4!