Omgång 18: HV71 - MODO

Tycker blivit något av ett mardrömsmotstånd för HV. Sen ska man spela en slant på att Skröder gör mål varje gång lagen möts.

Dansken de hade är iallafall borta, han gjorde också alltid mål

Och Mads Hansen i Brynäs.

Håller med, denn förlust kändes GRYMT ONÖDIG vi hade matchen med 1 in kvar av 2a perioden och där börjar hela skeppet att sjunka! FÖr jävligt!

Kan bara hålla med. Modo vinner rättvist. Bedrövlig genomklappning. AJ har som någon påpekade iallafall rätt analys i efterhand.

En domarfråga bara: När någon kör en rejäl crosschecking i ryggen precis en meter innan sargen som de gör på Emil, är det verkligen bara en tvåminutersutvisning?? Han hade ju kunnat bryta nacke, rygg och hela hopplahejsan! Jag fick intrycket att domaren inte hade blåst alls om det inte hade blivit bråk efter.

// JV

Glömde:

Det handlar ju om hur vi spelar i egen zon. Vi spelar bra i egen zon - i 55 minuter typ. I några minuter - vilket summerar till ett tiotal tillfällen - spelar vi apdåligt. Små marginaler, plåttrigt, överkonstruktivt, övermodigt, odistinkt. Och när det kör ihop sig så fattar vi inte det utan fortsätter söka finlir fast det är dags att dunka pucken sarg ut och ta nya tag.

Vi har haft denna tendensen emellanåt även under framgångsveckorna, men Wesslau och målproduktionen framåt har räddat oss. Som jag skrivit tidigare: Ovanstående är dödssynd i slutspel. Straffas med döden/semester/slut på säsongen.

Låt oss vänja oss av med det innan det vankas slutspel.

// JV

  • Onödiga Dribblingar av Tedenby och Fiala

  • ingen back står upp och tar fajten

  • Vart tog vårat fysiska spel vägen?

  • Varför delade Laine ut 12 tacklingar i första matchen i dålig form när han inte klarar att följa upp i bra form?
    Visst man ska inte tackla jämnt med den där halvtjurige Laine som smäller på duktigt när lägen ges och trycker in både sig och pucken i mål, vart tog han vägen? Det är ju honom vi vill se.

  • Det är många som är lite för fina i kanten fortfarande och rider på vågen, Det måste få ett slut redan nu i god tid tack om vi ska vara med i toppen av serien. Det går fort neråt i tabellen när man börjar förlora ett par matcher. Att man fortfarande inte verkar förstå att man måste gå in och ge allt varje match över hela banan i alla situationer i 60 minuter trots att man hört det tusen gånger. Nä jag börjar tro att vi på riktigt aldrig kommer kunna klara att göra det match efter match. Vi kommer spela sådana här skitmatcher lite då och då tyvärr för spelare är lata och bekväma precis som oss andra ibland. Tråkigt mehn sant verkar det som. Hoppas bara inte det blir allt för många. Vi förlorar på attityd och inställning. Det värsta sättet att förlora om man frågar fansen.

Vi hade dock 1 bra period i andra där vi hade hyfsad attityd och tog kampen framför mål i offensiv zon.
Fiala måste sluta tappa huvudet. Han förlorar matcher åt oss snarare än vinner åt oss tyvärr.
Domarna måste sluta släppa situationer och vara så nochalanta mot oss. Det är inte första gången i år som vi släpper in mål bakåt i situationer som domaren har varit delaktig i.

1 mål står Modospelaren långt i i målgården och stör när det blir mål. Ringa ta hjälp av jumbotronen kanske som han gör när HV71 lyckas göra ogiltiga eller tveksamma mål mot andra lag?

1 mål till gör dom precis efter att en HV71-spelare blir solklart trippad? Det var fler solklara utvisningar som han släppte i matchen. Visst HV71 gjorde en del fula grejer också men man åkte fan ut för det också. Alla klara utvisningar ska va utvisningar. Hatar när dom börjar släppa solklara trippingar bara för att det nyss var en utvisning typ. Skit samma det är utvisning ändå. Det är inte lustigt att vi faller ihop som ett korthus när domarna retar upp oss match efter match genom att släppa sådana här grejer. Hur många felaktiga utvisningar har bara Jämtin fått emot sig i år liksom som inte ens ska vara utvisningar. Sen släpper dom solklara chanser. Nä domarna är högst delaktiga i det här fiaskot tillsammans med Dribblarna Tedenby och Fiala. Sen kan man undra varför Melin är i offensiv zon när ett mål görs? Kanske kom från byte vet inte. Tedenby hade visserligen inte många att spela till när han gjorde dessa dragningar så han är förlåten, men han måste lära sig att använda sargen ändå framöver när sånt händer. Jämtin har fått mycket stryk och blivit orättvist behandlad många gånger i år men han måste också sluta käfta så mycket. Tänk 1 gång extra. Han kanske inte såg att det var Fiala som startade skiten men han måste ändå lugna sig så han inte åker ut i onödan. Han fick smisk på rumpan av AJ för övrigt efter det :slight_smile:

Vad har hänt med Brithen? Han har varit helt under isen sista matcherna. Om Christensen varit loj så har brittan sett riktigt blek och oinspirerad ut. Klen på nåt sätt. Jaja jag kanske överdriver och försöker göra 1 höna av en fjäder helt i onödan. Dom kanske bara är trötta killarna. Får hoppas det inte är någon osämja som startat i truppen angående konkurrensen eller antal täckta skott och dumma utvisningar som straffar laget eller nåt sånt. Förlåt för ett kanske lite halv-onödigt inlägg men jag var bara tvungen att lufta lite efter att inte skrivit så mycket på ett tag.

JP-femman

5+ Mattias Karlsson. Stabil och placeringssäker matchen igenom. Karlsson noterades dessutom för ett plus i plusminusstatistiken.

4+ David Petrasek. Veteranbackens passning till Teemu Laines 3-0 mål höll högsta SHL-klass.

3+ Kevin Fiala. Supertalangen gjorde många bra saker i offensiven men han tappade skärpan i det defensiva spelet.

2+ Christoffer Törngren. HV-talangen spräckte Linus Ullmarks nolla med en elegant prestation. Älska varje sekund han får spela.

1+ Patrik Carlsson. Sliter mycket i det tysta och gör sällan en dålig match - inte heller mot Modo.

Andreas Johansson: -Jag är oerhört besviken. Många kreativa spelare vill lite väl mycket och jag syftar på de individuella
misstag som fällde laget.

Anders Forsberg: -Väldigt roligt att vinna en hockeymatch. Vi får energi av 1-3 målet och får flyt i tredje perioden.

Jävla dålig inställning man fick efter 3-0 ledningen. Gjort är gjort och det är tur att vi förlora en sån här match tidigt på säsongen, nu har laget förhoppningsvis tagit lärdom av detta och kan komma ut starkare efter uppehållet. Ska vi förlora sådana här matcher ska det fan vara under grundserien, och inte slutspelet som de senaste åren. 12/13 verkade folk tro att 6-0 i första kvarten mot LHC räckte, året innan det hade vi 2-0 på hemmaplan mot FBK (2-2 i matcher) och folk slutade spela för att vi var överlägsna den matchen. Slutade givetvis med förlust efter att FBK gjort 5 raka mål och sedan avgjort uppe i Karlstad.

Nej, detta är ett attitydproblem som jag hoppas och tror att AJ kommer att lösa.

Ibland har jag tänkt att AJ borde väga sina ord lite bättre men samtidigt blir han ju väldigt tydlig både i ord och handling vilket jag tror och hoppas blir bra.

Oj, en kommentar som gick igenom för första gången på ett par veckor nu. :smiley: