Det är onekligen en tilltalande analys du gör men jag tror att du gör det för komplicerat.
Jag är övertygad om att det dåliga läget mer eller mindre uteslutande beror på brister i lagbygget. Inte mycket på organisationsnivå.
Titta på lag som San Jose sharks eller Chicago Blackhawks. Dessa båda var elitlag i NHL för 10 år sedan. Då hade de bra spelare och därmed bra lag.
Numera har dessa båda lag “dåliga” (allt är relativt) spelare och är således strykgäng i NHL. Tveksamt om det finns några brister i organisationerna i fråga, va?
Det är ju rätt tydligt ikväll med. Luleå har ett bra lag, vi har ett dåligt. Luleå vinner.
Nja. Jag håller inte med. Jag tycker tvärtom att det är du som förenklar. Är det så enkelt att bra spelare = bra lag = framgång? Det tror inte jag.
Nu följer inte jag NHL så nära att jag kan avgöra vilka organisationer som är bra eller dåliga, men visst SJS och CBH var bra lag för 10-15 år sen, men har svårare att få ihop det nu. Men vad säger att dessa organisationer inte skulle vara bristfälliga och resultatet på isen bara en följd av det? Har dessa klubbar utvecklats i takt med att hockeyn utvecklats, eller lever de på gamla meriter med ungefär samma folk nu som då? Jag vet inte, utan frågar.
Självklart är HVs lagbygge havererat. Inget snack om den saken. Men det är det som är följden av en inkompetensorganisation - fel folk kan inte välja rätt folk att anställa. Och det gäller oavsett befattning i föreningen. Detta är såklart en förenkling, då det är som jag tidigare skrev, en massa olika små och stora faktorer som samverkar.
Din förklaringsmodell håller inte heller för de fall där lag som innehållit ”dåliga” spelare, med tveksamma meriter för att hålla i högsta serien, men ändå lyckats genom lagsammanhållning m.m. hålla sig kvar och i vissa fall etablera sig. Det krävs enligt min uppfattning mer än bara bra spelare för att göra succé. Det underlättar naturligtvis. Men det krävs andra saker också.
Faktum är ju att det här är fjärde raka SHL-säsongen som det ser exakt likadant ut. Och då har vi bytt ut alla i föreningens ledning, lagledningen och laget sedan vi hamnade i den absoluta botten. I vissa fall flera gånger om. Trots det sker ingen positiv förändring.
Skillanden nu mot då i NHL exemplet är att det nu inte finns en stomme i lagen bestående av 5-6 spelare som tillhör elitskiktet i ligan. Ta bort det från ett NHLlag och man byter toppen mot botten.
Tycker man kan se det i shl med, alltså betydelsen riktig spets. Säsongen 13-14 var ju katastrof under hösten där. Vi hade enbart William Karlsson som kunde göra något framåt. Sen tog vi in Rajala, Christensen, canpoli och anssi Salmela om jag inte missminner mig. Och det blev en jävla skillnad.
Tror inte HVs trupp är så långt bort från att kunna lyfta i tabellen. Slipper Hv mer skador på viktiga spelare samt att det kommer in en första center god för 40+ poäng samt ut med ett par underpresterare så lyfter det nog. Det är pyttesmå marginaler.
Med en natts distans till gårdagskvällens debacle… Detta måste varit sämsta matchen för säsongen hittills. Skulle ändå säga att vi inte förlorar pga spelet utan på grund av alldeles för många individuella misstag.
Dichow hade en dålig match. 3-0 målet var horribelt.
1-0 Sjöholm släpper spelare förbi sig alldeles för lättvindigt som sedan gör mål. Spark?
2-0 AP dräller med puck på blå och 2-mot-1 läge för Luleå
4-1 Direkt på HV:s reducering. Naivt spelat oc en odd-man-rusch och 4-1 till Luleå.
5-2 Nybergs sensationella puck över sarg sätter oss i ett 3 mot 5 BP och mål. Helt onödig utvisning i avgörande läge där Luleå inte skapade något i sitt 5 mot 4.
6-2 snyggt hockeymål i PP. Styrning, inget att göra på den.
Så fem av målen är rätt onödiga… Sånt måste bort.
så förlusten beror i stort på dräll och kludd.
Sen tycker jag att vi stundtals fick bra snurr i anfallszon. Fisker var ett utropstecken och kommer bli viktig framöver. Lenc gör ett riktigt gediget jobb. Övriga kan bättre.
Jag vet att vi måste börja någonstans, men det är bra irriterande detta. För rent krasst händer det ju inte speciellt mycket om vi slipar bort det heller. Ställ det mot dem matcherna där vi inte gör så mycket misstag och kommer lättare till avslut. Ändå får vi arbeta hårt för minst 1 poäng.
Det är inte riktat mot dig, utan förstår att du vill lyfta fram saker.
Jag kan tyvärr inte så något i spelet eller mentaliteten som får mig att överväga att gå in med förhoppningen att det vänder. Det finns en höjd som jag nämner i första stycket, men knappt den är tillräcklig.
fast grejen är att om man vill ha en sakteliga positiv utveckling så skulle man komma en bit genom att ta bort dåliga saker och ersätta dem med bättre.
Det jag, och kanske många med mig, hoppas på är att dessa små positiva sakerna gör att man till slut hittar något som liknar ett spel, innan kvalet börjar. Men då funkar det inte med genomklappningar som igår. Så väljer jag att se situationen. Vi kommer inte får en markant förbättring över natten, inte med en ny 1C eller ny HC. Det är min övertygelse. Kanske kan vi rädda kvalet dock, men mest för att laget spelas samman och att man börjar hitta någon form av spel.
Det är klart, många bäckar små. Bottennapp som igår är väl en sak i saken.
Om jag förstår dig rätt, kanske inte, Men ser vi till dem matcherna där vi faktiskt är med men som tappas pga av misstag. Det är där vi måste titta. För det är där vi faktiskt har vår chans.
Jag vill inte skriva under matcherna, då blir det för mycket känslor inblandade.
Det är bättre att i lugn och ro titta igenom olika saker för att få en bättre uppfattning och känslorna är borta.
Igår tycker jag vi gör säsongen sämsta insats, vi gör så mycket individuella misstag så det är faktiskt svårt att sammanfatta på ett enkelt vis.
Alltifrån väldigt svag målvaktsinsats till bla det jag skrev om igår att slarva med pucken på linjerna.
Jag tror att man skulle lyfta sig bara genom att vara rejälare i spelet. Bort med spelare framför mål. Motståndare ska inte in där, punkt. Det ska va jobbigt att spela i HV:s försvarzon, men det verkar ju inte vara så eftersom motståndarna får vara där så mycket.
Ja eller ex rejälare i när man transporterar puck upp i banan. Tyckte igår att vi blev ganska snabbt ihop klämda i mitten och Luleå tog där sen för enkelt hand om pucken. Men vi kan hålla på i evighet att leta detaljer.
Det är exakt vårt problem pga att våra centrar saknar höjden/skillsen av just att bära pucken och just detta blev minst sagt tydligt igår.
Att vi sedan ska addera ungefär 50 individuella misstag på det gör knappast saken bättre.
När Nyberg pricksköt ner klackledaren blev det minst sagt extra tydligt.