Omgång 2: HV71 - Linköping HC

Efter gårdagens match mot Växjö kan man ju säga att de iallafall inte kan spela sämre. Hoppas och tror att laget är revanschsuget, speciellt inför hemmapremiären!

Ja, det kan inte bli sämre. Riktigt bottennapp igår och jag ber om ursäkt för mina kommentarer som inte var dom bästa. Men tokladdad som man var och hoppades på ett taggat HV71 i första matchen. Motsatt effekt. Var sämre än när dom var som sämst förra säsongen. Då blev det lite kortslutning i min skalle.

Men om morgondagen, det kan bara bli bättre. Allt och alla måste delta och göra jobbet. Hoppas på sjukt bra drag imorgon.

Kungkeno skrev:

Jag förstår det Keno…hoppas du kan va lungn i mon mot silver… :wink:

Dags för 3 poäng och ett bättre samspel. Och slipa skridskorna innan match för bövelen. Orkar inte se fler hv spelare simma runt på isen.
Tror Christensen hittar säsongens första mål för HV.

INTE ja heller, kötta på …

Och denna slutsats baserar du på vad? En match/seriepremiären?
Skulle gärna också vilja veta vilka spelare du syftar på :slight_smile:

Tror det kan bli en riktigt svår match idag. Jag förväntar mig inte en tre poängare utan är nöjd med en poäng.
Linköping har seriens bästa offensiva spets, enligt mig, i form av exempelvis Jeff Taffe, Broc Little, Chad Kolarik och Jacob Micflikier. Detta är fyra spelare som alla potentialen att vinna poängligan. Kollade lite snabbt på Svenska Spel’s odds gällande vinnaren av poängligan och då var det tre stycken LHC-spelare i top 4. Chad Kolarik var favorit/hade lägst odds när det kommer till vinnaren av skytteligan.
Kollar man sedan på HV71’s matcher under försäsongen så ser man ganska snabbt att det är defensiven som är akilleshälen…
Lär nog dock nog bli en ganska jämn match med ca 5-6 mål. Hade varit underbart om HV71 lyckades knippa tre poäng men jag tror det kan bli svårt… Hoppet är dock det sista som överger människan, FORZA HV!

#Ett jävlar anmana från samtliga spelare. Se Jämtin!
#Rejäla förstapass. Se Emil Johansson!
#Åk skridskor. Se Tedenby!

= Vinst.

Precis som Jompi säger har Linköping mycket farligt offensivt, defensivt är jag mer osäker på hur det ser ut. HV71s svaghet har legat i defensiven senaste säsongerna. Frågan är dock om den är bättre eller sämre i år? Wesslau verkade tycka att den var bra förra matchen och det kanske han har rätt i. i den defensiva zonen så kanske vi rentav gör det vi ska göra, Håller borta spelare och ger Wesslau fri sikt.

Anledningen till att man kan tro att den är svag är kanske att man lätt spelar sig fast i egen zon, eller mot Växjö i alla fall.
För att HV71 ska kunna gå så bra som möjligt i år tror jag det kommer krävas att vi blir mer kvicktänka över hela banan och inte tvekar. Samtidigt gäller det att vi håller våran fart uppe och inte drar ner på den. Det är som Brithen sa, när vi spelar på topp slår igen oss. Jag tror på honom, För jag har sett hur det kan se ut när man spelar med farten uppe en hel match.

Kort summering vad jag hoppas vi kan få se någon tendens till idag.

1. Kvicktänka spelare som tittat upp och sett en lösning ifall de skulle få pucken.
(Man har tränat på att hela tiden hålla sig i rörelse och kolla av isen snabbt så man har en humm om vart alla spelare befinner sig ifall man skulle få en passning. Då har man redan ett övertag mot motståndarna eftersom man snabbare kan ta ett beslut vart man ska passa istället för att titta upp en längre tid så vet man på ett ungefär vart spelarna är och därmed går det lite snabbare att ställa in siktet.)

2. Kvicktänka spelare som inte tvekar på den tanken när dom måste passa pucken.
(Man behöver träna in en rutin som gör att man alltid slår den första passen man tänker på och inte tvekar OM man nu möter ett lag som spelar som Växjö gjorde igår. Då är det mer värt att chansa på en snabb förstapass en att ständigt bli av med pucken för att man tar för lång tid på sig.

3. Spelare som förstår varför det är viktigt att hålla farten uppe.
(Släpper man av på farten blir det en massa problem, Man kommer osynkad hela tiden med andra spelare i sitt lag för att vissa håller farten uppe och vissa har slagit av på den. Det blir svårt att få fram passningar, det blir jobbigare att spela för att man måste börja om och får jaga puck med mera. Ett spel som tröttar ut mer än vad farten hade gjort över 3 perioder.)

4. Backar som inte tvekar på blålinjen utan försöker komma ihåg att välja det enkla alternativet.
(Just här måste man lära sig att inte tveka på sitt beslut och slå den där passningen man tänkte slå först. För det mesta så är den rätt och man ligger före i tid mot motståndaren ännu. Tvekar man så blir man av med pucken och får kontring mot sig. Hellre att man slår den passningen som inte hade kunnat brytas för att man var så snabb med att slå den. )

5. Man fullföljer korrekta tacklingar istället för att vika av som man verkar gjort i de flesta matcher.
(Det måste vara svinjobbigt att ständigt bli tacklad och få stryk själv men aldrig får ge igen på något sett. Ibland är det skönt att slå på något bara för att få ut spänningarna så man kan fortsätta vardagen. Samma princip fast att man tacklar för att få tillbaka energi och istället tar energi av motståndarna. Mycket viktigt tror jag)

Det en del saker som jag tror kan bli väldigt viktiga om HV71 ska kunna plocka fram det bästa i sitt spel. Får hoppas att man ser någon förbättrad tendens till detta ikväll redan.

Ahh, kan inte bli mer tydligt :slight_smile:

Jag är på vissa sätt positiv till det jag såg förra matchen.
Vi förlorar på två stycken individuella misstag som inte händer så många gånger på en säsong.

Det positiva:

  • Vi spelar en modernare hockey, vi försöker spela med puckkontroll och komma i anfall 4-3, 3-2 etc. istället för att slå lång pass och komma 1-2.
  • Vi har ett tydligt grundspel där alla spelare är involverade i uppbyggnadsfasen. Det handlar inte om att back 1 spelar över till back 2 som sedan slår en långpass som skarvas ner i motståndarzonen
    . VI blir inte lika avlånga som ifjol då lag kunde komma 2-1 och 3-2 mot oss hela tiden.
  • Emil Johansson, här har boston gjort ett grymt draftval. Är säker på att han kommer vara ordinarie NHL inom några år.

Däremot är jag väldigt negativ mot följande som måste bli bättre

  • Spelet i offensiv zon.
  • Trafiken framför mål.
  • Samspel mellan forwards
  • Backarnas puckskicklighet

Jag är även väldigt oroad över:

  • Var ska Tedenby spela? Han ska vara den ledande forwarden men verkar inte synka med andra spelare i laget
  • Karlssons, Campolis och Petraseks skridskoåkning

Men idag vinner vi.

Hur kan du dra den slutsatsen när han enkom lirat i vår tredje länk? Eller baserar du det på dem få minuterna i PP?

Det är kanske jag som är ute och cyklar. Förklara gärna!

Bra sammanfattat. Angående Tedenby så är jag säker på att det finns spelare som synkar bra med honom, det gäller bara att AJ hittar den rätta linan. Som en del sagt tidigare, så kanske prio 1 borde vara att bygga laget kring Christensen och Tedenby som är de skickligaste i laget.

Christensen skulle kanske rentav kunna lira i en stark första-lina med Tedenby istället för att dela upp styrkan i flera som man försökt med nu första matcherna. Båda alternativ kan ju iofs vara bra. Men det kan vara viktigt att få fram 1 klar första som kommer igång så att de andra kedjorna får tid på sig att spela ihop sig. Hellre att 1 lina fungerar riktigt bra än att alla fungerar dåligt. Det är viktigt att försöka kunna vara med och ta poäng tidigt i serien. Det kan man göra om man har en stark första-lina.

Purre - Christensen - Tedenby Den här kedjan ska leda offensiven tills de andra spelat in sig.
Brithen - Nilson - Jämtin Brithen tror jag kan ersätta Purre ganska bra förutom möjligtvis att Purre är aningen snabbare.
Ridderwall - Holzapfel - Melin Med 2 skickliga spelare bredvid sig borde Holzapfel kunna steppa upp lite.

Anledningen till att jag satt Purre i första är att han har så många bra egenskaper i det offensiva som borde vara till fördel för att synka bra med Tedenby. Snabb, bra spelsinne, bra spelförståelse, helt okej skott, bra på att vårda puck mm.
Ridderwall skulle även kunna vara ett alternativ men jag tror Purre är mer komplett än Ridderwall trots att han spelet i KHL.

Brithen är väldigt skicklig och läser spelet bra, Har alla egenskaper som Purre har men är nog lite slöare på skridskorna.
Men jag tror att han skulle kunna fylla en bra roll i den linan som Purre spelat i på försäsongen. Nilson är heller inte jättesnabb men har bra öga för spelet och synkar troligtvis därför bra med Brithen. Jämtin har sätt snabb ut i år men passar nog in ganska bra ändå i den linan. I annat fall så är Melin ett alternativ så får Jämtin ösa på bredvid Ridderwall.

Många är väldigt snabba på att vilja se nya kedjor. Om det är något Andreas Johansson gjort bra på försäsongen så är det att satsa på kontinuitet i kedjorna och att ge spelarna trygghet. Det har spelarna inte direkt varit bortskämda med de senaste åren.

Spelet såg väl också helt okej ut fram till AJ började trixa inför Växjö-matchen.

Tycker det behövs ytterst små justeringar i dagsläget.
Fortsätt med de fungerande kedjorna: Brithén-EC-Ridderwall, samt Jämtin-Nilson-PC.

Däremot ser jag gärna att man byter plats på Holzapfel och Filip Sandberg. Den förstnämnde osar inte direkt av självförtroende. Snarare stela handleder och trög skridskoåkning. Tedenby behöver någon som vill och kan något för tillfället.
Förutom Sandberg ser jag även att Melin tar plats bredvid Teden. De har visat prov på fin kemi förr.

Tror det var en del nerver som spökade för HV senast. Berglund såg skakig ut men var ju hans senaste klubb som stod för moståndet också. Många andra tappade onödiga puckar som sista spelare.

Tror att HV kommer spela bättre idag! Sen är inte LHC lika bra defensivt som Växjö. Tyckte även HV var bättre än LHC i träningsmatchen, var mer soloshow av LHC. Det är även deras premiärmatch i SHL.

Dags att steppa upp! Förra matchen är bara att slänga i soptunnan, typisk premiärmatch och flertalet spelare som verkligen visade på nerver, speciellt Kristoffer Berglund som någon precis beskrev. LHC kommer bli farliga, deras offensiv har en stor spets, men ett bättre närkampsspel och lite mer tanke i defensiven ska vi klara av det. Offensivt är jag inte orolig, det kommer att komma.

Går den på c more sport?:slight_smile:

18:30
Ishockey
HV 71 - Linköpings HC
SHL
CMORE Hockey, Csports.se, TV4Play.se Premium Sport

Har du inte sett Cmore hockey loggan som gömmer sig på min bild jag laddade upp ? :wink: Kolla noga nere vid tröjans slut / Byxans början. Där finner du svaret :smiley:

Goalies
40. Ersberg, Erik
32. Wesslau, Gustaf

1st Line
25. Karlsson, Mattias
22. Petrasek, David
31. Tedenby, Mattias
24. Christensen, Erik
90. Brithén, Ted

2nd Line
17. Johansson, Emil
41. Campoli, Chris
72. Carlsson, Patrik
4. Nilson, Marcus
91. Jämtin, Andreas

3rd Line
49. Eidstedt, Axel
2. Berglund, Kristofer
9. Melin, Björn
26. Holzapfel, Riley
11. Ridderwall, Calle

4th Line
23. Strandberg, Sebastian
27. Williamsson, Jesper
16. Sandberg, Filip
28. Bengtsson, Anton
67. Törngren, Christoffer

Spännande formationer och tror mycket på Tedenbys kedja ikväll :slight_smile: