Omgång 20: HV71 - Kristianstads IK

Jag tror vi fans är extremt luttrade av vem som sitter vid rodret, och hans track record av handlingskraft i motgång. Därav lite extra höga röster när det ser ut på detta sättet.

varför de? Nån måste spika in allvaret i alla ogrundliga optimister som inte ser hur dåliga hv har vart ett tag nu, vi var bra första 5-6 matcherna sen har vi slutat jobba och nu när matson, önerud och forsberg är borta ett bra tag framöver ser de väldigt mörkt ut. det är sanningen

Hur avgör du vad som är Hults spelidé eller tränarnas och hur avgör du hur mycket Hult påverkar spelidén vi har?

Tar man inte uppgiften på allvar så blir det såhär.

Thörngren, Kokkonen är fruktansvärt dåliga. Men i 6mot4 när vi jagar poäng så slänger vi in dessa heta gubbar.
Ryan Lasch spelar typ non-stop i Frölunda då borde det väl finnas någon i Hv71 andra PP kedja kunna göra det i ett sånt här läge.
Jag skrek mig hes ifjol att Hult måste bort och kommer skrika tills han är borta. I det läge vi befinner oss i med skador så tar han in Thörnberg som han inte ens själv verkat kontakta.

Hur länge ska han denna gång sitta på arslet och vänta på att allt ska lossna? Många av våra vinster beror inte på att vi är bättre utan att vi haft Vessel! Men han verkar som vanligt nöjd och behöver inte slita för hårt för sin lön. Han påstår ju att marknaden är tunn. Men det är den så fan heller! Men är man passiv och tror det ska komma någon och knacka på dörren och vill spela.

Vi kommer inte gå upp med detta spelsätt och med denna trupp! Vi va många som såg att det skulle gå åt helvete ifjol! Vi har börjat spela en exakt likadan ishockey och det är inget framgångsrikt koncept.

Tommy och Stille trodde jag aldrig skulle spela sån här hockey. Stillman vet hur Hv ska spela men kan det vara så att Hult lägger fingrarna i kakburken. Vi spelade fan den tråkigaste hockeyn i SHL och nu även i Allsvenskan. Wilander agera annars lär du inte vara kvar nästa säsong med tanke på ditt uttalande.

Så kan det vara och där håller jag med, Hult hade gärna fått packa väskorna igår (eller för ett år sedan, så hade vi kanske inte behövt möta Kristianstad och liknande mög i år).

Men som sagt, om ett par torsk mot kik under första halvan av serien gör att vi ställer ett bättre lag på isen när det är dags för “slutspel” så tar jag det.

håller med !! Spelet har ju varit ett av dom sämsta i serien sista tiden. Skiter i om vi vunnit.

Vad förväntar du dig? Att jag ska hylla dom med tårta och champagne? Kom in i matchen lilla du och sluta spela Bror duktig. Nog sett inlägg från dig i värre kaliber än mina.

Det är inte bara att knäppa med fingrarna så står det 3-4 toppspelare på isen dagen efter. Skadorna skedde ganska nyligen och man letar för fullt efter förstärkningar.

Kom igen nu grabbar/tjejer!

VI ÄR ALLA FRUKTANSVÄRT BESVIKNA MEN SNÄLLA, NÅGON NIVÅ PÅ SPRÅKET TACK!

Effektiviteten saknas definitivt. Men den här matchen kunde mycket väl ha slutat med HV seger. Bortdömt mål och ribb- och stolpskott från HV. Tycker ändå spelet i tredje var ganska ok. Chanser saknades inte. Kristianstad är seriens formstarkaste lag med 12 segrar på de 14 senaste. Vi saknar våra bästa spelare. Dessutom till slutspelet tror jag vi kommer få se 2-3 nyförvärv plus Ulla.

+1

Att få bevittna eländet på plats det gör ont i HV-hjärtat. Samuelsson och Stillman, varför är Kokkonen en spelare att kasta in i sista minuten? Mannen som inte ens kan göra mål om så målet vore 10 ggr större. Vi har ingen målvakt att luta oss emot, vi har ett högst mediokert försvarsspel. Jag trodde att HV skulle knyta näven och köra över Kik idag, men de 6 bortasupportrarna på ståplats fick jubla till sist. Jag var orolig innan denna match, jag är inte mindre orolig efter…

Hult har ju fått lalla alldeles för många år och enda han implementerat är väl en losermentalitet
Hur fan är det ens möjligt att spelare som Kokkonen representerar Hv71 ?

Donald Sandström JP
En sak kan vi slå fast redan nu. HV71 kommer inte att välja Kristianstad som motståndare när det drar ihop sig till slutspel framöver.
Efter den andra förlusten på bara några dagar mot Kristianstad har skåningarna blivit något av ett spöke för HV71.

Tungt fall för HV. Här symboliserat av Daniel Bertov. Det går inte så bra för serieledarna för närvarande. FotoL Jörgen Jarnberger.
Jag förutsätter alltså att HV71 vinner den här serien och i kraft av det har man också fördelen att välja motståndare.

Förra året tvingades Kristianstad att kvala för att stanna kvar i Hockeyallsvenskan. Den här säsongen har man svarat för en märklig scenförvandling där man gått från att vara slagpåse till att vara en av allsvenskans formstarkaste lag.
Segrar 2-1 och 3-2 på ett par dagar mot HV är givetvis imponerande och meriterande.
Jag vet inte riktigt vad det beror på, men Kristianstad verkar passa HV71 väldigt illa. Det såg man prov på så sent som i fredags då skåningarna vann på hemmaplan med 2-1, och det såg vi i returen i Garden också.
Då ska man dessutom komma ihåg att HV kom undan med blotta förskräckelsen när lagen möttes för första gången i Jönköping.

Nej, Kristianstad verkar ha hittat en formel mot HV som gör att de kan störa Hockeyallsvenskans största favorit någonsin, och man gör det riktigt bra.

Samtidigt vill jag omgående påpeka att HV71 gjorde en mycket medioker insats, bara snäppet bättre än i fredags men inte tillräckligt bra. Det går att kräva oerhört mycket mer av det här laget och jag utgår ifrån att tränartrojkan, med Tommy Samuelsson i spetsen, är långt ifrån nöjda.

Martin Thörnberg var tillbaka på hemmaplan. Togs emot med stort jubel innan matchen och var en av få spelare i HV som visade vilja, energi och jävlaranamma.
Annars var det blekt. Mellanmjölk om ni förstår vad jag menar. Passningsspelet var dåligt, tempot inte tillräckligt högt och de ledande spelare i HV som ska kliva fram i sådana här matcher gjorde det inte.
Är HV inne i en formsvacka?

Ja, en gång är ingen gång men när scenariot upprepar sig flera gånger så måste man ändå ställa sig frågan om inte HV halkat ner ett par hack. Man gör för få mål och när man sedan bjuder motståndarna på chanser genom att gå bort sig, plötsligt spela bakom ryggen i egen zon och uppträda nonchalant, ja då blir det ruggigt svårt att vinna sådana här matcher.

Det blev en liten skärpning i den tredje perioden men närmare än ett stolpskott kom man aldrig. Inte ens när man plockade ut målvakten Filip Larsson och satsade sex mot fyra under slutminuterna gav det något resultat.

HV dras också med skador i laget. Mot Kristianstad saknades Fredrik Forsberg, Taylor Matson, Simon Önerud, Alexander Ytterell och David Ullström. Inga dussinlirare precis utan det här är spelare som hade gått in i vilken förstafemma som helst i serien.

Nu väntar Mora på onsdag och frågan är om inte HV och sportchefen Johan Hult mer och mer börjar snegla åt potentiella nyförvärv.
Med tanke på hur det har sett ut i de senaste matcherna så lär det behövas.

MATCHFAKTA HOCKEYALLSVENSKAN
HV71-Kristianstad 2-3
(1-0, 1-2, 0-1)
Första perioden: 1-0 (6.17) Pontus Netterberg (Christoffer Törngren/Nichlas Torp).
Andra perioden: 1-1 (9.21) Malte Sjögren (Herman Hansson/Kevin Wennström). 2-1 (15.40) Jonathan Davidsson (Marcus Davidsson). 2-2 (18.01) Gustav Olhaver (Viktor Grahn/Trevor Cheek).
Tredje perioden: 2-3 (11.46) Linus Pettersson (-)
Utvisningar, HV71: Martin Thörnberg 2+2, Max Wennlund 2.
Utvisningar, Kristianstad: Erik Flood 2, Linus Pettersson 2, Amil Krupic 2, lagstraff.
Skott: 39-24 (7-7, 14-7, 17-8)
Domare: Johan Wedin och Kristoffer Folkstrand.
Publik: 6.480

JP/JNYTTLIGAN
5 poäng: Chad Billins
4 poäng: Nichlas Torp
3 poäng: Christoffer Törngren
2 poäng: Martin Thörnberg
1 poäng: Emil Andrae

SÅ STARTADE HV71
Målvakter: Filip Larsson (Jonas Gunnarsson).
Förstafemman: Chad Billins, Victor Sjöholm - Tommi Huhtala, Tyler Vesel, Martin Thörnberg.
Andrafemman: Daniel Bertov, Niclas Torp - Zion Nybeck, Marcus Davidsson, Jonathan Davidsson.
Tredjefemman: Emil Andrae, Daniel Norbe - Jesper Kokkonen, Max Wennlund, Måns Lindbäck.
Fjärdelinan: Marcus Karlström - Christoffer Törngren, Jonathan Wikström, Pontus Netterberg.
Extraspelare: Gustav Salmi-Lilja.

Fullt medveten om detta. Menar bara att nivån på inlägg här efter bara 3e förlusten nog kommer av att vi som fans har fjolårssäsongen färskt i minnet.

Fullt medveten om detta. Menar bara att nivån på inlägg här efter bara 3e förlusten nog kommer av att vi som fans har fjolårssäsongen färskt i minnet.
[/quote]
Det är såklart förståeligt. Jag tycker absolut att spelet har varit dåligt den sista tiden. I de sista 5-6 matcherna har det hackat rejält. Jag vet att det letas efter förstärkningar, men det är något som tar lite tid. Under fjolårssäsongen låg vi i botten och krigade hela tiden. Nu är vi i serieledning och det åter står mer än 30 omgångar. Än är det ingen panik.

För det första skulle jag säga att spelet sett ut så här sedan 14-15 omgångar tillbaka. Skillnaden då är att vi haft en förstakedja som på egen hand vänt matcherna åt oss, och att vi inte saknat en hel SHL-kedja. För det andra skulle jag säga att det finns ett gäng andra lag som startat serien bra de också. Till exempel Modo som nu bara är fyra poäng ifrån oss. Det vi tappar nu kan i slutändan innebära att vi också tappar seriesegern, och då är genast förutsättningarna inför slutspelet sämre. Det kanske inte är panikpanik. Men det beror ju också lite på vad vi vill med den här säsongen.

Jag förespråkar ju att en SC jobbar proaktivt (något Hult inte direkt gjort sig känd för under sina alldeles för många år i föreningen). Men. Om man nu inte jobbar proaktivt så är det minsta man kan begära att SC faktiskt agerar när det behövs, istället för att sitta och vänta in att saker ska falla på plats… Det är väl också skillnaden mellan en duktig och en dålig sportchef. En duktig kan ta saker på uppstuds (i bästa fall har han löst problemen redan innan de uppstått).

Det är såklart förståeligt. Jag tycker absolut att spelet har varit dåligt den sista tiden. I de sista 5-6 matcherna har det hackat rejält. Jag vet att det letas efter förstärkningar, men det är något som tar lite tid. Under fjolårssäsongen låg vi i botten och krigade hela tiden. Nu är vi i serieledning och det åter står mer än 30 omgångar. Än är det ingen panik.
[/quote]
Lejaques skrev:
För det första skulle jag säga att spelet sett ut så här sedan 14-15 omgångar tillbaka. Skillnaden då är att vi haft en förstakedja som på egen hand vänt matcherna åt oss, och att vi inte saknat en hel SHL-kedja. För det andra skulle jag säga att det finns ett gäng andra lag som startat serien bra de också. Till exempel Modo som nu bara är fyra poäng ifrån oss. Det vi tappar nu kan i slutändan innebära att vi också tappar seriesegern, och då är genast förutsättningarna inför slutspelet sämre. Det kanske inte är panikpanik. Men det beror ju också lite på vad vi vill med den här säsongen.

Jag förespråkar ju att en SC jobbar proaktivt (något Hult inte direkt gjort sig känd för under sina alldeles för många år i föreningen). Men. Om man nu inte jobbar proaktivt så är det minsta man kan begära att SC faktiskt agerar när det behövs, istället för att sitta och vänta in att saker ska falla på plats… Det är väl också skillnaden mellan en duktig och en dålig sportchef. En duktig kan ta saker på uppstuds (i bästa fall har han löst problemen redan innan de uppstått).
[/quote]
Det behövs en målvakt, minst en back (gärna 2) samt två forwards. Nu när vi fick två så pass allvarliga skador i onsdags ställer det till det ännu mer. Hur illa är det med Matson?. Det kanske behövs tre forwards. Problemet är att det skall vara bra spelare, inte bara några lediga, och det tar lite tid att hitta dessa. Tyvärr är ju läget numera så att alla vill inte spela i HV. Ytterligare en faktor är Ullström. Kommer han att kunna spela inom överskådlig tid? Precis som du skriver har dom nu nämnda skadade spelarna räddat oss i flera matcher. När dom nu, nästan samtidigt, försvann så ställer det till det. Nu behöver vi förlita oss på att alla höjer sig en nivå i hierarkin. Förhoppningsvis kan vi få några segrar i de närmaste matcherna och hålla oss kvar i serieledning fram till juluppehållet. Tills dess borde det kommit förstärkningar.

Thörngren 3:e bästa av tidningen? Va vad det jag missade som gjorde att han förtjänade det?
Osynlig och blek över hela isen som vi är vana vid. Den pojken tar nog inte det kliv som behövs.
Kokkonen va ju t om bättre idag.
Sjöholm borde varit där.

Pinsamt. Inte ens Donald i tidningen förstår varför det blev 2-3. Då kan jag tala om att 2-3 målet hade en fet människa tagit. Våra målvakter tar ju fan inget dom ska ta. Hade vi kiks målvakt dessa två matcher hade vi vunnit. Och Gunnar? Det karln kommer jag aldrig lita på. Han är värre än en Åseda ost med hål i.