Sammanfattningsvis känns det som HV:s forwards borde gjort MINST ett mål till, kanske snarare 2
…och…
Lehtinen borde tagit ett av dem han släppte
(Lehtinen tog ju EN han kanske inte normalt borde ha tagit så jag säger -1 på honom även om hur målen föll gjorde att det kändes som man fått en hink avföring kastad i ansiktet)
Så 2-2 eller 3-2 till HV hade känts helt korrekt.
Kanske jackass2 kan ta fram hur mycket Lehtinen ligger på vad gäller expected goals vs verkliga mål totalt i år.
Då kan vi åtminstone mata forumläsarna med lite mer underliggande statistik så de blir mätta och nöjda
Jag har hellre en coach som aktivt coachar, går ner på folk för att ge det en chans. Ett försök att förändra matchbilden. Det här är inte allmänhetens åkning, och kommer aldrig att bli.
Jag blev provocerad när AB rullade kedjor i slutet mot Leksand senast. Vi har 5 minuters PP och han rullar runt. Varför? Leksand har gett upp och då får man chansen att sätta in ett första PP och kan öka självförtroendet i någorlunda matchfrekvens samt chans till att bättra målskillnaden. Men nej då spela dom som har ännu sämre förmåga att etablera något konstruktivt.
Asså vår HC kan vara den mest okänsliga coach jag sett, totalt frånkopplad. Och det värsta är nog jag tror inte att han vill. Han har bestämt sig och kommer inte ge vika. Full i sin övertygelse att det här är rätt. Vad är det som är så rätt när allt är så dåligt?
Av målvakter med mer än 10 matcher så ligger Lassi sist så klart.
Delta saves på -3.63%
Så svaret på frågan om Lassi varit den sämsta målvakten i SHL i år (utöver de som lirat någon enstaka match) är ja.
Haha.
Vill du veta varför Luleå vann?
Vi torskade inte pga Lassi som hade + på Delta Saves i matchen.
De har en riktig match coach som stängde ner HV’s första lina. Sen fanns det inte så mycket mer att komma med.
Där ser man, jag trodde HV hade fler och bättre chanser
Men Luleå spelade ju upp sig mer och mer.
Efter målen i tredje kanske man föll ihop lite spelmässigt också
på grafen ser det väl ut som spelmässiga fallet startade alldeles precis i slutet av andra(?) och då hade väl Luleå ett stort tryck mot HV om jag minns rätt
Hur som helst - på grafen efter typ 38 min blir det inte så bra …
Kanske har Lasse Lehtinen fått lite för mycket skit just för denna matchen och att Luleå ändå var värdiga vinnare (även om det tar emot att erkänna) och tryckte i gaspedalen mot slutet av andra.
Jag hade dem som klara vinnare innan matchen, det är ju SM-final-vinnare som nog börjar känna att de vill knappa in lite poäng då tabellen inte ser så bra ut för dem
PS Men totalt sett har Lehtinen dock varit riktigt dålig (över säsongen) , där stöder statistiken det vi sett
PPS Det är också intressant med statistiken - för man kommer ut med vissa tankar direkt efter matchen och vissa stöds av statistiken och andra inte, då kan man fundera över det - så det hjälper en ändå att man får en mer balanserad syn
Bara en liten notis.
Bästa forward vid lika stryka, Reber och HP med en CF% på över 60%.
Tror nån att de matchades som heta och fick extra istid?
Blomman är blind.
jag såg inte matchen, har bara sett highlights, men OSL, hur är det ens möjligt att missa så mycket? Det är statistiskt omöjligt att missa så mycket. Borde vara en omöjlighet.
OSL är väl ett ypperligt exempel på att spelare in hans kaliber blir en sämre spelare/ målskytt i HV71. Skulle han bli utlånad eller gå till annan klubb så skulle hans kurva gå spikrakt uppåt. Det är sen gammalt och det är alltid så. Som att föreningen och sättet att spela i HV71 kväver spelarna och dess utveckling.
Det där är en sanning med modifikation. Jag håller med om att tränare, i synnerhet Blomman, tenderar att använda spelare på fel sätt i HV. Men exempelen på spelare som fullkomligt exploderat när de lämnat HV är få.
Jag menar. Ingen här inne skulle påstå att karriären gått spikrakt uppåt för spelare som Herman Hansson, Sam Vigneault, Måns Lindbäck, Tommi Tikka, Joonas Nättinen, John Nyberg, Kalle Maalathi, Axel Holmström, Linus Fröberg, Emil Johansson, Jonathan Davidsson, Marcus Davidsson, Eric Martinsson, Rasmus Bengtsson och Filip Westerlund (för att nämna några av alla misslyckade värvningar vi gjort…) efter att de lämnat HV71.
Jag tror att i många fall är det så enkelt som att vi värvat alldeles för dåliga spelare sett till den roll man gett dem. OSL är en sådan spelare. Betänk att hans ENDA succésäsong i Rögle är undantaget som bekräftar regeln.
Sen tror jag OSL skulle kunna prestera bättre i en mer välmående klubb och till och med kunna hitta nätmaskorna mer än en gång. Men i min värld är han inte tillräckligt bra för en topproll i SHL och på det inte en spelare som ska harva runt i en fjärdekedja. Så vill OSL leverera poäng och ha en offensiv roll så är nog allsvenskan (likt Fredrik Forsberg) eller Liiga nästa naturliga steg i hans karriär.