Omgång 22: Leksands IF - HV71

Leksands IF vs HV71


image image

Dikeskörning.
Det är väl det enda man kan säga om tisdagen. Ett debacle. Får Tommy upp skrothögen på vägen igen till imorgon? Kan han skaka liv i manskapet? Men, vi har ju ingen motor i laget? Ingen stomme man kan lita på, som visar vägen match efter match.

Än så länge har vi inte hört något från coacherna vad som skall åtgärdas i just denna match och det är ju som “the Texas sharpshooter fallacy”, bara att välja vilket moment som helst i hockey: Japp, där kan vi bli bättre!

Jag är mållös och saknar både tankar och fantasi vad gäller möjliga vägar framåt. Det enda som återstår i former av räddning, verkar vara precis det som dessa coacher snackat om sedan de anlände: Öppna bagageluckan, plocka fram veven, stoppa den i motorn och börja veva så in i helvete, och hoppas skrothögen hoppar igång. För detta fordon är det enda vi har och det skall ta oss hela vägen i mål.

Update![/b]
[size=150]Tommys tankar[/size]

[size=150]FORZA HV71!![/size]

(Diabolics - proxy för Macce)

Jag tror det enda som kan rädda oss är nya spelare. Vi måste börja värva. Och helst inte vänta för länge med det.

Det finns inget att värva. Lyssna på Arlas senaste avsnitt femtefemman så hör du varför, och det är inte enbart pga rådande marknad, det är för att vi är för högt upp i näringskedjan i SHL.

Det kostar att sätta ett allsvenskt lag på banan vid start, det kan mkt väl kosta en SHL-plats.

Hoppas ledarna i gruppen har ställt krav och sagt att insatsen senast inte är OK. Hoppas se ett helt annat taggat lag i matchen ikväll.

Känns bara så dödfött. TS och co lyckas ju bara tända laget 1 match av 5. Lägsta nivån är sämst i ligan utan tvivel så varför ens sitta och tro på vinst. Man blir arg och besviken ändå. Scenariet första perioden siar om tidigt mål i baken och man blir direkt påmind om hur dum i huvudet man är som sitter framför tvn igen och tror på drömmar ska slå in. Just nu skulle jag kunna ta vilken tränare som helst för att få ny röst i omklädningsrummet, då har man nåt/nån som kan förändra läget, till det sämre eller bättre spelar ingen roll.

Vi är bara 3 poäng från 12:platsen så det ser rätt bra ut ändå med tanke på hur dåligt det såg ut i början av säsongen. Spelar man som efter uppehållet resten av serien blir det inget kval.

Vill se Petersson kliva fram nu tycker han kommit undan för lätt. Medgångsspelare?

Helt klart. Att vi kommer göra bottennapp under en säsong är utom all tvivel. Det gör även topplagen.
Kan vi hålla nivån från uppehållet till nu, är jag inte heller direkt orolig.
Tror vi kniper minst 2 p ikväll

Problemet är ju att vi inte vet om vi just nyss sprattlade till, likt en galopp-kamel med arsenik i röfven, eller om det som vi sett efter uppehållet är vad laget borde prestera.

Min analys ligger närmare det första. Detta eftersom, spelare för spelare, så har det varit rätt genomuselt. Noll gånger vilket värde som helst, är fortfarande noll. Summerar vi upp våra lirare och deras prestationer och uppvisade färdigheter så är resultatet i min värld: tok-kvalplats. Sen vad som hände de där tre vinsterna efter uppehållet, eller den där fina vinsten tidigare, det vet-i-katten. Jag är mer förvånad över dem, än förlusten igår. Detta har jag insett nu efter jag kommit ner från den “arsenic high” som även jag upplevde där efter Brynäs-matchen.

Vi har helt enkelt fel spelartyper i laget. Lite som jag var inne på i tråden om lagbygget. Lite öar av lovande saker, men ingen helhet som kan bilda en stabil stomme. Inget som sitter ihop. Inte en enda kedja funkar som den bör, sett till plats i hierakin och förväntningar på den platsen. Inte ens de lägre kedjorna håller måttet i alla avseenden (mest poängproduktionen, om än med liten förväntan) även om de är närmast. De högre formationerna gör det ännu sämre, kopplat till förväntningar.

Nu kom “Tommys tankar”, ingressen är uppdaterad.
Intressant att han inte säger något om petningen/flytten av Miele kommer kvarstå.

Alltid svårt att veta vad som beror på vad.
Kan konstatera att de matcher vi förlorat efter uppehållet är mot två av seriens formstarkaste lag. Timrå leder t.ex. bortatabellen. Skellefteå har idag åtta raka segrar, där HV var nummer sex i segerraden.
Visst vill vi vinna alla matcher, men det kommer vi inte göra. I skenet av vilka vi förlorat mot efter uppehållet tänker jag inte vara allt för hård i min kritik, även om jag självklart hellre vunnit även dessa.

Ger mig fan på att Elvenäs gör hattrick ikväll.

Jag hade inte satt mina sista slantar på det

När Siikonen, Ilomäki och Murray anlände under fiaskosäsongen så vann vi väl tre raka. Och Donald Sandström på JP slog på stora trumman i sin krönika och skrev “Jag lovar… det har vänt nu!” Sen blev det landslagsuppehåll och vi vann knappt inte en enda match resten av säsongen. Lite samma känsla har jag nu. Jag trodde på allvar att vi var på gång efter de senaste matcherna. Man vill ju så gärna tro det. Men inser nu att det var mer förhoppning än verklighet. Så dåligt spel som vi presterade mot Timrå så ser jag inte hur vi ska kunna lämna jumboplatsen.

Förstår ändå inte allt domedagstänk. Vi har tre 3-poängare efter uppehållet på fem matcher. Det ser väldigt mycket bättre ut just nu och poäng är allt som räknas.

Håller med. HV har vunnit 3 av 5 matchen sedan landslagsuppehållet. Malmö, Örebro, Leksand och Brynäs är påväg nedåt i tabellen. HV ligger på plats 6 efter omstarten.Örebro som ligger ‘‘bäst till’’ har bara 9 pinnar ned till oss från 7 till 14 plats. Om HV spelar sina kort rätt nu och tar lite segrar så kommer det se jäkligt bra ut. Timrå är bara ett bra lag som kommer slåss om bucklan i år som jag ser det.

Ha, det är spännande. Minst sagt. Har du noterat att vi ligger sist fortfarande? Att vi inte gjort något nämnvärt som stärker laget sedan innan uppehållet? Du kanske säger “Hammer då?”, jo, visst, han kommer ha inflytande, men berätta gärna hur han skall få Sam att bli bättre med puck och klubba och inte sämst i SHL. Killen kan säkert få en jävla boost av hammer och trycka till lite mer på rören, men inte blir han bättre med pucken och “passningarna” för det.

Hur kan man tro att ett lag som presterat sämre än vad vi gjorde 20/21, de första 20 omgångarna, helt automagiskt skall prestera bättre framgent?

Så, ge mig gärna bakgrunden till optimismen. Vad baserar du den på? Framförallt: Vad är det som säger att de senaste fem matcherna är en indikation på var laget borde vara sett till prestation?

Ångest inför kvällen, ngnstans säger hjärtat vinst, men hjärnan säger ny utskåpning. Tyst från Nubben, inga spännande rykten. Är vi inte påkopplade från start idag så kommer det bli stora siffror.

Hade en bra känsla inför Brynäsmatchen vilket visade sig stämma.
Mycket sämre känsla idag och tror inte vi lyckas få med oss någon poäng hem.
Ortio, antar att han står idag, måste stå på huvudet samt ett effektivt PP är nog ett måste om vi ska få med oss något ikväll.

Vårt PP mot Timrå gav mig mardrömmar. När vi spelade 5 mot 3 fick vi inte ens iväg ett skott. Har också en dålig känsla inför kvällens match.

De 3 segrarna har dock kommit mot Oskarshamn, Malmö och Brynäs - gissa vad som är gemensamt för de lagen ? :wink:

På bortaplan mot lag från övre halvan har HV väl tagit typ 1 poäng av 15 möjliga.

Hoppas inte backarna lämnar målområdet för att jaga folk vid blålinjen, eller pressar upp vid helt fel lägen denna matchen så kanske det går bättre än förra matchen.