Omgång 24: AIK - HV71

[list][list][list][/list:u][/list:u][/list:u][list][list]OMGÅNG 24 2014-01-02 19:00[/list:u][/list:u]

Visas på:
Tidigare möten:
Omgång 01: AIK - HV71 5-4 PS
Omgång 20: HV71 - AIK 4-3 PS

Back to Back möte! Den första matchen är en släpande match från hösten och gör omgång 24 komplett, två dagar senare är det retur möte i Jönköping.
Bäste poängplockare:
AIK: #26 Mattias Janmark 25p (3+1 inbördes)
HV71: #17 Toni Rajala 19p (2+1 inbördes)

Läget i AIK: AIK har dragits med en del skador och sjukdomar mot slutet. Fyra raka förluster avslutade året vilket förde laget ner till sistaplatsen i tabellen. 5-19 i målskillnad vittnar om att det varken stämde framåt eller bakåt.

Skador:
Fredrik Svensson (ljumske)
Fredrik Carlsson (hjärnskakning)

Läget i HV71: Det blir samma lag som sist med skillnaden att Johan Johnsson går in tillsammans med Tony Rajala och Erik Christensen. Gustaf Franzén blir 13:e forward och Oscar Fantenberg följer med som 7:e back. Läs mer

Skador:
Mattias Karlsson (Långtidsskadad)
Johan Davidsson (Långtidsskadad)
Sebastian Strandberg
Andreas Jämtin

Alla vet vad som gäller. In och kör huvudet i kaklet ikväll!

Aggressivt från start till mål idag!

Ta me er allt ni hade i SKellefteå och sätt chanserna!

Vinner vi de nästkommande tre så har vi häng, förlorar vi dem så är det nog mer eller mindre klart för kvalserien…RIKTIGT VIKTIGA POÄNG PÅ SPEL!

Hoppas nu att alla ger järnet och hoppas att de börjar med rätt ppfemmor igen samt att vi får tillbaka jämtin snart, jag har inget emot juniorerna men jag vill gärna se att någon ordinarie går in i Kristensenkedjan så vi får lite kontinuitet.

Franzén gör bra ifrån sig och blir belönad att vara 13e forward. Marcus Nilson är samma trötta spelare och blir belönad att spela i första femman. Jaja.

Bottenmöte på bortaplan. Det skulle förvåna mig mycket om HV tar mer än 1p idag.

Helt otroligt det var ju denna matchen vi skulle börja toppa och spela de som förtjänar det sa ju Olsson sist. Nilsson i första Franzen bänken? ???

Säger det samma…

Det känns väl ändå ganska ok att låta Gustaf Franzén sitta på bänken idag och se och lära. Ska man va helt ärlig, är väl inte Franzén helt mogen att spela kontinuerligt i SHL även om han gjort det fullt godkänt.

På dagens värmning hade man i vart fall toppat upp två powerplayfemmor som såg intressanta ut. För övrigt kör Mattias Karlsson på riktigt bra. Skulle inte förvåna mig om han är tillbaka i laget efter OS-uppehållet. Tyvärr kan det va värre med Andreas Jämtin, men det återstår att se.

Så du tycker inte HV gjorde ett rejält lyft i sitt spel senast mot Sveriges bästa lag Skellefteå??
Med tanke på senast matchen så ska vi kamma hem full pott/vinst, allt annat kan man inte accepterat.

AIK har några spelare vi ska ha extra koll på och kan vara skillnaden till en bra dag för dom att poängskörden uteblir.

Janmarks målfarlighet, speed, kontringsspel är av högsta klass.
Larsson som kan mura igen och bli en fantom.
Blomdahl en otroligt viktig pådrivare för AIK som alltid tävlar och offra sig för laget.

Dom här “vapnen” behöver vi närmast neutralisera annars kommer AIK va med i kampen till slutet.
Melin kan man förvisso inkludera i den listan, men själv har jag aldrig tyckt att han gjort sina medspelare bättre, närmast tvärtom.

Kämpa HV, idag blir det tre poäng!

jag måste bara säga att jag personligen uppskattar dina uppdateringar. Visst har du rätt angående Franzen. Bara irriterande att Nilsson får förtroendet han får. Även om jag till 100% förstår varför man gör som man gör man vill få igång honom.

[/quote]
AIK har några spelare vi ska ha extra koll på och kan vara skillnaden till en bra dag för dom att poängskörden uteblir.

Janmarks målfarlighet, speed, kontringsspel är av högsta klass.
Larsson som kan mura igen och bli en fantom.
Blomdahl en otroligt viktig pådrivare för AIK som alltid tävlar och offra sig för laget.

Dom här “vapnen” behöver vi närmast neutralisera annars kommer AIK va med i kampen till slutet.
Melin kan man förvisso inkludera i den listan, men själv har jag aldrig tyckt att han gjort sina medspelare bättre, närmast tvärtom.

Kämpa HV, idag blir det tre poäng!
[/quote]
OSÄKRA
21 Christian Sandberg
22 Daniel Josefsson
26 Mattias Janmark
46 Teemu Ramstedt
91 Björn Melin
SAKNAS
4 Fredrik Svensson (ljumske)
17 Fredrik Carlsson (hjärnskakning)

Spelar vi som mot Saik så vinner vi komfortabelt.
Forza Hv71!

Hur såg pp formationerna ut?

4th Line
79. Lindström, Johan
26. Holzapfel, Riley
28. Bengtsson, Anton
8. Eidstedt, Axel

3rd Line
29. Sterling, Brett
90. Brithén, Ted
9. Krog, Jason
20. Pilut, Lawrence
33. Fälth, Elias

2nd Line
17. Rajala, Toni
24. Christensen, Erik
18. Franzén, Gustaf
27. Williamsson, Jesper
22. Petrasek, David

1st Line
72. Carlsson, Patrik
71. Karlsson, William
4. Nilson, Marcus
11. Salmela, Anssi
41. Campoli, Chris

Goalies
37. Gunnarsson, Jonas
32. Wesslau, Gustaf

Extra Players
21. Johnsson, Johan (CE)

Man har evigt förtroende för MN och vill väcka honom genom förtroende…ok visst jag kan förstå att man vill väcka en dyr spelare men vad gör man med Holza då som jag tycker varit bättre än MN hela säsongen ?

Aj, aj, aj sir Ward. Farligt att bara kopiera. Den där laguppställningen stämmer ju inte!!!

Trodde Johan Johnsson skulle gå in istället för Franzen. Och att Rajala skulle gå tillbaka till första. Men samtidigt så var ju Nilsson riktigt bra förra matchen så kanske att man kan hitta tillbaka till en bra målform i den kedjan. Och att Rajala till slut kommer igång ihop med Christensen, Men jag tror att man ska spela ett säkrare kort i den kedjan som tredje-länk istället för Juniorer, Det är ju ändå den kedjan HV71s skickligaste spelare är i. In med Holzapfel som kompletering där istället som alltid gör en bra match. Hans syns fortfarande på planen ock skapar farliga målchanser för sig själv trots att han lirar i fjärde nu. Ett mysterium att han ska behöva kränga där.

Det kommer behövs för att spetsa till den kedjan, Har lagt märke till att han är ganska spelskicklig passningsmässigt också, Känns mycket vassare än krog där till exempel som har svårt att hitta rätt med sina passningar. För att Christ och Rajala ska kunna nyttja så många chanser som möjligt så behövs en så jämn spelare som möjligt där, och det är Holzapfel nog bäst i laget på. Dessutom tacklar han näst mest i laget och jobbar tillbaka puckar.

Sterling Krog och Brithen kommer växa in i uppgiften och har börjat skapa en del framåt faktiskt. Det kommer lossna där till slut med en uppåtgående Brithen som kan göra det själv i värsta fall för den kedjan.

Så här tycker jag det skulle sett ut inför kvällens match och framöver.

Nilsson - WK - Putte

Rajala - Christ - Holzapfel

Sterling - Krog - Brithen

Franzen - Johnsson - Sandberg

Bengtsson och liket får visa att dom förtjänar platsen i sista.

Med lite tid tror jag att till nästa år så kan Johnsson, Sandberg och Strandberg nog bidra framåt med en hel del poäng också.

Hoppas Holza på sin antagligen väldigt lilla speltid går in och gör 2 mål så man flyttar upp honom, Känns som man spelar med 1 bra spelare kort när han kränger i sista. Alldeles för bra för den kedjan.

Men hur ska det va, kommer Johnsson spela i andra eller Franzén?

Tommy1985a: Du följer inte JVM märker jag…
Sandberg är med småkronorna och inväntar kvartsfinal mot Slovakien ikväll.

Tippar 2-4 till Håve! Så jävla nervös nu. Känns som en nyckelmatch.