Omgång 25: HV71 - Malmö Redhawks

Det som gör mig orolig är att HV, likt mönster från tidigare säsonger, aldrig riktigt tar det där klivet.

Hur länge har vi inte haft känn på topp 4, och hur länge har vi inte misslyckats att ta klivet upp när möjligheten finns?

HV tar inte vara på setbollarna. Och nu är vi plötsligt 4 poäng från topp 4, och 3 poäng från att falla ner i play in.

Jag hoppas naturligtvis att HV balanserar över på rätt sida. Lika mycket hoppas jag att fansen sätter ner foten om det väger över till fel sida igen.

Jag har väntat på fallet. Med dagens match är jag livrädd att det kommer att ske nu igen. Dagens match visade hur som helst inga tecken på att HV är ett topplag.

HVs bästa chanser hade EN ENDA sak gemensamt, missriktade avslut rakt på målvakten eller långt utanför :slight_smile: Vilken målvakt som helst hade blivit hjälte i MIF.

Nja, jag var på plats och jag såg Alsenfelt sträcka ut och göra åtminstone ett par klassräddningar. Men visst, HVs avslut lämnade mer att önska.

Dock så var det knappast klassen på MIFs avslut som avgjorde den här matchen. Ett höstlöv från blå, en bjudning där Didde helt otajmat försökte bryta samtidigt som Gunnarsson var ute och simmade, ett i tom bur från egen planhalva osv. Det enda klassavslutet från MIF var väl möjligen Frederik Storms.

Nej HV är inget topplag, men det var det väl heller ingen som trodde inför säsongen? Hela hockey-Sverige var väl mer eller mindre överens inför säsongen att HV är ett mittenlag och att plats 5 snarare är någon/några placeringar bättre än de flesta tippade?

Även om HV inte är något topplag i år heller, så ser jag saker i spelet som fungerar avsevärt bättre nu än på flera år. Det som saknas för att HV ska kunna ta en plats topp 4 är enligt min mening ett fungerande PP. Innan man löser denna gordiska knut så tror jag plats 5 är ”as good as it gets”.