Omgång 26: Frölunda HC - HV71

Vi har Brynäs på tvn och HV71 på plattan här hemma. Ja sätt till 1a perioden i den matchen så har vi satsar på fel fd Örebro spelare. Harper har vart stekhet hittills och har bidragit mera på 1 period än Stoa sen han kom hit.

Anmärkningsvärt är ju ändå att vi ligger där vi ligger och behöver värva in en center och tar en center som inte varit på is.
Tränat själv och ger inte samma effekt!

Hult värvning som ännu en gång inte kommer lyfta oss. För att vara rättvis mot Stoa så kan man nog göra en bedömning nästa säsong.
Undrar hur Hult tänker när han värvar.

Hur är det egentligen med scoutingen som jag ifrågasatt. Att en gammal gubbe som åkt runt i Sverige och kollat Allsvenskan ger jag inte mycket för. Sen undrar man vad hans signum med bra karaktär kommer ifrån då man inte ser något av detta på isen och knappt gjort sen Hult kom in som sportchef.
Finns det ingen på J-P som vågar ifrågasätta hans roll?
Är det ingen som vågar ifrågasätta ledningens positioner?

Det kommer sluta med allsvensk hockey nästa säsong bara så ni vet! Vi var många som skrek det redan förra säsongen och det närmar sig med stormsteg!
Något måste göras innan det är försent om det nu inte redan är det vilket jag är rädd för!
Men med en blind ledning så kommer inget hända!
Återigen är det upp till oss fans att visa vårt missnöje!

HV spelar f ö precis likadant som Tjeckien i JVM. Man står i en box framför eget mål på 2x2m och ger på så vis bort hela isen i den egna zonen, vilket även Davidsson visade i ett av klippen på HVTV nyligen.

Detta medför ett antal negativa följdverkningar som är helt uppenbara för en amatör som mig, men tydligen inte för proffsledarna i HV.

T ex:

  • det blir hönsgård direkt.
  • målvakten blir skymd av egna spelare.
  • man vinner aldrig förlupna puckar längs sargen, eftersom man aldrig hinner först dit.
  • man får ingen fart med sig om man ändå nån gång lyckas få tag i pucken, eftersom alla står still samtidigt.
  • man bränner mycket energi. Lyckas man vända spelet så blir det enmansshow för alla andra byter.
  • m.m.

Davidsson sa i HVTV att alla lagen har mer eller mindre samma spelsystem och att det bara handlar om hur väl man utför det som skiljer mellan lagen. Kanske stämmer, men inget annat lag i SHL spelar på det här viset. Och det får två farliga följder att HV spelar så här:

  1. Det är lättläst. Det borde ju t o m de ansvariga i HV ha förstått vid det här laget…
  2. Om HVs anfallsspel bygger på att det är sånt här försvar man ska möta, så tränar man även in ett helt felaktigt anfallsspel. Återigen inget annat lag spelar på det här viset.

Alltså blir man hårt pressade i egen zon, eftersom det är lätt för motståndarna att spela mot ett stillastående samlat försvar och på anfallssidan så skapar man noll. Resultatet talar för sig själv.

Det är lugnt! Bra period säger Rahm.

I vilken seriös förening hade tränaren fått vara kvar efter ett sådant intervju? Jesus!

Jag kom att tänka på Bagdad Bob… nån som minns han? :laughing:

Förstår att det handlar om att sprida positiv energi. Det är väl den sista “nödlösning” ett lag tar till när inget annat finns att göra. Men jag kan inte låta bli att bli provocerad av att se en flinande Rahm konstatera att man gjort en bra period. Igen.

Där var domarn snäll

Ja jösses. HV orkar inte över röda linjen. FHC passar 2pass från egen zon och vips - friläge… klasskillnaden kan nog inte bli mer tydlig.

Vilket läge Fröberg…

börjar seriöst tro på de inte vill vara kvar i SHL själva… Bara fler och fler konstiga uttalanden, agerar inte etc etc. Tror de inte orkar; vill hålla i en seriös förening, från styrelse ner till tränarstaben. Men snälla kan de inte gå ut med det då så vi fans vet ffs

Det kan vara stress också. Det är ganska vanligt att man får den reaktionen när man är under hög stress.

Kan säkert vara stress i Rahms fall. Blir fortfarande provocerad.

Tur vi har Westberg, bästa kommentatorn :slight_smile:

Jag tycker att både Cederkvist och Wernblom ser bra ut och bidrar med härlig energi. Schira är klass. Jäkligt trist att han lämnar.
Holmström?
Önerud?

Forsberg Stoa och Önerud…man har verkligen satt de kallaste spelarna i samma kedja.

helt chanslösa vi kan knappt hålla i pucken soim ett div 7 lag

Lite positivt ändå att Hv fortfarande har häng…

Inte helt utspelade och man är på rätt sida oftast i försvaret.

Är det Lillis-effekten vi bevittnar?

Vi ser ut som koner där Frölunda har liten lättare träning.
Kommer ingenstans men som vanligt så tycker Rahm vi gör det bra!

Finns två som visar vilja och de anlände idag!
Önerud är äckligt loj och verkar inte vilja vara på isen.
Dax att slänga in lite junisar istället för bortskämda spelare.
Det kan inte bli sämre.

Strömberg för helvete