Omgång 26: Tingsryds AIF - HV71

Haha. Nä. Jag känner lika. Men i dag är jag lite glad. Det är ju naturligtvis inte hållbart i längden. Men nu handlar det om att överleva det här kvalet, som den här säsongen faktiskt är, och ta de poäng man kan få i väntan på att något händer. Vad som ska hända, ja det vettetusan. Men något måste väl förr eller senare hända?

Och ang. Netterberg. Till skillnad från många andra i den här truppen gör han, i en väldigt begränsad roll ska tilläggas, poäng :smiley:

Hade väl nästan varit straff va?

kanske det. gränsfall att han va helt fri där

Njae, det var nog inte tillräckligt tydligt friläge för straff tror jag. Men vem vet - med domarnivån som HAS härbärgerar så är vad som helst möjligt! :open_mouth:

Törngren gör återigen en slätstruken match tycker jag, hjälpte inte att spela med Foppeloppesnoppe heller :frowning:

Topp 3 avseende floppar även där.

Biljetter finns till morgondagens tillställning.

Ändå en pinne idag.

Trodde verkligen inte på kedjorna idag. Men viss nytändning verkar det ju ändå ha gett. Netterberg, Kokkonen, Lindbäck gör mål. Törngren får en assist. Spelare som behöver leverera framåt.

Nä, ni har nog rätt. Jag ser alltid mer än det är. Det kan man inte skylla dagens domare för att göra… :slight_smile:

Och Gunnar med en nolla.

Serieledning. Nu måste vi bara vinna mot Almtuna hemma så firar vi jul som serieledare. Det är väldigt viktigt för fortsättningen.

Förutsatt att Löven håller undan det vill säga.

Stabilt.
Efter LAGET HV71 var domarn bäst!

Mja, Kokkonen är inne i en ganska bra trend just nu. Han arbetar även över hela banan. Man får ändå ge honom att han är ganska bra just nu. Fortsätter han spela på det här sättet så är det väldigt bra, då kan han kanske börja klassas som en tillgång.

Ja, två godkända matcher på de tre senaste. Hävdar dock fortfarande att han ska vara en spelare som är på gränsen till att ta en tröja. i alla fall i ett lag som siktar på att gå upp. Men det förutsätter ju att vi får tillbaka skadade spelare och att Hult får tummen ur och värvar lite.

Okej. Vill inte tjata. Men Netterbergs mål är riktigt vackert.

Det är såhär jag vill se HV71 städa av halvmediokra lag i Hockeyallsvenskan. Med undantag för delar av första perioden så kontrollerar HV71 den här matchen och efter att man tog ledningen så var segern aldrig hotad.

Stort beröm till Jesper Thörnberg som enligt mig är bästa spelaren på isen idag. Intensiv, skridskostark och riktigt bra. Bara målet som fattades. Kedjan med Lilja, Wikström och Thörnberg var enligt mig bäst idag och får välförtjänt mer och mer istid ju längre matchen går. Även ett plus i kanten till Hugo Fransson som efter några svajig byten i början av matchen tog för sig och stod för ett par fina pass.

Lite kalla vindar kring Törngren fortsatt. Måste komma igång. Han ska inte spruta in poäng men hans annars så stabila spel svajar fortsatt en aning. Gunnar håller nollan utan att riktigt imponera. Ser lite svajig ut.

Fredag, 4-0, tre poäng och åter serieledning, såja!

Jo men det är ändå poäng i fler också och gör man bara det kan man bidra även om man har dåliga matcher i andra aspekter. Men ja, jag har väl mest förlikat mig med att Kokkonen är kvar och kommer att få speltid eftersom tränarstaben verkar gilla honom så pass. Med det synsättet så blir man ganska glad över att han gör poäng och ändå lyfter sig. Fortsätter det så här så kommer han nog att bli en tillgång, med en gnutta tur.

Donald Sandström
Allt behöver inte vara så förbaskat vackert – rätt inställning och hårt arbete räcker långt

Är man i Tingsryd så befinner man sig i ”Hästriket”. I alla fall om man får tro skyltarna som hälsar folk välkomna.
Att HV71 behövde plocka fram extra hästkrafter, med nio spelare borta av olika anledningar, var självklart. Och det lyckades man också med.

Ett hårt arbetande HV71 tog med sig alla tre poängen hem efter att ha besegrat Tigrarna, som de kallas för i Tingsryd, med 4-0, en seger som man grundlade redan i den första perioden.
Djuriskt bra att slå Tigrarna i Hästriket alltså, om man nu ska vitsa till det.

Jag tänker inte gå in på alla spelare som saknades i HV71. Det gjorde jag redan i onsdags mot Mora och man kan bara konstatera att det såg likadant ut mot Tingsryd. Mängder med spelare borta av olika anledningar. En redan sargad trupp fylldes dessutom på med Daniel Bertov och Filip Larsson som saknades mot TAIF.
Nej, istället vill jag säga några ord om Hugo Fransson och Gustav Salmi Lilja. Två spelare födda 2004 respektive 2002 som båda klev in, fick mycket speltid och gjorde det förbaskat bra. Det var också ytterst nära att de kom med i målprotokollet, hade bland annat varsitt stolpskott!

Jag ska i ärlighetens namn även påpeka att lånet från HC Dalen, Jesper Thörnberg, var betydligt piggare i den här matchen än i premiären i onsdags. Framförallt såg han rappare ut i skridskoåkningen som är en av hans styrkor.
Vi har tidigare efterlyst att de bärande spelarna, de tunga och rutinerade rävarna ska kliva fram och ta mer ansvar. Vi såg det återigen från Chad Billins som är ruskigt bra för närvarande. Nu gjorde han dessutom sitt första mål i HV71, något som gladde hans lagkompisar lika mycket som honom själv.
Och är det nu så att det är vila som gjort att ”Foppa” Forsberg har den fina form han har just nu, så kanske det ett recept för fler att använda. Fredrik Forsberg är oerhört nyttig på alla plan även när han inte gör mål.

Måns Lindbäck och Tommi Huhtala var två andra som var betydligt bättre än de varit på slutet och Max Wennlunds backspel är kul att se. Han tvekar inte att kliva framåt och plötsligt är han allra längst fram när man minst anar det.

Jonas Gunnarsson i målet gjorde vad han skulle även om han i ärlighetens namn hade en ganska lugn kväll. Men de farligheter som Tingsryd skapade klarade han av galant.
Själv tycker jag att det var otroligt kul att få vara tillbaka i Dackehallen, förlåt Nelson Garden Arena, igen. Det var många år sedan nu men när man tittade upp i taket och såg ”Tadde” Niedomysls tröja hänga där, eller höra intervjuerna i pausen med Christer Andersson, ˝Mysing˝ Karlsson och Kenneth Ekman, så kändes det som igår.

Eller i alla fall för ett par år sedan…

Här pratar vi om klassisk mark och klassiska spelare där de flesta av dem numera är över 70 år.
Med traditioner och legendariska spelare i ryggen så kommer Tingsryd alltid att vara en klubb som finns med i fokus, oavsett vilken division de spelar i.
Precis som HV71 alltså.

Redan under lördagen är det match igen när HV71 ställs mot Almtuna i Husqvarna Garden, ett Almtuna som besegrades av HV hemma i Uppsala tidigare under säsongen efter straffar.
Det lär inte vara några större förändringar i HV till den matchen. Rapporterna jag fick från bland annat Taylor Matson på läktaren sa att han är redo för spel, men tar inga risker utan väntar tills efter uppehållet. Men då lovade han att han är desto mer sugen…
HV71 tog tre poäng igen. Det behöver inte vara så förbaskat vackert eller iögonfallande. Ibland duger - och framförallt räcker - hårt arbete och ett gott jobb långt.
Det var precis det som vi fick se mot Tingsryd. Jag protesterar inte alls om insatsen och framförallt inställningen är densamma mot Almtuna.

MATCHFAKTA
Tingsryd-HV71 0-4 (0-2, 0-0, 0-2)
Första perioden: 0-1 (4.57) Måns Lindbäck (Tommi Huhtala/Marcus Karlström). 0-2 (19.55) Chad Billins (Christoffer Törngren/Tyler Vesel).
Andra perioden: -
Tredje perioden: 0-3 (4.32) Jesper Kokkonen (Marcus Karlström/Nichlas Torp). 0-4 (13.20) Pontus Netterberg.
Utvisningar, Tingsryd: -
Utvisningar, HV71: -
Skott: 20-33 (8-13, 5-10, 7-10).
Domare: André Hiljanen och Kristoffer Folkstrand.
Publik: 3.396 i Nelson Garden Arena.

JP/JNYTTFEMMAN
5 poäng: Chad Billins
4 poäng: Hugo Fransson
3 poäng: Jonathan Wikström
2 poäng: Jonas Gunnarsson
1 poäng: Jesper Thörnberg

SÅ STARTADE HV71
Målvakter: Jonas Gunnarsson (Oscar Leijon)
Förstafemman: Marcus Karlström, Chad Billins - Fredrik Forsberg, Tyler Vesel, Christoffer Törngren.
Andrafemman: Daniel Norbe, Max Wennlund - Jonathan Davidsson, Marcus Davidsson, Pontus Netterberg.
Tredjefemman: Nichlas Torp, Hugo Fransson - Måns Lindbäck, Jesper Kokkonen, Tommi Huhtala.
Fjärdelinan: Gustav Salmi-Lilja, Jonathan Wikström, Jesper Thörnberg.

UTANFÖR LAGET
Alexander Ytterell (skadad), Taylor Matson (skadad), Simon Önerud (skadad), David Ullström (skadad), Filip Larsson (skadad), Daniel Bertov (skadad), Emil Andrae, Victor Sjöholm och Zion Nybeck, alla spel med juniorlandslaget.

Ja nu är du nöjd va :question: :laughing:
Nöjd med att slå Tingsryd med 1/4 lonebudget.
Jag personligen är inte nöjd fore Hult är portad från arenan och vi är tillbaka i toppen av Shl dock.
Men alla är vi olika .

Karlström tycker jag också förtjänar lite credd.