Omgång 29: HV71 - Växjö Lakers

HV71 - Växjö Lakers


imageimage

I skenet av fem raka torsk så ser det riktigt illa ut just nu. Vad förväntas av föreningen i detta läge? Att lägga sig ner och dö? Inte då. Jag kan inte tänka mig att spelare som Torp, Hjalmarsson, Foppisch med flera vill detta. Dessutom, i “Hammer time” nedan så nämner just Nicklas detta. Viljan att spela för laget. Det är väl ändå där någonstans man får leta efter hoppet. Vi har inte spelare som trött-Holmström i truppen detta år och jag vill gärna hoppas att detta kommer ge resultat i slutändan.

Växjö kanske är det röda skynke vi behöver framför trynet just nu för att kicka igång kärran igen. För jag är inte säker på att vi självmant med ledarkraft har den pondus och den vision vi behöver för att själva sätta ribban.

Vad blir då viktigt ikväll? Publikstödet är min omedelbara reaktion. På gott och ont. Kan vi visa framfötterna i början, få med oss publiken och ett hyffsat spel, ja då tror jag ändå den där gnistan kan tändas. Kan vi dessutom få höra Tomas Ledin (Jebus, dessa ord trodde jag aldrig att jag någonsin skulle yttra i mitt liv!!) igen då kanske det går vägen. Blir det tvärt om, kräftgång, då kommer troligen publiken bli den säck med stenar som drar oss fortare ner i djupet.

Krossa lökars!

Hammer time!

FORZA HV71!!

Bara för HV att böja sig framåt, greppa anklarna och hoppas att Växjö använder vaselin.

Kommer bli storförlust och vi kommer bli nollade igen.

Jag gillar ditt försök till att vända detta till något positivt :sweat_smile: :wink:

Knäpper en klassisk ölbärs redan nu. Bäst före vetifan, troligtvis sent 80-tal så man kanske hamnar på akuten istället. Men då slipper man ju se kvällens elände…

4 gillningar

:heart_eyes: :heart_eyes: :heart_eyes: :heart_eyes: :heart_eyes:

Gammal man gör så gott han kan… :crazy_face:

1 gillning

Två av platserna lediga!!!

Spelet framför kassen är inte bra - där var Malmö klasser bättre .

Vet inte om det har att göra med spelartyperna i HV - men jag har svårt att tro att ett lag som är lika dåliga framför kassarna som HV i längden kan stanna i SHL.

Det blir så mycket lättare mål med skymning med dagens målvakter.

Har varit rätt kritisk mot Emil Andrae, han har ju talang offensivt men jag tycker han måste värdera att ALLTID sätta försvaret först .

Men alldeles för ofta det är precis tvärtom och det är juniorfasoner som måste bort - han är trots allt inte forward och har ansvaret defensivt.

Så fort pucken är hos motståndarna och det finns fler motståndare runt/närmare vår målvakt än försvarare tycker jag att man är felplacerade - enkel regel som HV ofta bryter mot. (hålla sig innanför)

Det är lite som jag uppfattade att shitkicker var inne på :
Man tjurrusar mot motståndare i tron att det är alltid är bra , men det är extremt DÅLIGT om man blir överspelade och det sker alldeles för ofta !
Motståndarna kom 3 mot 2 ett antal gånger förra matchen !

Just arbetet framför målvakten var ju ett framgångsrecept de matcher vi vunnit på senare tid. Skymnigar och styrningar är stor anledning till att vi vann de matcherna. Än viktigt mot ett diciplinerat lag som Växjö, där vi troligtvis inte kommer få så många chanser.
Nu gäller det för spelarna att de måste ta kampen framför målvakten istället för att skjuta alibiskott långt utifrån. Hoppas hoppas vi kan skaka Växjö ikväll.

Skulle gärna se att man går ner på 3 kedjor relativt tidigt idag. Ställ över spelare som Vesel, Vignault och miele som inte bidrar med nånting eller t o m är farligare bakåt än motståndarna är.

Sätt press på laget, sätt press på spelare, visa vad som är acceptabel nivå - och vad som inte är acceptabel nivå.

Vänd trenden. Snart är det försent.

Tror mycket att kravställningen måste komma från gruppen själva, från de som ska vara ledargestalterna.
Vi har ju inte dessa på samma sätt som under Davidsson/Petrasek-eran, men visst sjutton ska väl en Hjalmarsson kunna ryta till om det behövs. Han har ju rutin nog att förtjäna respekt från sina lagkamrater.

1 gillning

Jag tycker att det är dags att börja bänka spelare som inte gör jobbet enligt förväntningarna. Skicka signal. Tränarnas uppgift.

1 gillning

Att gå ned på spelare tidigt tror jag inte är en bra idé.

Serien är lång och lag tappar ofta orken och spelare blir småskadade etc.

Rätt vad det är börjar lag förlora några matcher i rad bara på skador / slitningar.

Jag tror man måste försöka få max av det material man har och Miele och Vesel har stundtals ändå varit minst lika bra eller dåliga som andra i min bok.

Så vad ska man göra då?

Inte gå ned på folk tidigt ! :slight_smile:

Jaha. Men i övrigt? Hur ska trenden vändas? André skyller på gameplan och indirekt ledningen. Tror knappast han är ensam med sin uppfattning i truppen. Ledarna tycker spelarna ska göra mer och ta mer ansvar. Trenden pekar spikrakt ner.

Hur ska den vändas om man inte ska gå ner på folk, vilket innebär att skicka en signal?

Jag tror man behöver hitta bra formationer (inte ta bort såna som funkat bra t.ex. som var fallet förut) , dessutom låta olika formationer ha olika spelsätt beroende på vilka som spelar där och vad de är bra på. (Komponera femmor med lagom fart så att inte en är alldeles för långsam vilket jag tyckte förut )

Det gäller ju alla människor att vi har svagheter och styrkor och får man ska t.ex. inte ha inne vissa spelare lika mycket i slutskedet o.s.v.
Vissa passar bättre i offensiv zon etc.

Det finns oändligt med parametrar att skruva på förutom att gå ned på folk tidigt i matchen, men jag respekterar att du har den åsikten. Jag har däremot en helt annan åsikt i den frågan.

Ikväll måste vi börja bakifrån och sedan gå framåt. Säkra försvarsspelet. Vakta den egna kassen och ha spelare på insidan hela tiden. Satsa på spelvändningar och spela snålt och tillknäppt.
Trenden har varit att vi spelar bättre mot bättre lag. Därför vill jag se att vi går in med både själ och hjärta i hela matchen. Det räcker med att göra tre mål om vi bara släpper in två.

2 gillningar

Just nu gäller det ju “bara” att ta 3 poäng. För att ta 3 poäng mot Växjö måste verkligen alla dra åt samma håll och framför allt fullfölja det man bestämt. Är det lite olika åsikter så skit i vilket spel man egentligen vill spela. Gör som matsqq skriver. Sätt samman spelare som vill/kan spela på exakt samma sätt tillsammans och spela lite olika. Då driver spelarna i gruppen varandra för man vill samma sak. Är det någon formation som fuskar så låt dem stå över ett byte direkt. Skicka signal - allt får konsekvenser!

Som jag ser det så är detta redan prövat med varierande resultat. Håller med om att kontinuiteten saknats på grund av att tränarna gör om för ofta och mycket, men sen är det också spelare som oaktat detta underpresterar. Och det har bara blivit värre de senaste matcherna. Dessa spelare måste få en tydlig signal om att de inte presterar på acceptabel nivå. Tommy säger ju själv att spelarna måste fatta bättre beslut och ta mer ansvar. Och trots att det är tydligt vilka spelare han menar och som är de som måste ta en tydligare ledande roll, så får de fortsatt förtroende att spela i alla spelformer, trots att man förlorar poäng och matcher på det. Om man inte förändrar nånting så kommer ju inget att förändras.

Jag gör som jag gjorde säsongen 20/21 då man gjorde exakt samma misstag - alltså att man inte gjorde nånting - jag citerar Einstein: ”bara en idiot gör samma sak om och om igen, men förväntar sig ett annat resultat”.

1 gillning