Omgång 31: HV71 - Växjö Lakers HC

[size=200]HV71 - Växjö Lakers HC[/size]


[size=150]Derbydags i Jönköping - HV71 går för tredje raka[/size]

Publicerad: 2016-01-05 10:00 shl.se/shl-arena/39852/pregame/

[size=125]Formkollen[/size]

Efter fyra raka fullpoängare tog det tvärstopp senast för HV71 då det blev 2-6 i baken borta mot Rögle. Men det gick i enlighet med tidigare resultat, det har nämligen blivit tre raka förluster mot just Rögle.

Mot Växjö har emellertid HV71 två raka segrar (4-2 och 2-1 STR), och nu hoppas såklart laget på att resultatraden ska hålla i sig även här.

Gästande Växjö har en rakt omvänd kurva. Senast fick laget stopp på en fyra matcher lång förlustsvit via 8-1 hemma mot Karlskrona, en klassisk islossning.

Resultat de fem senaste matcherna:

[size=125]Läget i lagen[/size]

HV71 har långtidsskador på Björn Melin, Teemu Laine och Simon Karlsson.

Kristoffer Berglund har missat lagets fem senaste matcher och har en bit kvar till återkomst. Lagkaptenen Ted Brithén har även han missat de fem senaste. Han tränar för fullt och är snart tillbaka, dock inte till derbyt.

Ett annat glädjande besked är att backen Lawrence Pilut som varit skadad hela säsongen nu är i full träning. Han är enligt uppgift nära comeback.

Forwarden Filip Ahl har lånats ut till Sundsvall i HockeyAllsvenskan.

I Växjö har Teemu Laakso bara gjort ett kort inhopp sedan den 31 oktober, alltså på de senaste 14 matcherna. I övrigt ser laget i stort sett helt skadefrit ut i dagsläget.

[size=125]Notera att:[/size]

  • Växjö visade senast upp en stor spridning på målskyttarna i braksegern mot Karlskrona. Första kedjan visade i vanlig ordning vägen med tre av målen, men andra- och tredjekedjan gjorde två var och även den fjärde bidrog med ett.

  • Tre tvåmålsskyttar har gjort samtliga HV71:s sex mål mot Växjö i de tidigare två matcherna under säsongen. Teemu Laine, Simon Önerud och Niklas Hansson har alla hittat nätet två gånger var. Laine är alltså satt ur spel, men de andra två kan utöka målskörden på tisdagskvällen.

  • Växjös Liam Reddox gjorde 21 mål förra säsongen. I höst har det inte riktigt gått i samma takt, men senast gjorde han två och är nu uppe i fem totalt.

  • HV71 är tredje bäst i numerärt överläge i SHL. Det har blivit mål i 25,26 procent av tillfällena. Växjö ligger på elfte plats med 16,88 procent.

  • Sett till de senaste fem matcherna har Växjö på elva försök inte lyckats göra ett enda mål i den spelformen. HV71 har gjort fem mål på 18 försök.

Enligt HVs Instagram-konto så är Brithén med i fjärdekedjan ikväll. Han kanske inte kommer att få spela så mycket med andra ord.

Känns som det kan gå lite hur som hellst. Tippar växjö seger, mest för att om jag får rätt så kan jag vara glad åt det iaf.

Men tror ändå vi har en bra chans att vinna igen om vi kan glömma matchen mot Rögle och tugga på som vi gjort tidigare :sunglasses:

Forza HV!! :smiling_imp: :smiling_imp:

Hoppas på en spelsugen Brithen. KÄMPA NU HV.

Ingen Eidstedt ikväll?

Gillar verkligen inte våra femmor. Jag förstår iden bakom men jag gillar verkligen inte ett bredd lag med lika bra kedjor genom laget. Obyrne i första och karalahti i tredje och våra få spets forwards är utspridda. Ge mig Thörnberg Christensen Önerud Karalahti Campoli i första. Tedenby Abbot valfri hansson Almqvist i andra

Vi är inte med…

Haha bra försvarsspel…

Saknar Laine ;(

Blääääää vi kommer ju för f*n inte över röd. 0-1 är jätterättvist, bara att börja grisa antar jag :wink:

2:a-assist på Bengtsson vid 0-1. Vad fan håller han på med? :imp:

Bra jobbat Anton Bengtsson. Riktig besvikelse denna säsong efter förra årets genombrott
Bra inledning Ryan O’Byrne…

Hade varit roligare om HV också hade varit med i matchen… Hallå - var fan är ni?! Så jävla usel inledning!

Katastrofalt dåligt av #28

Vart är den där forwardsvärvningen Hult pratade om?!? Fan

HV är inte där ikväll. Bara en fråga om hur stor förlusten blir om detta fortsätter. INGEN gör ju jobbet ikväll.

Herregud. Redan avgjort. God natt HV. Uselt. Bara uselt.

3-14 i skott hemma. Jag ser i framtiden till presskonferens Lindbom “Växjö ville vinna mer”

Ett fullständigt idiotiskt bakåtpass ger 0-2 och det känns som att matchen redan är avgjord…

Varför stressar aldrig HV?
Bara 16 och 21 som kan?

2-0 efter totalhockey mot ett skärrat HV.
Timeout för fan och fokus resten av matchen.

NU!!!

Edit.
Och var fan är tacklingarna?
Gör nånting???