Omgång 33: Luleå Hockey - HV71

Det är gott att du kan se något positivt. Jag fruktar att den upphämtning vi såg huvudsakligen berodde på Luleå inte HV. Själv kan jag bara minnas de första 25 minuterna som såg precis så illa ut som det gjorde i början av säsongen. Laget är inget lag och detta räcker inte för att lyfta i tabellen. Som det ser ut nu blir det bara en strid på kniven för att hålla två lag bakom sig. Och tyvärr har AIK t.ex. det vi inte har det vill säga ett fungerande lag.

Otroligt att ha en coach som spelat i NHL men som inte fattar att man inte kan spela hockey på hög nivå utan att skymma motståndarnas målvakt …

Han är alltid nöjd och enda felet är att puckarna “inte trillar in”…

Hade Leif Carlsson sett sina spelare uppträda som HV:s backar i egen zon hade han blivit asförbannad och skällt ut dem efter noter, men Dahlén märker väl inte ens att det är samma misstag om och om igen …

Ibland ser man att HV har skymning framför målvakten men då väljer spelarna att INTE skjuta utan väntar tills målvakten har fri sikt igen … verkar nästan vara som de fått order att det är dumt att skjuta i såna lägen …

Kan mycket väl vara så att vi blev bättre för att Luleå kröp tillbaka lite. Men vi har ju visat flera matcher att vi kan göra mål. Vissa matcher har målskyttet låst sig lite men på totalen har vi gjort godkänt med mål framåt. Problemet är våran defensiv som alltid varje match är hönsgård. Vi har vunnit många matcher trots hönsgård för att Wesslan klivit fram.

Men det räcker inte längre än såhär med denna hönsgård. Vi måste hålla tätt där bak om vi ska kunna vinna matcher. Sen måste vi var heltaggade redan från start och köra på som idioter. Det är vi bara enstaka matcher, Andra matcher har vi ok tempo och hälften av alla matcher börjar vi som om vi inte hade nåt intresse för varken laget eller hockey. Ojämnheten i allt vi gör har gjort att vi ligger där vi ligger.

För att undvika kvalserien och hoppas på slutspel så måste vi göra något radikalt med defensiven, Motivationen och viljan finns ju där enligt spelarna och om man tänker efter från tidigare säsonger så är man inte alltid en bålgeting från start i alla matcher. Men då gäller det att ha ett bra defensivt spel så att man inte släpper in en massa onödiga mål eller överhuvudtaget låter andra laget komma till dom lägen som leder till dessa mål. Vissa matcher har vi lite flyt då man släpper till samma lägen men motståndarna gör inte mål. Men vi måste minimera chanserna till att dom får gå in så lätt i våran zon och dominera.

Vi verkar ha så sjukt svårt att få tag i pucken när vi väl är där i egen zon, ingen vet vad den ska göra. Man snubblar och slänger med klubban i blinda på hopp och förtvivlan för att man VET att snart släpper vi in en puck.

Det enda bra med denna matchen var att se Sterling - Krog - Holzapfel
Igen, tycker det är en uppenbar kedja som jag tror kommer leverera som fan så fort Krog vaknar till liv vilket jag tror är snart
Förmodligen blir det vår andra kedja när dom blir heta.

Förövrigt så är det som vanligt, många bra spelare som yrar på isen, dom ser så förvirrade ut att det är tragiskt, speciellt i försvarszon men också i anfalls zon, fan när vi har PP så står ALLA runt utanför slottet, inte en jävel går in på mål, dom få jävla gånger nån från hv är jobbig framför mål ja då blir det mål…IN PÅ MÅL FÖRFAN!

Och defensivt har vi en stor jävla öppen port rakt in i slottet varje match, här varsågod och kom in lägg ett par skott på våran målvakt gratis jomenvisst…Wesslau har ett så sjukt otacksamt jobb i Hv just nu alltså, han måste stå på huvudet för att rädda alla solklara målchanser som Hv ger bort gratis

Sen en till sak, Krog levererar dåligt, han petas, MN och Petrasek levererar FRUKTANSVÄRT blir kapten och assisterande PLUS får spela mycket OCH får spela mycket i avgörande lägen…vafan ? vad gör petrasek och nilsson på isen när vi jagar 2 mål ?

Håller med om Krogkedjan tror den kan bli riktigt bra och skönt att Krog fick sätta en.

Men varför SPELAR HAN NILSON i PP, jag tycker om Dahlen men Nilson är inte bra just nu och ändå får han så mycket förtroende, jag fattar inte detta. När sköt han senast ett skott t. ex?

Jag tycker ändå inte det är anfallet som är för dåligt utan det är försvaret, gör du tre mål på Luleå borta så brukar det räcka till att ta poäng. Men två riktigt dåliga försvarssaker av Pettan och Salmela plus en dålig plock av Wesslan gör att vi inte får p idag. Sen hade vi kunnat fått det ändå med lite tur men ribban var ivägen idag.

Och som du skriver åvan, vi har vunnigt endel matcher det senaste för att Wesslau har varit sinnesjukt bra, sen andra matcher har det varit WK Rajala, vi vinner ENBART på grund av att någon av våra spetsspelare gör sinensjuka matcher, tror inte vi haft en enda lagvinst i år faktiskt, det är så jävla uppenbart att vårt spelsystem inte fungerar, att spelarna är förvirrade, att våran coach mina kära vänner är helt jävla clueless, vinner vi matcher så är det pga spets och inget annat, för spets har vi i massor

Som vanligt knappar man in lite när andra laget slutar spela, sen är man nöjd med det och tror att det var för att man var bra. Men visst, om laget på andra sidan kör på 70% så är HV oftast marginellt bättre, det får man väl glädjas över.

Enligt Brithen så vill vi spela en fartfull och rolig offensiv hockey.
Vaddå fartfylld? Rolig ?
Allt är ju relativt men vad jämför hv sig med?

Det jag menar med första stycket är precis just att spelarna i HV inte tar kvalseriehotet på allvar. Kvalserien tror jag inte finns mentalt för det stora flertalet namnkunniga i HV. Hur långt ner på hörntänderna tror du Nilson, Krog, Campoli, Holzapfel, Pettan mfl. är beredda att köra för att undvika kvalserien? Skulle så fina spelare i en så tidigare framgångsrik och löneledande storklubb nedlåta sig att råjobba i över 20 omgångar om moroten och lönen för mödan blott är att undvika kvalserien…! Nä bara tanken på kvalserien tror jag man slår ifrån sig helt, medvetet eller omedvetet. I stället blir det mentala självbedägeriet att “det räcker att vi når play-in, då lär vi ändå ha en god chans till slutspel, det verkar ju ändå ok nu när vi är där vi är och inte alls lika jobbigt som att desperat undvika kvalspel…” Och den instälningen är förstås livsfarlig.

Ännu en en normal match hösten 2013. Denna gången stod inte Wesslau på huvudet så då blir det förlust. Försvaret blir det nog aldrig ordning på med denna tränarstab, lika bra att inse. Tydligen OK för ledningen i HV att det ser ut så här .

Nu tror jag tom alla som hela säsongen tyckt vi ska behålla hela HV ledningen intakt från Frick till Forsberg börjat åtminstone fundera på om det hade kunnat gå bättre med andra på vissa av alla dessa positioner…

Innan säsongen sa många experter att vi hade det starkaste försvaret! Nu två presterande stjärnvärvningar till förstafemman och en skadad Kola senare har vi bevisligen det sämsta försvarsspelet! Förklara det den som kan utan att någon tagit konsekvenserna av denna ganska unika förvandling.

Jag kan nästan lova att alla andra tränarteamet i SHL hade tagit denna trupp till minst topp tre och att alla andra sportchefer med våran spelarbudget troligen sämst topp två!

Hoppas att det väntar spännande dagar med stora förändringar innan jul, frågan är bara hur det ska gå till och vem som ska tag i det då alla verkar sitta i knät på varandra med förlängda kontrakt.

Och vad med ordet “vill” är det du inte förstår??

Jag kan inte fatta att många tror att det är mestadels tränarens fel!!! ???

KLART som fan att de har ett ansvar men historien visar att tränarbyte endast har gett någon positiv effekt i 2/10 fall de andra gångerna har det gått exakt lika dåligt. DET ÄR SPELARNA som måste göra sitt jobb på isen, det är knappast Dalens fel att Fantenberg spelar svårt, att Nilson är långsam, att Salmela drällde eller att Petrasek och Fält inte fick ut pucken i egen zon fast de hade gått om tid på sig först. DET ÄR SPELARNA!

Det är de som måste vakna till. Sen är det så här att serien är så jämn idag, det är VF och SAIK som är i en klass för sig de andra lagen är rätt jämna faktiskt, HV spelar jämnt med de andra lagen problemet är att vi hade en så värdelös start på serien så vi måste TA MER POÄNG än alla andra hela tiden i stort sett. De sista tio omgångarna ligger vi i mitten men det räcker ju tyvärr inte för att vi måste ta igen så mycket!

Men jag tror man gör det lätt för sig om man tror att tränarbyte löser allt.

Matchtrådens mest seriösa inlägg.
Tack Crazy!

Med logiken att det alltid är spelarna så bör man ju aldrig någonsin byta tränaren …

Då kan HV anställa vilke A-lagare som helst och alltid försvara honom med argumentet att det är ju spelarna som spelar …

Själv går jag efter hur spelet ser ut och om jag tycker man gör stora misstag, som att nästan aldrig skymma målvakten (se på Luleås spel i första perioden när det gäller det) och om alla spelarna tittar på puck och glömmer spelare i period efter period så får man väl anta att det är dålig kommunikation och då tycker jag Dahlén har ansvaret för det …

Crazy. Jag tror ingen tror att tränaren är ansvarig för alla problem och att ett tränarbyte är lösningen på allt detta. Däremot är det dit vi kommit. Vi har sparkat spelare, vi har låtit bli att förlänga med andra och värvat själlöst till höger och vänster. Att inte börja fundera på tränarsituationen i dagsläget är både naivt och okunnigt.

Sir ward. Tycker det funnits många seriösa inlägg i den här tråden som matchar crazys. Måste kunna skilja på inlägg som stämmer överens med vad man tycker och vad som är seriöst skrivet.

Ojojoj! Sannerligen det skojigaste inlägget jag läst på mycket länge. I dessa tider då det mesta kring HV känns tråkigt, så fick jag mig ett gott skratt när jag läste detta!

Kan hålla med dig lite, allt är inte tränarens fel, men nog har Uffe ett stort ansvar?
Jag har missat 2 matcher i år, och tycker att HV gjort två, kanske 3 riktigt bra matcher över 60 minuter, hemmamatcherna mot Brynäs Fbk och senast mot Frölunda. Jag trodde HV skulle hamna topp 6 med spelarmaterialet de hade från början, vi vet alla att HV låg hjälplöst sist, HV tog ett nytt avstamp, tog in spetskompitens för väldigt mkt pengar, och visst har HV lyft sig ngt, men imorgon kan HV återigen ligga under kvalstrecket. Detta är ett gigantiskt misslyckande att HV med SHL:s dyraste(?) trupp inte mäktar med att spela hockey 60 minuter. Att bli förnedrade av Luleå och släppa in 5 raka mål när varje ynka liten poäng är så viktig. Någonting är sjukt i vårt lag, jag tror och hoppas att vi får se några rejäla förändringar under detta uppehåll.

Saken är visst man kan säga att allt inte är Uffes fel men titta på vad som hänt sedan Uffe kom till Hv, jag kan inte äns räkna till hur många etablerade spelare som haft djupdykning, kan ju inte vara en slump att så jävla många spelare helt plötsligt spelar som de vore damhockey igen ? (pun intented) dessutom ingen kan väl förneka att vi har ett toplag i SHL nu med Rajala och co ? fan helt sjukt laguppställning vi har ärligt talat, tycker det är sjukt uppenbart att det största felet i Hv är Dahlen, han coachar ju så jäääävla konstigt kan dra upp massa exempel men ett färskt är ju att Petrasek och MN är imuna emot petning och tom får spela i avgörande lägen sen dump and chase taktiken funkar uppenbarligen INTE med vårat lag, kollade på matchen igår med ett luleå fan tyvärr och han sa samma sak “fattar inte varför Hv som har så sjukt skillade spelare inte spelar sig in i anfallszon och går på mål?” jag tittade på han med en tår i ögat och skämdes…näe skjut i planket istället och sen försök göra mål från blålinjen utan någon framför mål istället…sdfgdsg

EDIT: Ledin är ett sjukt bra exempel också, relativt dålig i Hv, får sparken, Luleå tar han och där spelar han i deras första kedja och har gjort mer poäng än alla i Hv…

Spelarna är ju loja och slöa av en anledning kanske?

Klart som fan det är trions ansvar att det går dåligt, de har fått de alkra bästa förutsättningar att ta vårt högt.

När försvarspelet ser så illa ut som det gjorde igår, efter 30 omgångar med det materialet vi har ja då måste fan något göras.
Ok att vi inte har seriens bästa försvar som många sa innan serien började, men vi har släppt in mest mål även med en målvakt i toppform.

För att vi ska lyckas ta poäng måste wesslau glra idioträddning efter idioträddning, salmela måste på egen hand hålla ihop försvaret.
Varför lyckas man inte fixa till grundproblemet?
Spelarna vet ju för fan inte bad de ska göra på isen, vart de ska eller vem de ska markera.

Tror fan många är dåliga då.
Har sagt det så många ggr och börjar tröttna på mej själv.
Men det finns ju ingen annan utväg att ta bort de tre i båset.
De har haft så mycket tid på sej, och ett bra material, men inget händer.
Fortfarande hönsgård över hela banan.

Petter & Sanny i cmore gillar jag, alltid bra och nyanserade inlägg, + att de vet vad de snackar om.
Och alla hörde väl vad de sa och tyckte igår!?

Nu lyckades vi ju snygga till siffrorna lite, tror inte det är bra för framtiden.
Vi kommer få höra igen, vi avslutade bra, vi förlorade pga att vi inte riktigt vart med i början.
Alla vet ju att det är skitsnack, luleå hade gjort 2 siffrigt på oss om de velat.

Men, ledningen i Hv tror väl på trion, att de trots allt har något bra på gång :slight_smile:

Vem som helst kan ersätta de tre i båset, ja EN, som tuppen skrev, ljungberg fyller ingen funktion.
Och forsberg?, ja det kan ju bara bli bättre med han ur vägen.

Så självklart egentligen men ändå tydligen inte för alla, bra skrivet!