Omgång 37: Frölunda HC - HV71

Fast det är ett faktum att vi ökat vårt poängsnitt och att om det fortsatt som under Montén hade vi varit avhängda nu.

För mig är det lika viktigt att spelet utvecklas för att vi ska klara ett kval. När det gäller att undvika kval har vi tyvärr inte allt i egna händer.

1 gillning

Jag håller fullständigt med om att vi med Monténs poängsnitt (om det hållit i sig) hade varit avhängda. Samtidigt har det ökade poängsnittet (sedan tränarbytet) inte ändrat läget uppåt, eftersom även de andra lagens poängsnitt ändrats eller hållit jämna steg.

Och det är det oförändrade läget uppåt som är status quo, oavsett det förändrade poängsnittet.

Sjukt om det var samma avstånd upp till fast mark då som nu. Det visste jag inte. Hursomhelst ligger vi på typ plats nio om man drar bort matcherna under Monten. Det är ju bättre än nuvarande placering.

Tycker det är mer nedslående att förlora om man helt saknar målchanser, för det innebär ju att det är mycket mer som måste rättas till i prestationen till nästkommande match. För att få dom där poängen som vi ju så gärna vill se och som ju är det enda som betyder något måste vi ju skapa lägen i matcherna där det kan bli mål och som sedan översätts till poäng i en tabell. Den biten saknades inte i dagens match åtminstone vilket jag tycker är något positivt.

1 gillning

Nej man vill ju gärna komma ihåg det som att HV har tagit in en massa poäng på lagen ovanför sen dess, men det enda som har hänt egentligen är att man lämnat IKO bakom sig. Annars är läget oförändrat.

Jag kan hålla med om att det helt klart är bättre att man skapar chanser, än att man inte gör det. Tyvärr så verkar det inte spela så stor roll just nu, eftersom HV har otroligt svårt att få med sig poäng hur man än gör. Och det oroar.

1 gillning

Ett HV med självförtroende hade vunnit med 3-4 mål idag.
Kommande sju matcher är riktigt tunga men den här matchen gav hopp. Kan vi bara hänga i tror jag vi kan spurta på slutet.

1 gillning

Nu är vi ju som sagt och greppar efter halmstrån men fortsatt är ju ingen här nöjd med en förlust idag, men likväl bör man kunna se skillnad på prestation och resultat. Jag hävdar bestämt att inte enbart poängen räknas, utan även spelet i sig och framförallt målskillnaden. Så jämnt lär det vara när vi till syvende och sist summerar denna katastrofala säsong.

Det här får du jättegärna utveckla.

1 gillning

Poängen är allt. Vi har ingen tid att experimentera med att ”bli bättre”. Det enda vi ska fokusera på är att ta poäng. Punkt.

2 gillningar

När vi inte tar poäng, för det gör vi ju alldeles uppenbart inte tillräcklig. Då är det en ganska stor skillnad att stå för en okej prestation jämfört med en dålig. Gör vi en match likt denna är chansen större att vi lyckas ta poäng än om vi gör en sämre prestation sett över den tiden som är kvar.

5 gillningar

Och hur tar vi poäng om vi inte blir bättre på att exempelvis sätta våra chanser, alternativt släppa in mindre mål? För att vinna denna typen av matchen behöver vi ju bli bättre i de avgörande lägena snarare än att spelarna åker runt och fokuserar på poängen.

2 gillningar

RÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖVFFFFFFF

4 gillningar

Hv gjorde faktiskt en riktigt bra bortamatch igår. Men man kan inte ta en sån klumpig utv som Fransson gjorde i slutet. Hur kan man slänga upp armbågen så som han gjorde i ett sånt viktigt läge av matchen? Det blir helt matchavgörande. Hoppas att ledarna pratar mer om detta med dessa utv precis i slutskedet av matchen. Tycker man har sett detta många gånger i år. Det blir helt matchavgörande. Hade vart nöjd om vi lyckades ta en poäng igår. Men pga utv så kammar vi noll ist. Men poängen måste komma nu! Inte sen.

3 gillningar

Riktigt dåligt med sömn inatt. Den suraste förlusten denna säsong tycker jag. Hockey är verkligen inte logiskt. Hv borde och skulle haft 3 poäng igår. Lasse j var galen i kombination med trubbiga avslut från hvs sida fällde avgörandet. Sen tycker jag ortio skulle tagit 2-1 pucken. Hoppas dichow är tillbaka på tisdag.

4 gillningar

Helt rätt satt med och blev skogstokig på den utvisningen. Skrek rakt ut hur i höga helvete kan man som spelare sätta sitt lag i denna pinsamma sits? Så straffade han sitt lag som klart var på väg att lugga FHC på poäng!

Ja men tyvärr går det helt i linje med HVs fantastiska förmåga att hitta vägar att förlora matcher.

FHC tar ju inte idiotutvisningen med 2.32 kvar av en match som man ligger under rent spelmässigt.
FHC släpper inte in den avgörande pucken, trots oräkneligt antal solklara chanser för HV.

Det är HV som tar idiotutvisningen med 2.32 kvar av en match man leder rent spelmässigt.
Det är HV som släpper in den avgörande pucken med 52s kvar.

Det är inte FHC som i första hand vinner matchen.
Det är HV som i första hand förlorar matchen.

3 gillningar
1 gillning

Jag skriver lite i den mindre lästa tråden om klacken, angående min upplevelse från bortastå i lördags: