Omgång 40: Leksands IF - HV71

[list][list][list][/list:u][/list:u][/list:u][list][list]OMGÅNG 40 2014-01-16 19:00[/list:u][/list:u]

Tidigare möten:
Omgång 10: HV71 - Leksands IF 3-4
Omgång 17: Leksands IF - HV71 4-2
Omgång 30: HV71 - Leksands IF 2-3
Matchen visas på

Nykomlingen Leksand har mött HV71 tre gånger denna säsong i SHL. Alla tre har slutat med seger efter full tid för dalalaget.
Leksand befinner sig på en 7:e plats med 58p och jagar en direktplats till slutspelet, HV71 befinner sig 8p bakom på en 10:e plats, 6p ifrån en kvalserieplats.

Bäste poängplockare:
LIF: Rank 9 #61 Johan Ryno 29p ~ 0,74 PPG (1+3 inbördes)
HV71: Rank 25 #17 Toni Rajala 24p ~ 0,96 PPG (0+0 inbördes)

Läget i Leksands IF:
Kommer ifrån en vinst hemma mot Brynäs (3-2) och senast en förlust mot Färjestad borta (5-1).
Den rutinerade backen Hannu Pikkarainen, nyförvärv ifrån KHL-laget Medvescak Zagreb räknas nu vara spelklar för laget.
Målvakten Oscar Alsenfelt , som missat de två senaste matcherna på grund av en underkroppsskada, väntas kunna spela igen.

Jon Knuts
Patrik Hersley

Läget i HV71:
Vinst senast borta mot Linköping (3-4)
Torgny Bendelin;
"Vi har haft problem att bibehålla stabilt spel tidigare och varit alldeles för mycket upp och ner. Vi kan inte titta bakåt utan måste hela tiden se framåt.
Vi måste spela bra för att ha en chans att vinna. Leksand har ett samspelt lag där stommen byggdes upp redan i allsvenskan.
"
HV71 väntas ställa samma manskap på isen som senaste matchen vilket betyder att Toni Rajala fortfarande saknas.

Bästa poängplockarna i HV71 senaste 3 matcherna
#72 Patrik Carlsson (3+2)
#17 Toni Rajala (0+4)
#9 Jason Krog (0+3)
#71 William Karlsson (0+3)

Mattias Karlsson (Långtidsskadad)
Johan Davidsson (Långtidsskadad)
Sebastian Strandberg
Andreas Jämtin
Toni Rajala

Laguppställning:
1:A FEMMAN
6 Oscar Fantenberg (LD)
22 David Petrasek (RD)
18 Kevin Fiala (LW)
24 Erik Christensen (CE)
90 Ted Brithén (RW)
2:A FEMMAN
11 Anssi Salmela (LD)
41 Chris Campoli (RD)
72 Patrik Carlsson (LW)
71 William Karlsson (CE)
16 Filip Sandberg (RW)
3:E FEMMAN
73 Stefan Johansson (LD)
33 Elias Fälth (RD)
29 Brett Sterling (LW)
26 Riley Holzapfel (CE)
9 Jason Krog (RW)
4:E FEMMAN
27 Jesper Williamsson (LD)
8 Erik Andersson (LW)
79 Johan Lindström (LW)
28 Anton Bengtsson (CE)
4 Marcus Nilson (RW)

Hade ju varit jävligt gött att spöa Kommunens IF i handskens arena. I och med att Örebro torskade mot MoDo och således har en match mer spelad men fortfarande är 6p efter så har HV (ytterligare) en gyllene chans att dra ifrån lite i botten. Men det har ju inte gått så bra i dom matcher tidigare på säsongen…

HOPPAS nu att det vänder och att HV visar att de både kan spela 2 bra matcher i rad, kan vinna på bortaplan och kan hantera den psykologiska pressen som det innebär att ha chansen att rycka i botten!!!

Kom igen, HV!!!

+1 på det :wink:

Att rycka lite och ha nio poäng ner till Örebro med lika många matcher spelade tror jag skulle ge ett stort andrum faktiskt. Kanske skulle mycket av den osäkerhet man sett släppa? Det går fort med trepoängssystemet som vi sett, men att för Örebro ta in nio poäng på 15 omgångar i så fall vore en ganska tuff uppgift. Jag hoppas verkligen HV biter ihop ikväll och tar den här ypperliga chansen.

(enligt mina beräkningar kommer HV sluta på 75 poäng och Örebro på 68. OM HV vinner sista mötet mot Örebro. Vinner Örebro det så kommer HV ha 72 och Örebro 71, vilket gör att vi undviker kval med en poäng… :open_mouth: )

Wow, säsongens ‘Saida’ :smiley:

Jag hoppas du har helt fel å HV slutar på 90 poäng… men just nu hoppas jag på storseger mot komungubbarna. 10-2 till HV, minst.
Det vore så gött att se de självgoda leksandsfansen på jobbet imorgon…

(varför finns de överallt? varför rör de sig inte i klunga som vanliga fans utan är utspridda över hela landet? Är det en konspiration?)

Oj oj oj!
Denna match kan vara vändningen på hela säsongen om vi lyckas vinna samt spela bra!
Då rycker vi ifrån botten konkurenterna och kan börja spela utan press med bra självförtroende och lägga fokus på lagen framför oss och
inleda jakten mot slutspel!

Men det krävs stenhårt jobb och att alla gör det dom är bra på samt spela färdigt varje situation!
Tumma man på detta och tror någon annan ska göra jobbet så är vi där igen och jag får
börja tugga på knäskålarna för naglar, fingrar och armar är bort gnagda sen en bra tid tillbaka!

En för alla, alla för en!
Kämpa Hv!!!

Haha…gjorde en “Beräknad tabell” på hockeyligans webb utifrån hyfsat kvalificerade gissningar på kommande resultat :wink:
Och 25 poäng på återstående 16 matcher är vad jag kallar rimligt, seger ungefär varannan match.

Viktig match idag. Riktigt trevligt att Leksand saknar Hersley, det gör deras PP ett par snäpp svagare. Någon som vet om Rajala spelar idag?

Enligt Jönköpingsposten saknas Rajala idag, och är även osäker mot Brynäs på lördag

Anders Ohlsson sa i en presskonferens efter LHC att Rajala gjort illa handen och testades inför matchen med sprutor och tejp men det funkade inte att medverka. Låter iaf inte som nått är brutet men orolig blir man ju, alla spelare är viktiga och Rajala är en av dom bästa… hmm

Om HV71 hade tagit full pott mot leksand i år så hade det varit ombytta roller mellan lagen placeringsmässigt. HV 6:a (59p), Leksand 10:a (49p). Inför säsongen förväntade jag mig närmare full pott mot Leksand så personligen har jag haft min största frustration här. Vem innan starten liksom hade trott att Leksand skulle ta hem 9 av 9p på HV? Det visar iaf skillnaden att Leksand har gjort en närmast identisk säsong som HV (utom ojämnheten kanske) men haft marginalerna på sin sida i de interna mötena, dags att bryta den ikväll och införskaffa tre poäng.
Kämpa HV!

Håller tummarna för vinst på full tid idag men jag är egentligen nöjd om vi övh tar poäng ikväll. Forza HV!

Blir högintressant att se om HV kan spela jämnt med Leksand borta idag. Känns som sista chansen att nå topp 7 och garanterat slippa SAIK i en eventuell kvart. Förutsätter att vi torskar så slipper man bli alltför besviken.

Högintressant match idag. Vid vinst. 9 poäng före örebro i tabellen och lite andrum. KÄMPA IDAG! tips. 0-5 te hv ( : ) ) Livrädd för Pikkarainen, han blir nog en jätteförstärkning för LIF. Men vi har ju våran Salmela. Skönt att Hersley inte spelar, han är ju FÖR farlig med sitt skott.

Godkänd Start :smiley: :smiley: :smiley:

Haha, där var ingen hemma :slight_smile:

Fiala…skön lirare :slight_smile:

Läge för 0-2 :exclamation:

YYYYYYYEEEEESSSSSSS Bönhörd :smiley: :smiley:

JAAA! :slight_smile:

Fiala, Christensen och Brithén, sära aldrig på dom.

Gött för HV! De kan behöva att få lite flyt i spelet för en gångs skull.

Och Fiala är ju en fröjd att se! Vilken kyla den killen har med pucken.