Hägring. Eller som bäst ett sistaplats-tröstpris. Så behöver man se senaste vinsten. Som två poäng i Nilen. För vi skall inte lura oss nu, inte ännu, ty vi är med ena benet i graven. En grav som redan är fylld till bredden med likbleka allsvenska hockeylag.
Samtidigt var glädjen påtaglig, innerlig och värmande, i skoterland. Den hade kunnat vara av vikt, givet att vi inte lagt sakernas tillstånd i andras händer. Nu balanserar elefanterna på vinna-försvinna-tråden, varje match. För många elefanter, för tunn tråd. Detta håller aldrig.
Men, med ny man i båset, så ger det ändå hjärnan en ursäkt att naivt formera rosa hopp- och framtidsmoln. Moln som från ovan ser ut att vara mjuka, stabila och välkomnande, moln som skall fånga upp oss när SHL-fallskärmen inte vecklas ut. Verkligheten är vatten i ansiktet, instantan hastighetsförändring med resulterande tvådimensionell kroppsform.
Upp med händerna, hoppa och veva. Moln är lika flyktiga som vinster. Så var glad i dimman, för när den skingras är det fritt fall.
HV:s hjärngröt sprider sig till fansen.
Fans: Ska jag gå på matchen, eller följa på TV, kanske bara läsa tråden?
Spelare: Ska jag stöta, ska jag falla, eller byta snabbt och slippa -1?
Fans: Ska jag bära årets tröja, ska jag ta den från 2017, eller ta på min Tord halsduk?
Spelare: Ska jag dumpa från röd, ska jag dumpa från blå eller byta snabbt och slippa -1?
Osv.
Forts.
Fans: Ska jag gå till jobbet imorgon trots kvällens förlust och tvingas prata om matchen på lunchen, eller äta lunch någon annanstans imorgon, eller kanske bara sjukanmäla mig för att slippa återuppleva matchen i samtalsform?
Spelare: Ska jag spela matchen ikväll och riskera -1, eller fejka en skada och därmed spela ±0?
Det är inte kört ännu. Vi möter alla lagen ovanför oss i sexpoängsmatcher framåt så chansen finns fortfarande. Vi är skadefria dessutom så mycket som är positivt inför slutspurten. Inget att skylla på längre.
Kan vi bara hitta ett bättre spel i 5-5 och inte vara bedrövliga där så borde vi kunna fixa detta. Nu med en ny ass coach in och en ny analytiker dessutom så kanske vi kan göra saker bättre och få ut mer av truppen. Kan ju inte vara en naturlag att vi ska vara sämst i SHL utan dax att steppa upp med start i veckans två rivalmöten på hemmaplan.
Nyckeln idag är nog Tikkas speltid. Håll honom kort. Nåt ströbyte här eller där. Förra matchen när vi vann spelade han drygt fem minuter. Skulle vilja ha ner honom under fyra minuter. Helst noll sekunder.
Det här säger jag inte för att raljera, vara rolig eller för den delen elak. Jag tror verkligen Tikkas speltid kan fälla avgörandet. Vi vet att han är inne på väldigt många baklängesmål, oavsett spelform. Hoppas Blomman insett detta.
Gissar att man tänker att Dichow tänder till lite extra mot klubben som dumpade honom. Tyvärr har han ju hamnat i samma sits i HV så frågan är ju hur många puckar han ”råkar” släppa ikväll.