Omgång 46: HV71 - Frölunda HC

Förstår att självförtroendet inte är på topp men det jag är mest besviken på är att man haft en vecka på sig att tagga igång och träna och sen går man ut o spelar en första period som är bland de sämre man sett. För hög anspänning ändå eller vad är problemet?

Hv måste vara SHL lagens drömmotståndare, de behöver inte öns kämpa för lägena hv skapar dem åt dem. Det lilla halmstrå man hade inför slutspurten försvann idag. Att Lillis kom in var ju väntat. Han var ju inne i hv familjen och han ändra inget på hv planen. Hv inkörda plan och inte rubba hv familjen är det viktigaste, inte det sportsliga. Isåfall skulle Hult o styrelsen fått gå i samband med Lindbom sparkades. Iår hade man från oktober när hela universum såg detta inte funkade. Istället valde man köra ner klubben i allsvenskan än att åtgärda och erkänna man är inkompetent. Känns nästan som man gör det medvetet, man ser trenden, man ser resultatet och hela hockey-Sverige skrattar åt oss och man gör inget. Man gör lite och får utdelning in3 matcher sen dunkar man in hv hjärntvättningen på de nya spelarna o vipps

Nu jävlar räcker det.

JP/JNYTT-FEMMAN

5 poäng: Anton Wedin
HV:s klart bäste spelare och man kan bara drömma om att hans lagkamrater skulle visa samma energi och frenesi som Wedin.

4 poäng: Daniel Bertov

3 poäng: Didrik Strömberg

2 poäng: Filip Sandberg

1 poäng: Hugo Alnefelt

Donald Sandström: ”Det är bara att inse fakta – allt kommer inte att bli som vanligt igen”

Det har under en längre tid funnits ett hopp och en tro på att säsongen trots allt ska sluta lyckligt för HV71. Att det där kvalspöket som dök upp ganska tidigt skulle försvinna och att allt skulle bli som vanligt igen
Det kommer inte att hända.

Efter förlusten mot Frölunda så är det i stort sett bara det där berömda miraklet som finns för HV att hoppas på.

HV kommer att få spela kval framöver och därmed slåss för sin existens. Visserligen är Brynäs och Oskarshamn fortfarande i ”närområdet” rent poängmässigt, men båda klubbarna har spelat färre matcher.

Vad värre är, sättet som HV uppträder på inger inga förhoppningar heller. Om det varit ett vilt och desperat HV som klev ut på isen och gav allt - precis allt - och dessutom skapade målchanser och satte motståndarnas målvakter på prov hade det varit en sak.

Det ser inte ut så. HV uppträder ängsligt och nervöst. Missar de mest enkla passningar och har ett självförtroende som är nere på noll. Det är heller inte något att förvånas över med tanke på den situation som föreningen hamna i.

Då är jag mer bekymrad för hur det kommer att se ut framöver i ett kval. För även om HV och tränaren ”Lillis” Lundh håller masken och säger att man fortsätter tro på att undvika kval, så är verkligheten något helt annat.

HV har många skickliga spelare men som lag är man i spillror. Med ett fåtal undantag gör man det där klassiska, lämnar över pucken till någon annan för att göra jobbet.

Jag är också förvånad över det faktum att man viker ner sig så lätt. Mot Frölunda såg det hyfsat ut i början, men efter göteborgarnas ledningsmål sjönk både moralen och kvaliteten hos HV .

HV hade vaskat om rejält i laget. Ändrat både i backparen och bland kedjorna men någon större skillnad blev det inte. Desperationen (vilket hemskt ord egentligen) fanns aldrig där.

Givetvis försöker HV-spelarna så gott de kan. Ingen i laget går medvetet in och spelar på en sämre nivå. Men som det ser ut nu är frågan när tränarstaben och HV71 bestämmer sig för att släppa SHL-spelet och istället lägga all fokus och allt krut på kvalspelet.

Som det ser ut nu handlar det om Brynäs eller Linköping i ett kval. I en perfekt värld kan HV fortfarande ha båda de här lagen efter sig och slippa kval, men det scenariot är man långt ifrån.

Poängen måste börja trilla in först. Och som bekant är det ju ett tag sedan HV inkasserade några trepoängare.

Mitt i allt det negativa så måste jag också säga att HV avslutade starkt. Efter reduceringen till 1-3 satte man allt på ett kort, pressade faktiskt tillbaka Frölunda och med Hugo Alnefelt i båset prickade Anton Wedin stolpen.

Det handlade om ett par minuters spel. Den inställningen och intensiteten måste HV ha i 60 minuter framöver om vi ska ha fortsatt SHL-hockey i Jönköping.

MATCHFAKTA SHL

HV71-Frölunda 1-3
(0-1, 0-1, 1-1)
Första perioden: 0-1 (13.35) Stefan Elliot (Patrik Carlsson/Johan Sundström).
Andra perioden: 0-2 (7.13) Christoffer Ehn (Johan Sundström/Jesper Selgren).
Tredje perioden: 0-3 (5.38) Mats Rosseli Olsen (Anders Grönlund/Nicklas Lasu). 1-3 (16.13) Jordan Murray (Alexander Bergström/Emil Johansson).

Skott: 23-25 (5-16, 9-3, 9-7)
Utvisningar, HV71: Eric Martinsson 2+2, Linus Fröberg 2.
Utvisningar, Frölunda: Robin Alvarez 2, Karl Henriksson 2, Jonathan Sigalet 2, Jens Olsson 2, Max Friberg 2.
Publik: 8 i Husqvarna Garden.

Släng ihop Wedin med Sandberg. Är bara dessa två som visar något överhuvdtaget.
Hur fan ska vi lösa ett kval med detta spel? Måste vara bättre att låta grabbarna få ge sig ut på isen utan några som helst linjer. Låt dem gå ut och leka hockey. Kan inte bli sämre!

Sen måste Gunnarsson in i målet! Inget ont om Hugo då jag tror på han i framtiden. Men att sätta en sån press på en så ung kille i detta läge är nog varken bra för honom eller laget som helhet. Vi vann senast Gunnar stod men efter uppehållet så har Gunnar varit bänkad. Hur många poäng har vi tagit efter han blev bänkad?
Just nu är det den erfarenheten vi kanske behöver längst bak för att fixa detta!

HV brukar vara lite trögstartade efter uppehåll. Får hoppas att de kommer igång lagom till kvalet.

Bergströms mottagning för direktskott framför mål i tredje som resulterar i att han tappar balansen och ramlar bakåt sammanfattade matchen som följde i samma spår som de många tidigare.

Frölunda hade innan matchen ett uselt facit med 1 vinst på 7 matcher och deras problem i laget framkom i dagens GP med;

1. Känslor under match styr för mycket - man blir frustrerad och tappar sitt eget spel
  2. Det är för många tankar på resultatet - vad händer om man förlorar även denna matchen osv

Det är säkert liknande saker som drabbat hela HV i allt högre grad senaste tiden. Med frånvaron av publik och rätt ledare som kan ändra detta ser jag inget som skulle vända denna trend…

Jag tycker ändå man ska ha bästa målvakten i kassen. Och Hugo är bättre. Tror det beror på andra faktorer i kombination med slump att vi vunnit med Gunnar i mål tidigare.

Ponera att Hv vinner när Wedin är skadad, men när Wedin är tillbaka börjar man förlora matcher. Hade du då tyckt att man ska bänka Wedin trots att han alltid år vår bästa spelare?

Jag ser hellre att man bänkar spelare som inte bidrar med någonting what so ever och rullar runt på dom femmor som fungerade innan.

Så det du alltså skriver är att du hellre förlorar än vinner, med andra ord?

Kollar man på insläppta mål per match och räddningsprocent så är det inte jättemycket som skiljer Gunnar och Hugo åt. Gunnar har lite färre insläppta per match. Hugo lite bättre räddningsprocent. Så sett till det är de ungefär lika dåliga. Men vinstkolumnen verkar mindre intressant, både för tränare och vissa supportrar.

Att gå in med en målvakt i ett kval som vunnit 5 av 19 starter, alltså 26 procent, känns som att be om att man ska åka ut.

Och ja, med tanke på det läge HV befinner sig i skulle jag gärna se Wedin på bänken förutsatt det nu innebar att HV hittade ett sätt att vinna.
Ingen är helig. I synnerhet inte en sett till siffrorna medioker målvakt som förlorar.

Kom igen :slight_smile: Det förstår du väl att jag inte menar. Jag tycker att du alltid är hundraprocentig i dina analyser och jag håller alltid med förutom just detta. Jag tycker bäst målvakt ska stå. Tror inte ett lag står och faller med en bättre målvakt och slutar vinna matcher med en bättre målvakt i kassen.

Skulle vara intressant att se hur många mål Hv gjort framåt i dom matcher man vunnit med Gunnarsson kontra Hugo. Som jag sagt tidigare så hade det inte spelat någon roll om man hade haft en målvakt som hållit nollan varenda match om laget inte kan skapa en enda målchans framåt.

Den informationen skulle definitivt behövas som faktaunderlag. Min känsla (ej kollat om detta stämmer) är att anfallsspelet varit bättre i de matcher då Gunnar vaktat kassen. Om detta bara är en slump har jag ingen aning om.

Men det vore ju intressant att veta varför vi vinner fler matcher med Gunnar i mål? Vad gör han som inte Alnefelt gör? För han räddar ju inte fler skott utifrån vad man kan se i statistiken.