Omgång 46: Örebro HK - HV71

[size=200]Örebro HK - HV71[/size]


[size=150]Ny toppmatch passande uppgift för Örebro[/size]
Publicerad: 2015-02-11 16:05 shl.se/shl-arena/39127/pregame/

Örebros Marko Anttila klev fram efter bara 16 sekunder av förlängningen och avgjorde matchen mot Växjö med sitt mål fram till 3-2. Det var hans andra mål i matchen och hans kedja med Jared Aulin och Derek Ryan imponerade och låg bakom samtliga tre mål.

I och med skadan på Daniel Viksten och att Martin Johansson även han saknades tvingades tränaren Kent Johansson hitta nya lekkamrater till Derek Ryan. Det verkar som att den skicklige amerikanen besitter egenskaper som gör att det blir succé vilka han än spelar med och Örebros forwards står antagligen i kö för att få chansen bredvid honom. Med tanke på succén med Anttila och Aulin lär de andra få vänta lite till på sin tur.

Som vi skrev om förra veckan här på SHL.se har Örebro nått fantastiska resultat mot lagen på den övre halvan av tabellen och tagit klart mest poäng i snitt av alla i SHL mot dessa lag. Före matchen mot Växjö låg snittet på 1,75 poäng per match, en siffra som alltså ökade ytterligare efter segern.

Nu väntar HV71, ett annat topplag, och det låter således som en uppgift som passar Örebro bra. Lägg också märke till att Växjö och HV71 ligger tvåa och trea i tabellen över matcherna mot topp sex.


Kolan var den ende HV spelare som nätade mot FHC och Christensen
är troligtvis avstängd.

[size=125]Kan HV71 komma över dubbla förluster?[/size]
HV71 har spelat match såväl måndag som tisdag den här veckan där det varit dubbelmöten med Frölunda. Resultaten gick verkligen inte smålänningarnas väg, två förluster och målskillnaden 1-9.

– Frölunda vinner matcherna helt rättvist, inget snack om den saken, sammanfattade tränaren Andreas Johansson kort på presskonferensen efter tisdagsförlusten med 1-4.

– Vi gör ändå en bättre match idag. Det var tungt att vi inte kunde hålla ledningen lite längre och sen måste vi försöka undvika utvisningar, vi sitter på tok för mycket i utvisningsbåset, sa backen Mattias Karlsson i en intervju på HVTV efter matchen.

Karlsson var den enda HV71-spelaren som lyckades göra mål i matcherna mot Frölunda. Det var hans tredje för säsongen och på fyra försök mot Örebro den här säsongen har det inte blivit något för den rutinerade backen. Kanske kommer det första på torsdagen, HV71 har nämligen haft goda resultat mot Örebro och vunnit de tre senaste mötena.

Viktige forwarden Erik Christensen har anmälts till Svenska ishockeyförbundets disciplinnämnd för en händelse i tisdagens match och är osäker startande till matchen mot Örebro.

[size=150]HEJA HÅÅVEE BLÅÅ!![/size]

Dags å vända trender ikväll och göra en gedigen laginsats. Blir tufft mot Örebro ikväll men tror på vinst trots allt.

Riktigt tuff uppgift med tanke på omständigheterna. Örebro klar favorit att vinna tycker jag. Väldigt viktiga poäng som står på spel också. Jag hoppas HV krigar till sig en förlängning och sedan har hockeygudarna på sin sida.

Erik Andersson står med på laguppställningen här i tråden? En miss eller har han återkallats? Jag har då inte sett något från varken HV eller på twitter någonstans. Märkligt när man har sagt att han ska vara utlånad resten av säsongen.

jag känner en otrolig uppgivenhet. Det spel vi visat upp de senaste matcherna, inte bara mot fotsvettsindianerna, gör mig ganska så orolig för avslutningen och slutspelet.

Jag hade helt klart hoppats att se en uppåtgående trend under säsongen. Att få se spelare som Tedenby å Laine komma igång, samtidigt som andra spelare bibehåller en relativt hög nivå. Just nu är det nedåtgående på de flesta hållen, några från en redan låg nivå.
Dessutom, det enda undantaget från den nedåtgående regeln, försvann iochmed Törngrens skada. Jag syftar naturligtvis på 4e-kedjan.

Fan vet vad som krävs för att rädda skeppet nu? Inte en rad med vinster som boostar självförtroendet, för sådana sviter har vi haft, några riktigt långa. Men de har hela tiden följts åt av en nästan lika lång riktigt sugig period som inte har något med otur eller slump att göra.

Så, ingen gång under året har vi visat en stabil hög nivå som varat länge nog för att komma långt i ett slutspel. Sure, det är andra puckar i ett slutspel, folk taggar till etc, men det ger mig ändå inget lugn av att se det jag ser nu. Vår lägstanivå är förjävla låg, och har varit så hela året. Våran högstanivå har varit jävla så hög, men det va fan länge sedan vi var där, även i tider av vinstsviter.

Nog domedagstänk.

Självklart vinner vi ikväll. Enkelt. 6 kassar framåt, noll bakåt!

Onwards and upwards.

Tror dom skrivit fel. På swehockey står de Nr 19 Kalle Hult.

Okej, tänkte väl jag å. Men Melin är tillbaka iaf, får se om han lyckas uträtta nåt idag då.

Hoppas få se att man går rakare på mål när tillfällen ges och inte svänger ut i hörnen och runt målet och sen en halvsväng till bort till blålinjen. Nä nu vill jag se att vi pressar oss in mot kassen direkt och minst 1 gubbe följer med i slottet för att kötta på returer. Eftersom HV71 aldrig numera klarar att ta sig rakt in i slottet med puck så måste man alltid ta vägen bredvid sargen, Men allt som oftast så bryter man aldrig in mot mål därifrån. Det är det jag vill se.

En del gånger så tar man ett löst avslut och som ska väldigt mycket tur om den pucken ska gå in, Men för det mesta så svänger man bakom mål och sen är 1 chans borta, Sen fortsätter man ut bakom mål upp mot blålinjen och blir av med pucken. 2 chanser borta.

Chans 1
Antingen så trycker man in sig utifrån på mål så som käre Brithen var ruskigt duktig på i början av serien när han gjorde mycket mål.
Chans 2
Eller så passar man in pucken framför mål när man är bakom kassen där några hungriga Tjurar står och köttar med klubborna.
Chans 3
Man försöker sig på 1 Laine att runda kassen snabbt och vrida till klubban ordentligt.
Chans 4
Man fortsätter färden upp mot blå men tar ett avslut innan man blir av med pucken och hoppas på returer åt Tjurarna framför mål.

Vi har även om vi inte tar oss in rakt in i slottet med puck en hel del chansen som många gånger leder till mål om man utför dem vilket inte borde vara allt för svårt. Nu när vårat ända spel för det mesta är att ta sig in via sargen så får man försöka göra det bästa av det och hoppas på att få lite utdelning som i sin tur gör att man känner sig lite tryggare och vågar testa ännu fler varianter som man tidigare misslyckats med.

Jag hoppas att jag får se att vi verkligen testar dessa typer av chanser ikväll och hugger på returer så ska ni se att vi gör lite mål framåt trots svårigheter att ta oss över offensiva blå på mer än 1 sätt.

Ersberg :imp:

Tavla ersberg

Där Sov han sin djupaste törnrosasömn :imp:

HV börjar bäst, skapar farliga chanser men kan inte förvalta dem. Örebro skjuter ett slumpskott som Ersberg släpper.
Vi är inte ett lag med flyt just nu…

Örebro är idag ett bättre lag så det är inget under om dom vinner. Under skrivande stund kommer 1-0. Kommer rassla på rätt bra idag bakom hv-keepern.

Både Campoli och Tedenby har öppet mål men ingen kan få upp pucken ens. Och istället blir det såklart 1-0. Bra flyt nuförtiden. Så jävla tragiskt.

Man har två jätte chanser o ta ledningen istället bommar man och Örebro tar ledningen varför blir man knappt överraskad längre…

Inget flyt :imp:

dags för 2-0 nu kanske? Hönsgård i HV försvaret men man anfaller iallafall

Jesper drar VÄRLDENS benspark och han åker till dommaren å gnäller. Kan dom inte reglerna?

FYFAAAAAAAAAAAN!

där kom de ja