Omgång 46: Västerås IK - HV71

Vad är det för typ av skada på Kelleher?

En märkbar skillnad, samtidigt har åtminstone två av tre lagen backat hem ordentligt i tredje.
Men håller med om att det är dax att spetsa till laget med speltid nu inför slutspelet.
Konkurrens på riktigt alltså, baserat på matchsituationer. Inte träningar eller sångtoner efter vinst.

Kanske bägge delar? Åhman och 3 kedjor.

Vår viktigaste spelare heter Simon Önerud. Vad det verkar kommer han ju spela slutspelet o han kommer vara livsviktig.

Vi behöver 8 poäng på 6 matcher för att vinna serien. Det borde vi klara av.

Ullström? Han gör väl ingen skillnad. Är på isen högst 1 minut varje match. Ullström kommer inte göra nån skillnad denna säsong. Tror folk måste inse detta.

Annars håller jag med. Fattarbinte varför han gjorde om kedjorna fungerade. Tex lindbäck ska spela med bröderna Davidsson.

Enig. Ulla hade behövt startsträckan från första gången han gjorde comeback denna säsongen. Nu kan han fan kvitta.

Ja, seriesegern är inget jag är orolig för att vi tappar. Däremot. Med så låg skottprocent och dålig räddningsprocent som de senaste matcherna…

Har inte läst något om Kelleher mer än att han är skadad. Ytterst oklart.

Fyra spelare in innebär att vi kan skicka upp fyra spelare på läktaren. DET gör skillnad.

Carl Ljungquist JP
HV-tanken har plötsligt börjat tömmas – bränslet räckte bara i en av tre perioder

Efter nio raka segrar såg det ut som om HV71 hade svävat iväg. Men plötsligt har HV-tanken börjat tömmas. Mot Västerås räckte bara bensinen bara till en bra period av tre. Är det möjligtvis frukten av ett nyförstärkt och därmed lite osynkat lag vi nu ser?
Någon direkt fara på taket är det så klart inte för HV71 just nu, även om den gångna veckan knappast har bjudit på skönspel och klang och jubel. Det har snarare varit det motsatta.

Efter nio raka segrar såg HV71, som dessutom spände musklerna och värvade offensivt på transferfönstrets sista dag, ut att ha seglat ifrån totalt där uppe i den hockeyallsvenska tabelltoppen.
Men hemma mot Västervik i onsdags agerade HV-lirarna tafatt och sömnigt och då blev det stryk med 2–3. Borta mot Mora på fredagskvällen lyckades laget jobba sig tillbaka i den tredje perioden där ett 1–3-underläge till slut vändes till en 4–3-seger efter straffar.
På lördagseftermiddagen väntade sedan ännu en match, den här gången borta mot Västerås. Senast HV71 var i ABB Arena Nord blev man överkört av ett mycket hetare Västerås. 7–2 slutade det den gången.

En bit in i första perioden var känslan att det mycket väl hade kunnat bli något liknande även denna gång. 1–0 genom Filip Wiberg följdes snabbt av 2-0 genom Lukas Zetterberg. Och de båda Västerås-målgörarna fick gott om tid och yta att sikta in sig innan de gick på avslut. Det såg stundtals ihåligt och ostrukturerat ut i HV-försvaret och det utnyttjade det svartgula hemmalaget skoningslöst.s
HV71 var i ett tvåmålsunderläge efter de första 20 minuterna och fick liksom i Mora-matchen dagen före försöka jaga i kapp ett underläge. I den andra perioden fick HV chansen i powerplay vid några tillfällen, men den rätta skärpan och hettan i den spelformen saknades helt och i stället var det Västerås som gjorde det enda målet i mittenperioden då Logan Roe utökade hemmaledningen till 3–0.
I den tredje perioden vaknade HV71 till rejält och bombade på med skott mot Västerås-kassen. Fredrik Forsberg och Tyler Vesel nätade, men närmare än så kom inte HV trots ett kompakt spelövertag på slutet.
En bra period av tre räckte inte och Västerås knep samtliga tre poäng efter en 3–2-seger.

HV71 ser lite tröttkört ut just nu. Visst, ett flertal spelare finns för närvarande på skadelistan, bland annat nye Tyler Kelleher. Men med den bredd och den kraft det trots allt finns i HV-truppen tycker jag att laget ska kunna prestera bättre än det man har vista upp under den gångna veckan.
Kanske är det så att det har börjat bli lite osynkat när nye spelare gång efter annan ska matchas i laget. Först var det Myles Powell och Andreas Söderberg sent i januari, sedan Tyler Kelleher och Oliver Bohm och nu i de två senaste matcherna Hunter Shinkaruk.
Nya spelare in innebär också nya spelare för de andra att lära känna ute på isen. Det kan ta ett tag att få kemin att stämma och det, tror jag, kan störa rytmen.

I HV-lägret får man hoppas på att den senaste veckan endast var ”ett gupp på vägen”. Någon totalpanik är det inte tal om ändå, då HV fortsatt toppar tabellen och redan sprängt 100-poängsvallen efter segern mot Mora.
Men helt klart är att HV71 måste steppa upp framöver, för spelar laget så som i de två första perioderna borta mot Västerås på lördagen kan det mycket väl bli ett mycket jobbigt slutspel.

Fakta:
Västerås IK–HV71 3–2 (2–0, 1–0, 0–2)
Första perioden: 1–0 (9.06) Filip Wiberg, 2–0 (10.08) Lukas Zetterberg (Jesper Johansson, Jimmie Jansson).
Andra perioden: 3–0 (10.36) Logan Roe.
Tredje perioden: 3–1 (10.24) Fredrik Forsberg (Chad Billins, Tyler Vesel), spel fem mot fyra, 3–2 (18.55) Tyler Vesel (Chad Billins, Fredrik Forsberg), spel sex mot fem.
Utvisningsminuter, VIK: 6x2 min, HV71: 4x2 min.
Skott: 19–47 (9–11, 5–13, 5–23).
Domare: Jimmy Dahmén och Alexander Österberg.
Publik: 3 424.

De saknades i HV71:
David Ullström (skadad), Zion Nybeck (skadad), Simon Önerud (skadad), Jonathan Wikström (skadad), Tyler Kelleher (skadad), Alexander Ytterell (skadad), Daniel Norbe.

JP/Jnytt-femman:
5 poäng: Tyler Vesel.
4 poäng: Chad Billins.
3 poäng: Fredrik Forsberg.
2 poäng: Christoffer Törngren.
1 poäng: Nichlas Torp.

Blir bara 2. Räknar bort Ulla.

Tre spelare in innebär att vi kan skicka upp tre spelare på läktaren. DET gör skillnad.
[/quote]
Frågan är ju om Ullström ens gör någon skillnad vid det här laget. Samma med Shinkaruk.

Frågan är ju om Ullström ens gör någon skillnad vid det här laget. Samma med Shinkaruk.
[/quote]
bara man slipper ha kokkonen o bertov på icen har vi chans att gå upp

En riktig lagförlust. Ingen gjorde jobbet. Förmåga är inte mycket värt när fokus och vilja saknas.

Kelleher traskade omkring obehindrat i gångarna på ABB arena så förhoppningsvis inget allvarligt.

Blir otroligt oroad över Shinkaruk, hoppas verkligen det finns MASSOR mer att hämta av honom när det börjar bränna till för de matcherna han gjort nu skrämmer ingen. Nog för att han inte spelat på ett tag men ja… jag hade väntat mig lite attityd iaf, nu ser han mest bara jäkla ointresserad ut.

Håller helt med, känns som värsta sortens nordamerikansk hockeyturist. Gör en dragning som inte går hem och glider till båset för byte typ. Men som du sa, förhoppningsvis handlar det bara om att han är matchotränad.

Jag är inte så värst imponerad av vad HV presterade idag förutom 3e perioden MEN när jag ser hur västerås reagerar på sin vinst så känner jag mig lite tryggare.

De reagerar ju som om de vunnit kvalet upp men det är en serielunksmatch. Matcherna mot HV är ohyggligt viktiga för dem medans för vår del är västerås vilket lag som helst. Jag tror de presterade en hel del över sin förmåga och frågan är om de hade kunnat hålla det uppe under en hel matchserie.

Har insett att det här förmodligen inte kommer att räcka för att ta steget upp i år. Jag ser INGEN som går i bräschen och tar tag i saker och ting. De flesta bara glider med och hoppas att någon annan ska göra det.

Och ser ni likheten med förra årets och årets sista minutenvärvningar. Ilomäki förra året och Shinkaruk i år. Mätta och belåtna. Siikonen förra året och Kelleher i år. Båda med ambitioner men lyckas inte med så mycket. Murray förra året och Bohm i år. Båda egentligen otillräckliga. Med andra ord…Hult faller aldrig ur ramen.

I den bästa av världar, vaknar Shinkaruk, Kelleher levererar, Önerud och Ullström kommer tillbaka och tar tag i det samtidigt som tränarna inser att Söderberg ska spela samtidigt som Kokkonen blir bofast på läktaren. Då kan det kanske ändå lyckas, men jag är skeptisk.

Fattar inte varför Söderberg blivit bänkad. Spelade inte dåligt på något sätt men bara för att man tagit in en Bohm som blir han bortplockad. Att man sen sätter Bertov och Torp tillsammans där ingen av dem är särskilt begåvade på att slå bra passningar utan det blir mest indianer.
Sen undrar man ju varför Thörngren får den istid han får och i PP. Kan man ju likaväl ställa en större och starkare Kokkonen framför målvakten. Men det är klart, Thörngren är ju en Hv kille!
Både Kelleher och Hunter förväntar jag mig mycket mer av framöver. Riktigt osynliga förutom Kellehers debutmatch.
Sen undrar man ju varför man bytt Powell och Forsberg tillsammans. De har ju fungerat bra. Lindbäck tycker jag kommer bort med bröderna Davidsson.

Sen har vi ju målvaktsfrågan där ingen av de två vi har ger oss ett lugn.
Många mer frågetecken än utropstecken i detta ”stjärnspäckade” Hv71!