Omgång 49: Färjestad - HV71

[size=200]Färjestad BK - HV71[/size]


[size=150]Färjestad på jakt efter en direktplats[/size]
Publicerad: 2015-02-18 15:20 shl.se/shl-arena/39145/pregame/

Färjestad tog en riktigt tung seger när laget komfortabelt besegrade serieledande Skellefteå AIK med 5-1 på bortais. Färjestad rivstartade matchen och ledde med 3-0 redan efter drygt sju minuter. Skellefteå lyckades aldrig komma ikapp och Färjestad tog tre blytungas poäng.

– Vi överraskade nog Skellefteå lite i början men jag tycker att vi tog ledningen helt välförtjänt. Vi hade första perioden helt och hållet även om de hade några bra minuter i slutet. Det enda, lilla negativa ikväll, vi tog lite för många dumma utvisningar och gav dem chansen, säger Färjestads tränare Leif Carlsson till Färjestad hemsida.

I och med seger klättrade Färjestad från sjunde till femte plats i SHL-tabellen. Det ska dock nämnas att både Linköping och Örebro Hockey har en match mindre spelad ock kan vi seger gå om karlstadlaget.

En spelare som stack ut lite extra i Färjestad på tisdagen var Toni Rajala. Den unge finländaren bjöd på en mycket elegant assist och även ett mål i segern mot Skellefteå.

Den unge finländaren är en av anledningarna till att Färjestad klättrat i tabellen och nu är med sin fina form en av de starkaste utmanarna till en direktplats till SM-slutspelets kvartsfinaler.

Sedan Rajala värvades till Färjestad har han spelat 25 matcher och gjort 24 poäng. Statistiken i hans fem senaste matcher är ruskigt bra då han gjort sju poäng, varav fyra mål och tre assist.

[size=125]Wesslau viktig för HV71[/size]
HV71 tog på tisdagen en mycket välkommen seger när laget besegrade Djurgården med 4-0 hemma i Kinnarps Arena. Mattias Tedenby stod för 1+1 i matchen och burväktaren Gustaf Wesslau fick holla nollan.


Tedenby spelade riktigt bra mot DIF och Wesslan höll nollan.

– Vi var bra i den första peiroden och ödmjuka efter förra veckan resultat. Jag är glad att vi kämpade och lyckades hålla tätt. Det var en jätteviktig och bra seger för oss, sa HV71:s assisterande tränare Fredrik Stillman på presskonferensen efter matchen.

Gustaf Wesslau som varit riktigt bra under delar av den här säsongen har haft en lite tyngre period ett tag. Nu kom dock en välkommen nolla, den fjärde för säsongen för Wesslau.

Den lite tyngre perioden har gjort att Wesslaus statistik dalat lite grann och han är nu nere på tionde plats i målvaktsligan över räddningsprocent med 91,40.

Wesslau är dock en rutinerad herre och nollan var kanske vad som behövdes för att han nu ska spika igen och lyfta HV71 i SHL-tabellen när kampen om direktplatser till slutspelet går vidare.

[size=150]FORZA HV71!![/size]

Satan vilken tuff match det här blir, Färjestad har väl 4 raka 3-poängare om jag inte minns fel. Men oj så skönt en 3a hade suttit här och ökat gapet till 4 pinnar istället för att bli omkörda med 2.

Spännande att se om grabbarna kan bygga vidare på senaste vinsten. Forza nu!

fan ha dålig magkänsla…

Alltid när CMORE sport visar HV på huvudkanalen verkar som de alltid förlorar :S

3P idag Hade varit mumma men håller med Känns oroligt :confused:

Wikegård har tyvärr rätt när de gäller specielt målvakterna

Dom två kommande matcherna är direkt livsviktiga. Två raka nu och jag tror vi fixar topp 6. Annars blir det fanimej tufft.

Bra rant Wiken. Fullblodsproffs snackar inte skit om sin coach!

Man undrar ju vem spelaren är om det är sant.

Ligger nog mkt sanning i det Wikegård säger

fan… jag har träning tisdagar å torsdagar så jag missar alltid dessa matcher… suger… sitter i klubbstugan å glor på min iphone just nu… träning startar 19.30… hoppas på 6-0 till hv när jag går ut på isen…

Vad sa han, missade tyvärr…

Bra start :smiley:

Fan

Bra start och FBK-spelarna hänger som ryggsäckar. Kommer säkert få en skitutvisning emot oss eller turmål nu bara för det.

fy fan… första skottet…

Skräll… FBK gör mål i deras första anfall efter 4 minuter. Haha, skrattretande x)

var väll själva fan när man börjar bra för en gång skull

MEN HELVETE DÅ

Han dissade HVs målvaktränare och hissade A.J. Piss mål Fbk men Hv har inlett väldigt bra.

Ops en Ny muntergök har hittat hit igen SLUTA ha roligt åt motståndarmål OM du är en HVsupporter :exclamation: