Det ända jag tycker var skakigt med Wesslau var, det som Wikegård också påpekade, de returer han släppte mitt in i banan.
Och sidoförflyttningarna titta hur han ofta kommer ur position, han hade också det öppe där Wikegård, att han inte skjuter emot med sin skridsko då han glider åt ena håller.
Tror det var höftproblem på Ersberg om jag inte minns fel…
Fantastisk seger! Otroligt viktig ur flera perspektiv:
- man tar 3p
- man vinner på bortaplan
- man hämtar upp 2 underlägen
- man vänder och vinner
- PP funkar igen
- man stannar kvar ovanför strecket
- sist men inte minst - man vinner en äkta 6-poängsmatch!
F ö lyssnade jag på SRs webbradio och ordet för dagen var otakt! Jag har aldrig hört maken till en kommentator att överanvända ett ord nåt så in bänken!
Se nu till att vinna mot LHC också!
Karalathi verkar ha ruskigt bra skott och träffsäkerhet, Lite synd att man inte lyckas spela upp på honom oftare för man vet att det blir mål om han får den där direktskottspassningen Nånting man börjat söka mer och mer i PP tror jag och hoppas man fortsätter med. Ett riktigt bra alternativ i PP att ha en Karalathi som alltid gör mål om spelarena lyckas hitta den där passningen. I värsta fall så står Brithen och trycker in returen. Sen gillar jag skarpt det som Christensen gör på sitt mål när man prickskjuter in mål sådär. Förra matchen försökte man också med det men det var när man inte hade något passningsalternativ som man tog några skär in mot mål från kanten och tar avslut. Blir ofta väldigt farligt framför mål efter det om man inte gör mål i förstaläget. Nä vi börjar få ett par bra varianter i PP nu. Man låser inte fast sig i sarghörnen längre utan spelar runt tills man har ett läge och sen passar man inte bort det utan man går för avslut vilket man inte gjorde tidigare. Härligt att se.
Var är alla som gnällde på att nr 8 var för långsam och att det är helt fruktansvärt att han får spela PP?
Underbar seger idag igen! Riktigt skönt med en vändning mot ett formstarkt FBK och att göra tre baljor på Pogge i samma match.
Det är sådan enorm skillnad på vårt PP med Christensen och Brithén på isen. Motståndarna får en helt annan respekt, vågar inte stressa lika hårt och dessutom kan grabbarna dra ett par gubbar utan att hela tiden behöva passa sig ur situationerna. Det skapar ytor för bland andra Karalahti som skjuter som en häst och siktar som en gud.
Stor glädje och värme i HV-hjärtat!
Vackert också att Malte muckar gräl framför Wesslan och inte viker sig mot Hedman. Men som någon skrev, Tollefsen muckar istället med en av isens minsta spelare, tufft… Han “muckade” iofs med Brashear en match, genom att tackla honom i ryggen och sen glida iväg till domarna ifall det skulle smälla. Fega tjuvnyp hela tiden när han är säker på att vinna duellen, annars fegar han.
När den kritiken lades fram så var den ju befogad, jag var en av dom. Han hade en sträcka med matcher tsm med Campoli då det var katastrof och dom gjorde misstag på misstag, men jag är inte större än att jag kan säga att han självklart har spelat upp sig rejält nu. Idag var han ju helt outstanding, hans lugn är ju helt sjukt, har han nånsin varit stressad med puck haha? Underbar.
Klistrar in JP:s sportchef Göran Bäckströms inlägg. Lysande inlägg.
Den här säsongen har varit rätt märklig för oss som följer HV71.
Det har handlat väldigt mycket om ”sviter”. Om perioder av riktigt bra spel och vunna matcher, som avlösts av veckor när nivån droppat, när det i stället kommit förlust efter förlust.
Så mot den bakgrunden kanske vi kan hoppas på att segermatcherna fortsätter, närmast kommer ju svårspelade Linköping till Kinnarps Arena på lördag i nästa värdemätare.
Men med de två vinsterna den här veckan har i alla fall HV-spelarna skakat av sig den darrighet som var så väldigt tydlig framför allt mot Örebro och Växjö förra veckan.
Självförtroende är färskvara.
Och nu har HV fyllt på det förrådet igen, i grevens tid med tanke på att slutspelet kommer närmare med rasande fart. I tabellen betydde ju segern att avståndet till Färjestad nu är fyra poäng, viktigt det också för arbetsron de närmaste dagarna.
Att vinna i Karlstad var starkt.
Att två gånger komma igen efter underlägen var också riktigt bra.
Och att kliva ut och faktiskt dominera den avgörande sista perioden som HV gjorde i Karlstad var ännu bättre.
Vi ska komma ihåg att HV gjorde det mot ett lag som vunnit fyra raka, som körde över Skellefteå förra omgången, och som förstås minst lika hett som HV jagar en direktplats i kvartsfinal.
HV har tätat till försvarsspelet igen. Gör det bra, även om jag precis som mot Djurgården tycker att det emellanåt tar lite för lång tid att ta sig ur egen zon, gå till anfall.
Gustaf Wesslau höll nollan i tisdags, var inte alls dålig mot Färjestad heller. Men han måste upp en nivå till om jag ska börja se honom som en målvakt som kan vinna ett SM-guld åt sitt lag.
Wesslau var under en del av grundserien riktigt, riktigt bra. Men har på senare tid ibland återfallit i (o)vanan att släppa returer rakt ut alldeles för ofta, sånt kan bli dyrbart när det handlar om rena cupmatcher så småningom.
Teemu Laine fortsätter att leverera, tack för det. Mål igen, fem poäng på de fem senaste matcherna är viktigt för den tuffe finländaren som är en av de absoluta nyckelspelarna i slutspelet framöver.
Jag var fundersam inför Färjestads-matchen.
Men fick se en lång rad frågetecken rätas ut till rätt prydliga utropstecken efter en match som HV71 egentligen genomförde riktigt bra från början till slut.
Gött HV!
Det här va den mest välspelade matchen på länge!
Forza HIV!
/Brenge
tommy 1985- Kan bara hålla med om varje ord.
Angående pp så är det en fröjd att se 24 skott och hur kapten står och skymmer perfekt! Chirstensen är så lugn i sina skott och man ser verkligen att han siktar och inte bara skjuter, det var nog ingen slump att detta skottet gick över benskyddet men under plocken på piggy(pogge).
Jag tyckte mig se att AJ matchcoachade en hel del på ett sätt jag inte sett förut. Christensen fick mer istid och dubblade i både 3:e och 4:e kedjan ibland. En ny taktik? Orsakat av oförutsedda händelser eller medvetet matchande? Vad tror ni?
Strandberg och Melin fick bara 5-6 minuter istid var och man såg att AJ slängde om i kedjorna lite då och då för att förvirra FBK, och det lyckades väldigt bra oftast tycker jag också, väldigt bra coachat av AJ som du säger.
strandberg o Melin har absolut inget förtroende av AJ och därför spelade man rätt så mycke me bara 3 femmor + Jämtin.
Hur gick löpningen Robert?
Hoppas de tar med sig sin energi o spelvillja te lördag o jag hoppas på ett fullsatt Kinnarps som kokar (bor i Uppsala så lite svårt för mig o ta sig te matcherna).
Du får fråga min fru
JP-femman
5+ Erik Christensen. Oerhört värdefull för HV-spelet. När han var tillbaka började HV vinna igen.
4+ Filip Sandberg. Frisk, fräck och företagsam. En kvick och smart lirare som ofta gör det oväntade - och gör det bra.
3+ Ted Brithén. Lagkaptenen tar sitt ansvar.
2+ Teemu Laine. Börjar tagga upp på allvar nu när slutspelet närmar sig. Gjorde mål igen, viktigt för Laine - och för Hv71.
1+ Jere Karalahti. Stabil som en finländsk fura. Och utrustad med ett skott som borde ge utslag på Richter-skalan när
han drar till som värst.
Andreas Johansson. -Vi är starka med puck och skapar mycket. Modet finns där och vi är ett bestämt gäng. Vi har en variant
på gång.
Tommy “dystergöken” Samuelsson. -Det är små marginaler som avgör. Hade vi gjort 2-0 hade vi haft en helt annan matchbild.