Omgång 5: HV71 - AIK

Ser ut som att Dyk kommer att få chansen ikväll, riktigt gött :slight_smile:

23-4 PC gör 13 mål, resten görs av fantenberg, dyk, krog och ledin… :wink:

Jompii: var har du läst/sett/hört det? Vem spelar han för?

Du glömde att vi har en tät defensiv :wink:

23-0 och andra nollan för Wesslan!

Han ska spela idag med A-laget mot AIK. Han skrev följande på twitter igår:
Haft en väldigt bra födelsedag och imorgon väntar AIK hemma!

Är Fernholms riktiga tröja färdig att användas tro?

Känns kul att läsa matchtråden när folk här sitter och gissar på 24-3 osv. Även om man inte är seriös i sitt tipsande, Kan man inte bara skita i att skriva istället?!

Matcher mot Aik brukar inte ge mig nån nämnvärd puls, men ska bli kul att se Melin och Larsson. Är den sist nämde lika dålig som han var i HV tröjjan så är 3 poäng så gott som klara.
HV71-aik 5-1

Jag hoppas att målskyttet släpper ikväll i stil med LHCs insats mot VLHC igår. Jag har sett några av AIKs matcher denna säsong, då jag skaffat Cmore sport inför säsongen. Nu kollar jag på alla matcher jag kan, till min frus stora förtret och på bekostnad av mina barns uppfostran.

AIK i år är inte lika bra som det har varit. Inte bara för att man bytt målvakt utan också för att man inte har samma effektivitet i kontringarna (hittills). Nuvarande målvakt släpper in en och annan puck som nog borde ha motats istället (känns det igen?) och Melin, som ska vara en stjärna i laget, blandar tidvis briljant passningsspel med att inte jobba ihjäl sig utan istället vara ganska bekväm i sina 2-minutersbyten.

AIK spelar fortfarande 6-mannaförsvar och satsar på kontringar. Detta har ju HV haft ganska stora problem med tidigare, men eftersom målvakten släpper in enklare puckar och anfallen inte ofta slutar med farliga målchanser så tycker jag att HV har en mycket god chans att vinna denna matchen.

Jag tippar resultatet till 4-1, men det är inget jag satsar pengar på…

Kom igen, HV!

Ska jag vara ärlig så ser jag hellre en match som slutar 8-7 än 1-0 idag.
Offensiven har mer att visa även om den inte varit dålig. Defensiven
har varit prio ett vilket man inte är särskilt van vid när det kommer till Hv71.
Har inte riktigt känt den där känslan att det räcker att man slänger in
mr x så har vi chans att dra ifrån/vända en match.

Ska tilläggas att jag inte tvivlar en sekund på Hvs offensiv, bara det att jag vill
se den på topp redan idag.

4-1
M. Karlsson boom
Fantenberg baam
Sundh swoosh
Krog Kablaam

O/V Ahlström flipprar in ett tröstmål som går på två benskydd innan
den retligt hamnar över mållinjen.

HV vinner, viktigast är att Davidsson kommer igång nu. Hoppas Dahlen rör om lite i kedjorna, Davidsson + Fasth = Kan bli succe

Efter de första 4 matcher ifjol i HV71 hade Larsson: 91,10 % (GA: 9)
Efter de första 4 matcherna i år i AIK har Larsson: 91,21 % (GA: 8)
Så han är lite bättre inledningsvis, men totalt sett sämre än ifjol då han snittade 92,09 % // alltså inga större förändringar :wink:

Blir en fin seger med 7-1 och en sån klassisk tidningsrubrik.

Vem som gör mål? Det vettefan. Men, vi säger

Sundh
Dyk
Fasth
Krog
Rhett (x2)
Petrasek

(Davidsson 4 ass)

4 PP-mål
Kristiansen får en 2+2a för brottning
Ledin får sin hjälm bortplockad 2 gånger
Elias Fälth kör ett coast-to-coast, bromsar upp och slår ett assistpass
Wesslan spikar igen, räddas två gånger av ramen dock, och släpper ett skott i nättaket som vi ändå kan säga “äh, den ger vi dom” åt.

När Ulf Dahlén summerar matchen i TV så tänker tittarna “Åh fan, hans avstånd mellan näsan och läppen är fan enormt”
Björn Melin kommer knappt synas i matcher förutom tre rusher i anfallszonen där han varje gång vänder upp utan att hitta någon att passa

Sätter en tia på det…

Här kommer då mitt tips inför ikväll:
4 - 0

Målskyttar:
#8 R Rahkshani x2
#4 M Nilson
#18 J Fasth

AIK 3 - 2 HV, Straffavgörande. Kapten och Pettan gör målen.

Förra året så hade vi tajta matcher mot AIK men vi lyckades gå vinnande ur 4 av 5 matcher

Aik - hv 7-8 sd
Hv - aik 3-1
Aik - hv 3-4
Hv - aik 2-3 sd
Aik - hv 3-4 sd

Lägg därtill att HV ser bättre ut i år och AIK har tappat alla sina toppspelare och inte fyllt på med samma material, man bytte även en av elitseriens bästa tränare mot den absolut sämsta!

Tror dock inte på proppen ur Ikväll men 3-1 skrapar vi nog ihop!

Mattias Karlsson 1
Jason Krog 1
Jesper Fasth 1 (alternativt WK) Dags för någon av dom!

Målet i AIK görs av någon av bröderna Ahlström

Idag hoppas jag Björn Melin får det applåder han förtjänar att få!

Fan va kul med match ikväll. Jag kommer vara på plats och se våra blåa vinna en ganska så enkel tillställning. Tror på en 4-1 seger med 2-0 läge efter period ett. Aik reducerar till 2-1 men sen gör hv två till.

Wesslan gör återigen en kanonmatch, försvaret kommer se fortsatt kungligt ut och sist men inte minst, WK sprätter dit sin första balja :sunglasses: och nu slog det mig. Fasth står för 1+1.

Detta är bara det jag är helt säker på, allt annat kan gå precis hur som helst!

GO HV!!!

Matchen mot Timrå spelade man av på ett mycket bra sätt. Man spelade stabilt defensivt och vägrade spela Timrås spel.

Ikväll blir det andra bullar mot ett AIK som inte imponerat under inledningen av säsongen. Vad jag har saknat från Hv:s hemmamatcher är ett Hv71 som verkligen visar vilket lag som har hemmaplan. Tidigare hemmamatcher mot Brynäs och SAIK, har man vikt ner sig under första perioden och nästan bett om ursäkt för att de har befunnit sig på isen. De matcherna spelade Hv upp sig och lyckades sedan vinna båda med uddamålet. Man kom undan med blotta förskräckelsen.

Ikväll måste vi sätta ordentlig press på AIK:s backar och se till att fullfölja alla tacklingar och få dem att vika ner sig. Skicka puckar mot Daniel Larsson då vi vet att han släpper mycket returer. Gärna följt av en eller helst två forwards som är på och hugger direkt efter lösa puckar.

Spelar vi vårt spel så kommer vi inkassera en enkel seger med 5-1.

Det kan man ju hoppas… och att folk inte börja busvissla eller nått så fort han har pucken… Någon som minns hur det var förra gången han kom “hem”, när han gick till Malmö?

Dyk går in i 4e med Strandberg och Liket. Enda förändringen jag vet.