Omgång 52: IK Oskarshamn - HV71

IK Oskarshamn vs HV71


imageimage

Sista. Det är många “sista” idag. Sista gången denna säsong som det skrivs en matchingress, sista gången vi samlas i en matchtråd, sista gången … sista gången … sista gången. Det är så evinnerligt skönt att skriva ‘sista gången’. Framförallt kommer det bli makalöst skönt att just idag, för denna säsong, bänka sig framför en match, för sista gången.

Johan Lindbom fullbordar ett hat-trick i sin egen uppfunna kategori: Brynäs-dräpning. Mannen hittar ständigt nya sätt att äga Brynäs. Det har inte fötts en person med ett så klart och tydligt mål i livet sedan “Attila the Hun”. Det är så fint.

Det är blott andra matchen denna säsong som vi fans kan titta på hockey utan att ångest-mätaren är på 11 innan match. Matchen i omgång ett var den första. Dock tog det inte mer än åtta inlägg i den matchtråden innan man kunde ana varåt det barkade: “Jäklar vilken svag backsida med Bertov i 1a backparet.” Men det är historia nu. Så är även det som skedde fram till starten av omgång 39. Där i ingressen stod följande att finna: Tåget gick. Vi är i all rimlighet i kval mot Malmö." Detta är också historia. Det är vad som hände sedan som jag kommer ta med mig in i framtiden.

Med snön fallandes utanför fönstret så går mina tankar till att HV71 spelar i SHL även nästa säsong. Jag har inga problem med de tankarna även om det i teorin inte är klart. Teorin har tappat talförmågan. Jag är lugn. Jag är glad. Jag är stolt. Jag älskar HV71. Det räcker.

neej … JAAAAAAAAAAAAA!

FORZA HV71!!

15 gillningar

Jag är inte alls säker på vinst ikväll. Ingen press kan förvisso innebära att alla spärrar släpper och att man helt plötsligt spelar bländande. Men tror samtidigt att den mentala urladdningen som segern i tisdags innebar kan betyda att fokuset inte riktigt finns där idag.

Jag känner mig dock helt säker på att vi inte förlorar med 6-0 samtidigt som Brynäs vinner över Växjö med 10-0.

Utifrån detta kommer jag njuta av matchen.

2 gillningar

Samma känsla. Urladdningen skedde i tisdags.
Samtidigt är jag förhållandevis lugn. Säg att Oskarshamn skulle leda med tre fyra mål, då är de mer eller mindre klara för topp 6 och har ingen anledning att gå på full gas, utan istället kommer de nog bara vilja spela av matchen – precis som HV. Så förväntar mig en rätt avslagen tillställning.

Det ska bli kul att se HV spela förhållandevis kravlös hockey. Första matchen utan kniven mot strupen. Kan antingen bli hur bra som helst eller avslagen seniorhockey.

Växjö utan 6 ordinarie ikväll, de försöker verkligen skapa spänning från ingenstans. Jag är dock lugn ändå men glad över att vi plockade ett antal mål extra förra rundan…

Arise! Arise riders of Theoden!
Spears shall be shaken!
Shields shall be splintered!
A sword day!
A red day!
Ere the sun riiiiiises!!!

2 gillningar

Oskarshamn är ett rätt speciellt lag på nåt sätt.
Tittade på statistiken på SHL och de hade klart sämst corsi procent (CF) etc.
Statistik är ju inte allt men ändå.

Antagligen ligger en stor del av räddningen att man har och litar mycket på Suomela/Karlkvist…
När de skapar målchanser kanske det i princip öppet mål och liknande eller är så mycket bättre på att sätta chanserna så det kanske glider under statistikens nät…

Sen är frågan om Suomela stannar i Oskarshamn nästa säsong (borde inte NHL vara intresserade igen, eller Schweiz eller nån rikare SHL-klubb?) om inte borde det bli en extremt svår lucka att fylla.
I så fall kanske vi har dem efter oss nästa år i alla fall.

Jag tror HV vinner ikväll på lättnad & spelglädje och att hela laget nu kan spela ut :slight_smile:

2 gillningar

Ska bli kul att se HV spela utan press. Tror vi kommer göra en kanonmatch.

Frågan är om Tommy Samuelsson är överlycklig över att laget är kvar eller småsur över att det var hans fel vi va så usla?

Trots att jag är ganska säker på att vi inte kommer behöva kvala nu, så finns ändå den hemska tanken någonstans i bakhuvudet att vi ska få beskåda århundradets jävla mirakel när Brynäs fullkomligt krossar ett Växjö som gör säsongens svagaste insats, medan IKO kör över oss fullständigt och målskillnaden helt plötsligt går över till Brynäs fördel. Men nej, det får räcka med mirakel nu, det händer inte. Har bestämt mig. Vi är säkra.

Så länge OIK inte har hittat nån mirakelformel för kloning av Soumela kan vi nog vara rätt lugna ikväll…

Vilka tror ni missar matchen ikväll? Undrar om inte JG får stå, Martinsson får nog lira istället för Kaski. Har känslan att Bödker kommer få istid med.
Hade velat se äckligt disciplinerat spel. Ett styrspel som hade fått Leffe Bork och Lasse Falk att gråta glädjetårar. Bara stäng ned och spela snålt så vi inte behöver få minsta tillstymmelse till hög puls ikväll

Ser fan hellre Torp än Martinsson på sex backar.

4 gillningar

Jag hade ställt JG i mål. Han bör vara mycket motiverad och JO kanske är helt uttömd i energi efter att ha varit så betydande i den bragd som HV71 snart har åstadkommit. Hade varit ett enkelt val i min bok.

2 gillningar

Förvånansvärt nervös inför kvällens match. Känns som att det är för bra för att vara sant att vi slipper kval mtp säsongen som helhet och inte minst mtp den svaga insatsen i Gävle när det skulle avgöras.

Funderar på att spela in matchen på Sportkanalen, undvika all media till kl 22 och sedan se matchen med snabbspolning (hastighet x4) och då utan ljud. Tar ca 25 minuter. Som att rycka bort plåstret - fast lite långsammare.

1 gillning

Vill inte vi lämnar nåt åt slumpen Ortio ska stå och hålla nollan igen

3 gillningar

Jag kommer njuta av att se Suomela på isen mot HV ikväll. Vilken ishockeyspelare. Tråkigt att han inte spelar för oss bara.

1 gillning

Han skulle floppa det vet man ju :rofl:

Haha sant, så hade det nog blivit. Han hade fått förtroende likt i IKO, men gjort typ 8 poäng på 20 matcher, blivit ivägskickad till valfritt lag i SHL och gjort 2 poäng per match resten av säsongen. :rofl:

Tror HV kommer spela svinbra och så slutar det med att alla är ledsna över att vi inte fick veta vad detta lag hade gjort i ett eventuellt slutspel…

Skärmavbild 2023-03-09 kl. 12.51.25

3 gillningar