Omgång 53: Luleå HF - HV71

[size=200]Luleå HF - HV71[/size]


[size=150]Nytt smålandsmotstånd väntar Luleå Hockey[/size]
Publicerad: 2015-02-27 14:57 shl.se/shl-arena/39168/pregame/

Luleå har hamnat i något av ett ingemansland inför slutspelet som stundar. För Luleås del väntar Play In-spel, då det blev klart under torsdagen då både HV71 och Örebro segrade i sina matcher. Segrar som gör att Luleå inte längre har en chans att nå en direktplats till kvartsfinal.

Samtidigt har Luleå nio poäng ner till jagande Djurgården på niondeplatsen i tabellen och med tolv poäng kvar att spela om för dessa båda så ska det nog ändå mycket till att Luleå ska tappa sitt försprång gentemot stockholmarna.

Därför ligger Luleå nu i ett läge där det största fokuset lär vara på att vara redo när pucken släpps i Play In i nästa vecka.

Kollar vi in mötena med HV71 sedan tidigare för Luleå Hockey så har det varit jämna bataljer. Lagen har följts med två segrar var, där vi kan notera att det är HV71 som har den bästa interna formkurvan med segrar i de två senaste mötena.

Hos Luleå är det svårt att inte rikta blickarna mot bröderna Chris och Cam Abbott. Båda två går mot fina säsonger i Luleåtröjan och spelar också för att få nya kontrakt i klubben. Och mot HV71 har man visat att man fortfarande har det som krävs för att spela på hög SHL-nivå. Två mål och två assist har båda bröderna noterats för i mötena med HV71.


Kan Malte sänka sitt förra lag och kan Wesslan fortsätta sitt fina spel?

[size=125]Full satsning för HV71[/size]
Hos HV71 är inte spelschemat lika tufft komprimerat denna helg, då man är spellediga på fredagen. Dock gick man en tuff match mot Brynäs under torsdagskvällen. En match som slutade med seger 4-1, och eftersom resultaten studsade HV71:s väg i de övriga matcherna också så har man nu skaffat sig ett bra slagläge när det handlar om kampen för att gå direkt till kvartsfinal.

Sex poäng har man tillgodo på närmast jagande Färjestad. Men HV71 nöjer sig inte med att bara ta sig direkt till kvartsfinal utan siktar gärna på att klättra så högt som möjligt i tabellen.

  • Vi har varit i toppen av tabellen hela säsongen och det är klart att vi siktar på det nu när det närmar sig slutet också. Hemmaplansfördel är väldigt viktigt för oss, sa Gustaf Wesslau till C More efter segermatchen mot Brynäs.

Och just Wesslau spelar något av en nyckelroll för HV71 med sitt stabila målvaktsspel. Mot Brynäs var han en klar matchvinnare med flera fina räddningar och Wesslau själv antyder att formen är på väg mot något ännu bättre inför slutspelet.

  • Jag har en nivå till i spelet som jag hoppas komma upp till, säger han.

[size=150]FORZA HV71!![/size]

Matchen börjar 18:30 gott folk! Glöm inte det.

Petrasek spelar, då Williamsson är skadad… Ska Petrasek också vara forward?

han kanske blir återuppväkt :smiley:
Sätt han framför mål o böka

Viktig match om vi ska vara med och fajta om 4:e platsen, jäklig svår bortamatch dock och utan vår lagkapten igen.
Kommer krävas en bra laginsats som mot fbk borta och spela hockey i 60 min istället för bara de tio första minuterna.

Hoppas Malte gör Hat-Trick idag :smiling_imp:

Är de bara jag som har känslan att de har sändit HV ovanligt mycke på Cpsorts huvudkanal denna säsong?

Du har helt rätt. Luleå - Hv sänds 9/10 gånger då matchen spelas i Coop Arena, vet ej varför. Detta vet jag eftersom att jag varit och sett varenda match, och har då reflekterat över att de alltid sänder dessa matcher på huvudkanalen.

Håller med mycket hv på tv men man tackar ju!

Någon som hört någt med om Briten???

Det senaste jag hörde var Olausson på PKn mot Brynäs. Då sa han “en lättare skada bara”.

Dansbandslaget vann så nu är det bara 3p och 2+ mål ner till dom!
Så vinst idag känns Mycket viktig särskilt med SAIK i sista matchen :confused:

Gött med Wikegård som bisittare, blir mkt roligare så.
Kom igen nu HV!!!

Jag klagar inte heller :smiley:

Förra presskonferansen sa Olausson en lättare skada på Brithén

“Andreas Johansson var nere i gruvan” säger kommentatorn. Tabergs-gruvan eller?

hmmmmm, bp

vill se berglunds tackling igen, den såg lite tveksam

nej

MAAAAAAALTEEEEEEEEEEEE :astonished: :astonished: :smiley: :smiley: :smiley: :smiley: :smiley:

KARALAHTA OCH STRÖMWALL :smiley::D:D:D

WOW Malte Fan det bara sa pang så small det :smiley: :smiley:

MAAAAALTEEEEE :laughing:

håller me de var inget