Omgång 55: HV71 - Skellefteå AIK

[size=200]HV71 - Skellefteå AIK[/size]


[size=150]HV71 vill försvara sin topp fyra placering[/size]
Publicerad: 2015-03-04 16:48 shl.se/shl-arena/39185/pregame/

HV71 gick förbi rivalerna från Linköping i tabellen efter sin klara seger i Leksand på tisdagskvällen. Laget innehar just nu plats fyra i SHL, en placering som smålänningarna gärna vill försvara och på så vis få fördel av en extra hemmamatch i kvartsfinalen.

Vid tre poäng mot Skellefteå är saken klar och vill det sig riktigt väl finns också chansen att ta sig förbi Växjö. Det är alltså fullt av hårda rivaler runt dessa platser.

HV71 har två poäng ner till Linköping och en poäng upp till Växjö. Ihop med detta får vi ha i åtanke att HV71 har den klart sämsta målskillnaden av dessa lag så om de hamnar på samma poäng efter torsdagens sista omgång hamnar jönköpingslaget nederst.

En positiv signal från matchen i Leksand var att lagets unga spelare levererade. Kevin Stenlund gjorde sitt första SHL-mål men utgick oturligt nog skadad en stund senare. Lawrence Pilut, Filip Sandberg och Anton Bengtsson gjorde även de mål och som motvikt till dessa ungtuppar klev Jere Karalahti fram och noterades som den femte målskytten.


Karalahti bombar in mål och Sandberg har hittat målformen också.

[size=125]Skellefteå taggar upp inför kvarten[/size]
Som enda lag i SHL har Skellefteå under lång tid kunnat förbereda sig och lägga upp träning och matchning med fokus på det stundande slutspelet. Ledningen i SHL har varit så pass stor att laget blev slutspelsklart ganska tidigt.

På tisdagskvällen tog Skellefteå emot Växjö hemma i Skellefteå Kraft Arena och vann en tät match efter straffläggning med 2-1.

Tim Heed går från klarhet till klarhet och ser ut att ta hem den interna poängligan. Han tvålar därmed som back dit sina forwardskamrater vilket imponerar storligen. Men om Janne Pesonen hade spelat hela säsongen i laget är det ingen vild gissning att finländaren varit den som toppat poängligan i Skellefteå, och kanske för hela SHL.

På 19 matcher i skellefteåtröjan har han gjort hela 15 mål och totalt 25 poäng, helt fantastiska och imponerande siffror.

[size=150]FORZA HV71!![/size]

Vore ju helt magiskt om man lyckades knipa en tredje plats, skulle ju göra placeringstabellen över alla omgångar rätt rolig:

Fattar inte vad som är roligt?

Nähä, då har vi väl olika definition på roligt.

Det enda som gäller är seger ikväll!! Då blir vi minst 4:a och kanske t o m 3:a. Det vore riktigt skönt med hemmafördel i kvarten.

HV har spelat bra och tagit många poäng mot SAIK denna säsongen så vi får hoppas att det håller i sig. Jag tror HV vinner i kraft av att vi har mer att spela för.

Kom igen, HV!

Intressant figur! Gissar att den röda linjen är ZAIK:s tabellplacering? Helt otroligt att de har legat etta sedan omgång 26(?) och dessutom toppat tabellen ytterligare sju gånger innan dess.

Med det i åtanke kan man ju hoppas att de är lite mätta och att ett hungrigt HV lyckas knipa tre poäng så att vi är garanterade hemmafördelen i kvarten.

Du får gärna förklara?

Du kan ju få börja förklara varför det inte var roligt då, för det blir ju säkert ett lika intressant inlägg som mitt skulle blivit.

Bluey, japp, det är SAIKs placering. Går att göra via Aftonblaskans statikstik-tjänst, den sida som levererar deras statikstik verkar fungera sådär, vilket är den ajg länkade till först.

Känns som att vi kan glömma 3:e platsen då Färjestad väljer att vila Jutin Pogge, Anssi Salmela, Toni Rajala och Milan Gulas mot Växjö ikväll.

Vet inte exakt vad reglerna säger men om jag minns rätt så måste alla lag ställa upp med bästa möjliga lag. Går alltid att komma runt såklart men blir lite märklig situation i detta fall.

Jaja, vi får sikta på vinst och hoppas på ett mirakel i Växjö.

Samtidigt ställer ju (troligtvis) även ZAIK av spelare ikväll.
Och kanske finns det en handfull oerhört spelsugna juniorer i FBK som vill in och vinna sista matchen :slight_smile:

jag skiter helt i placering just nu. Det viktiga är vinst eller en jämn match så man har go i laget. Att man känner att man är starka och har gott självförtroende. Jag tror den mentala biten väger mycket tyngre än hemmafördel för HV i detta läge.

Jag hoppas PC nätar två å blir en jävla joker i slutspelet. tillsammans med alla andra jokrar naturligtvis.

Från Aftonbladets Hockey Direkt:

Källan: jonkopingsposten.se/artikel/ … slutspelet

Sista matchen på grundserien, vinst ikväll och vi kan gå in med både en bra form och hamna topp 4 och som bonus få hemmafördel i kvarten. Svår match mot seriesegrarna även om de vilar en del spelare så tror jag inte de kommer vika sig självmant. Samtidigt talar ju det mesta för att Örebro och Linköping vinner sina matcher ikväll så viktigt att vi vinner ikväll.

Fan vad dryg du är, kan du inte bara förklara vad som var roligt? Jag fattar inte heller vad som “skulle göra placeringstabellen över alla omgångar rätt rolig”

Roligt, komiskt kanske man skulle använt? Jeffla rabalder över en åsikt.
Roligt att ta så pass många placeringar på de sista två matcherna, men visst, jag får be min hjärna tänka om nästa gång.
Herregud.

Hoppas på vinst ikväll! :mrgreen:

Jag förstår inte heller :laughing:

Aah, måste ju betyda att jag har roligast av oss alla! Eller att ni är tråkiga…

Bra facit mot SAIK denna säsong med 10 av 12 möjliga pinnar.
stats.swehockey.se/Game/GamePreview/209274

Chinobar; Ska man skratta åt tabellplaceringen är det vad du är ute efter?

Vi får nog rikta in oss på att försvara fjärdeplatsen. Att Växjö skulle förlora mot Färjestad, som inte har något att spela för och vilar t.ex Rajala och Salmela, tror jag inte kommer ske.