Omgång 6: Frölunda HC - HV71

Jag säger inte att det är Rogers fel. Det är inte en individs fel, det är allas.
Jag tycker dock att det är lite konstigt att alla klagar på Dahlén när det kommer till t.ex backspelet eller BP/PP när det faktiskt inte är han som har hand om det. Visst han är huvudcoach och har sista ordet men det är främst Roger och Thomas som har hand om dessa områdena.
Det är lite det jag ville få fram med mitt tidigare inlägg. Ville skapa lite utrymme för nya tankebanor. Många tänker inte så långt att det faktiskt inte alltid är just Dahlén som har hand om allting även om han är HC.

Jag tycker inte att Roger håller på denna nivån och det står jag för. Han känns lite som en lärling gentemot Ulf och Thomas.
Jag har dock aldrig sagt att det är Rogers fel. Det jag skrev var att jag är lite orolig över backsidan och att jag inte har jätte stort förtroende för Roger. Dock sa jag aldrig att det var hans fel.

Håller med. Vissa kallar dom som kritiserar laget och Dahlén för “haters”. De som kallas för “haters” kallar dom som vägrar inse fakta för “lovers”. Enligt min mening så finns här bara “haters”. De som kallas “haters” och de som kallas för “lovers”, men som egentligen bara “hate the haters”.

HV är under isen. Laget är illa ute. Men det är inget mot vad detta forum är. Fruktansvärt tråkigt att se vad detta forum har nedstigit till att bli och nästan ännu tråkigare att se att både mods och admins bidrar till detta förfall.

Off Topic - jag vet. Men kände att jag behövde säga det. Mods eller admins får gärna flytta eller radera inlägget, i ärlighetens namn bryr jag mig knappt.

Fast ifjol gick det ruskigt bra före jul. Då hade vi en stekhet målvakt och producerande forwards som ibland räddade oss då spelet inte jätteofta var så bra. Därefter fick vi en dipp precis som i förfjol pch när allt inte stämmer har vi inget grundspel att kunna luta oss mot.

Vi skulle verkligen inte varit seriens bästa lag just nu med en annan coach. De flesta spelarna underprestrtar och Wesslau ser inte bra ut. Men bara för det kan laget inte rinna igenom fullständigt. Detta skyller jag på Dahlen då man inte har någonting att luta sig tillbaka mot när självförtroendet är i botten. Det har alltid ett vinnande lag.

Fast nu är vi tillbaka i samma resonemang som så ofta förr när det gäller hv: att när laget går bra så är det spelarnas förtjänst, det kvittar liksom vem som tränar. Men när laget går dåligt så är det tränarens fel. Så har det varit så länge jag kan minnas…

Så när hv spelat bra under Dahléns ledning - t.ex så nollade man saik två gånger förra säsongen så var det alltså TROTS Dahlén och TROTS avsaknaden av spelidé? Jag vill bara veta om jag förstått det rätt… (Andra nollningen, 4-0, skedde f.ö i februari, alltså mitt under “dippen” då vi inte hade nåt grundspel att falla tillbaka på)

Hv hade alltså plusstatistik på “omöjliga” saik förra året, för er som glömt det. (Faktiskt plusstatistik mot de flesta lagen)

Förlåt, men måste bara komma med en rättelse ang. Dekmans näst senaste inlägg.

Jag skriver inte om 127 misslyckade matcher. Naturligtvis har vi sett matcher som varit riktigt bra, även under Dahléns ledning. Jag skriver att det har gått ett visst antal matcher utan att han fått till det. Alltså. 127 matcher senare och vi har fortfarande inte ett grundspel att luta oss mot, trots all den tid han fått.

Med det sagt kan dekman även skriva en rättelse på sin twitter ang. mitt och sitt inlägg. Såg att han, som så mycket annat som skrivs på forumet, även nämnt det där.

Haha, 15-1 i skott i första. Bra jobbat, HV.

14-22 i målskillnad. Fem pinnar på sex omgångar - ja jävlar. :laughing: :laughing: :laughing:

Det enda positiva just nu är att lejacques har Purre som avatar.

Lejaques: är det märkligt att jag skriver om samma saker på Twitter som här? Jag diskuterar även hv där. Många av mina följare på Twitter är heller inte medlemmar/aktiva på forumet. Du är f.ö välkommen att följa mig på riktigt och ge dig in i diskussionerna där om du vill. Istället för att bara läsa då och då. Twitter är inte tänkt som en blogg man går in på och läser lite inlägg från enskilda användare.

F.ö är det rätt tröttsamt med papegojtugg om min Twitter också. Det är ju inte så att jag hymlar om att jag är aktiv där eller har ett hemligt konto.

Det här ser riktigt illa ut just nu. Att HV skulle ha en trupp för att vara topplag avskrev jag redan på försäsongen och har lagt ned förväntningarna därefter. Men det som “presteras” nu är nåt annat. Det är skit. Jag tror tyvärr att HVs spelare undermedvetet lever i tron att framgångstraditionen under 2000-talet ska göra att allt ordnar sig till slut, att uttågen i de tre senaste kvartsfinalerna är absoluta lågvattenmärken och “sämre än så kan det ju inte gå, vi är ju i alla fall HV…”. Vi har uppenbart en trupp med mycket nytt som inte fått till några linjer i spelet. De enskilda spelarna går det att ha mycket synpunkter på, men jag skiter i det just nu. Det jag ändå vet är att truppen inte är så dålig att HV ska ligga jumbo i SHL. Med stenhårt JOBB JOBB JOBB så kan vi bli ett hyggligt lag även i år, om än inte ett topplag. Det jag är rädd för är att det är tveksamt om spelare som Pettan, Kolan, Nilson, Krog och Jämtin tycker att den ambitionsnivån är inspirerande nog att gå på hörntänderna för… speciellt efter den här starten.

Kom igen nu för fan HV, det här duger inte och det vet alla. I nästa match behövs en jävla energiurladdning så att vi plockar 3 pinnar. Det gäller att visa oss själva att vi kan och vågar vinna NU!!! När självförtroendet återvänder är det här ett helt annat lag.

Börjar bli jävligt tröttsamt med dekmans pappegojtugg om Dahléns förträfflighet. Börjar ta form av “en dåres försvarstal”. Du måste väl ändå se att Hv har blivit sämre och sämre under Dahléns ledning eller är du så upptagen med att smöra för spelare och ledare att din personliga relation till dessa har gjort dig blind??

onödigt konfrontativt… dessutom så har jag inte sett ett enda inlägg i detta forum, på flera år, om att Dahlen skulle vara förträfflig.

Dock finns det folk, inkl. Dekman som ser andra problem som större än Dahlens. Det måste man respektera på samma sätt som man måste respektera att folk ogillar det Dahlen står för.
Jag är av åsikten att jag vill vänta lite med att sparka någon, mest för att jag känner mig helt okunnig om var problemet ligger. Jag ser som alla att det är skit nu. Jag vill se om det kan vända och tycker man i regel skall sparka när det går bra istället. Detta betyder inte att mitt tålamod är oändligt. Jag har uffe på min watchlist… men även stillman sitter på den.

Det är inte konstigt att HV71 har blivit sämre under Dahlén då man har tappat nästan hela förstafemman, Liv och väldigt många kulturbärare från guldet 2010. Det hade blivit samma resultat med en annan tränare, tror jag iallafall. HV71 är inte samma klubb som 2010. Elitserien-SHL är inte samma liga som 2010. Det är normalt med förändringar.

Jag har aldrig skrivit ett ord om Dahléns förträfflighet. Däremot försöker jag nyansera debatten något gentemot de (er) som bara ser det i svart/vitt och allt är bara skit och elände. Men jag tror inte jag en enda gång har skrivit att jag tror Dahlén är det perfekta tränarvalet för hv.

Ja, hv har blivit sämre de senaste säsongerna, men att enbart skylla det på en tränare är orättvist oavsett vad man anser om Dahlén som tränare. Det finns massor med olika faktorer som bidragit till det.

Kombination av usel coachning, loja spelare och ett rejält jävla oflyt enligt mig iallafall… Något måste göras för att väcka liv i laget, vem kunde tro att vi för tillfället är sämst i SHL?

Surret kring HV71 har väl inte varit så här intensivt under säsongsinledningen på många år, tror inte det skadar att vi får lite motgång om vi nu lyckas vända det. Det skapar traction.

Det blev förlust. Förluster kommer varje säsong, men kom på mig själv sitta och vänta på förlust samtidigt som jag mest bara satt och letade saker att bli irriterad över. Jag satt och letade saker som var dåliga… bara för att ha en anledning att bli arg. Det är så sorgligt. Har alltid försökt vara positiv, tillochmed försökt styra forumet till ett allmänt mer positivt tänk. Men jag vet inte, jag märker mig nu bli översköljd av gnäll och bitterhet från “Fans” på forumet. “Fans” på forumet tar över skallen likt en sjukdom och gör det tråkigt att se hockey. Jag vill Se matcher, Se vad som händer. Drabbas av högre puls, drabbas av impulser och leva med att inte veta vad som kommer att hända. Men nu sitter jag bara och väntar på skit, hoppas på skit för att kunna prata om skit. Det här forumet fungerar kanske för många, men det dödar mitt intresse i att se hockey. Så, nu letar jag avregistreringsknappen.

Klart det inte bara är Dahléns fel. Som jag skrev i min post ovan verkar frågan om kultur/hjärta/krigarmentalitet tappats bort i flera led.

Var kan man läsa/höra om spelidé/grundspel och principerna eller systematiken bakom HV’s spel under Dahlén? Det är inte automagiskt så att det inte finns bara för att ingen pratar eller skriver om det. Men man börjar ju undra. Det syns iallafall inga spår av systematik, principer eller spelidé i spelet. Då kan det vara dags att ifrågasätta så får de som menar att det finns rita upp det och förklara. Annars blir det ju heller inte möjligt att diskutera förändring.

Allt behöver ju inte ske ute i det öppna. Men om det hålls helt bakom lyckta dörrar så får man leva med att folk undrar och kritiserar. Ffa när resultaten ser ut som de gör.

// JV

Att spelarna inte kämpade igår köper jag inte. Visst man var inte med psykiskt under första perioden men man fortsätter faktiskt gnugga matchen ut trots ingen framgång.