Omgång 6: Frölunda HC - HV71

Jag håller med dig, spelarna presterar inte heller. Problemet är att vi inte kan bryta kontraktet med samtliga spelare som inte presterar, då har vi bara 3-4 spelare kvar. Att byta ut tränaren är inte någon garanti för att trenden ska vända, men det är enklaste sättet att göra någon form av förändring för att förhindra fritt fall. Det kanske inte alltid känns rättvist mot tränaren, men samtidigt är det en verklighet samtliga tränare lever i och vet om.

Någon skrev att när det gäller importerna så är det prestera eller lämna. Varför ska importerna bära stora hundhuvudet när nästan INGEN i laget presterar? Det är allas börda.

" “I första perioden är det ett lag på banan och där är vi inte med. Sen är det synd att vi inte får in någon puck i andra, jag tror vi hade fått lite gratis energi då”, säger HV71:s tränare Ulf Dahlén till C More efter matchen."

Dahlens kommentarer, vad menar han? Hv71 behöver få saker gratis för att kunna vinna matcher ? vad är hans poäng ?

Näe sjukt less på Dahlen faktiskt, sen är det lätt att leta syndabockar och lätt att skylla på tränaren men Dahlen har misslyckats flera år i rad nu, tack och hej

Förövrigt så är det lättare att hitta de som inte är “syndabockar” i Hv än att hitta bockarna för 90% av alla inblandade i Hv71 just nu är syndabockar, väldigt få som presterat bra hockey fram tills nu, WK är inte helt oväntat en av dom, Nillsson PC har också viljan men man väntar sig mer från dom också, på Backsidan finns det verkligen ingen, Pillut började bra men ser verkligen ut som en junis nu, sjukt mycket defensiva misstag och ja han är ju en junis. Fälth har sina stunder men också sjukt mycket slappa misstag Näe svårt att hitta ljus glimtar i dagens Hv, förövrigt Sandberg denna oh så lovande Junis, HELT osynlig hela säsongen

Hej alla

det e väl typ det första inlägget här från min sida men de e dags att skriva för nu kan man inte vara tyst längre.

Det enda postiva denna säsong är väl egentligen gunnarsson tycker han sett stabil ut i målet och gjorde även en godkänd insats ikväll.

I min mening så är det sjukt mycket man måste jobba med och det kommer inte vända över en natt och det kommer inte vända med en ny tränare heller men det kan ju i alla fall inte bli bättre.

Skulle ändå gärna vilja se en ny tränare i hv inom ett par omgångar om inget magiskt under sker och då som nån nämnde så tror jag kenta skulle vara ett bra alternativ vet dock inte hur det ser ut med kontrakt osv.

Sen skulle jag även vilja se att stillman gick ut och letade en defensiv back som kan städa upp i egen zon för där blir de ju farligt i vart annat byte. för ger sig försvaret så brukar även anfallspelet komma till sin rätt också.

Det svider i mitt hockey hjärta och se hv lira så här dåligt som man gör nu.

De som lägger allt ansvar till spelarna hur tänker ni då? Vad har tränaren för uppgift? Ska inte tränaren jobba in ett bra grundspel, Bra strategi i försvarszon, göra spelarna redo för gamemode, få fram fungerande special teams med mera?

Givetvis spelar alla under sin förmåga men man måste börja på själva huvudproblemet och det är Dahlén.

Det känns som att alla spelare drar åt olika håll i försvarszon. Anfallsmässigt vet vi ju att det är dumpa som gäller trots att vi verkligen inte har spelartyperna för det. Men i försvaret räknar man fel ständigt och alla jobbar väldigt olika. Det känns som man saknar en bestämd strategi hur man ska göra som gäller alla femmor.

a vad ska man säga… Tidigare matcher har dom i alla fall blivit desperata och bjudit upp till kamp i sista perren, Men idag försökte dom inte ens i sista såg det ut som, Ville bara hem. Kan bli en lång svacka detta, Nu ligger vi som djupast i svackan. Vad slutar nästa match kan man undra! Vi får hoppas att Gunnarsson står från början nästa match för Wesslau är livrädd i målet. Gunnarsson gjorde många svettiga räddningar resten av matchen och kanske rentav hade tagit 2 av puckarna i första om han stått från start, då hade det kanske varit lite med fart i Hv71 och kamp om poäng. Nä Gunnarsson ser betydligt vassare ut en Wesslau och hela laget skulle jag vilja säga, Han är vårat hopp att bryta denna trend. Tycker Hv-spelarna känner sig tryggare med honom i mål också verkar det som, När han kom in så spelade Hv71 stundtals riktigt bra defensivt. Dom behöver en Gunnarsson som spikar igen redan från början och låter Hv71 va kvar i matchen så ska ni se att vad det lider i matchen när dom känner att dom fortfarande har chansen p.g.a Gunnarsson så kommer dom trycka dit puckarna och vi vända trenden. Ligger nog väldigt mycket Psykologi i detta och kanske även nån form av osämja i truppen? Bäst på plan igen Strandberg Fantenbeg Wille K, Även Sterling visar att han har lite fysik i sig mer en många andra spelare och ryter i ett par gånger. i övrigt var det ganska dåligt, nu verkar till och med markus niilsson gått ner sig i svackan. Kanske inte är så dum ide att ställa upp med J-20 nästa match istället. Tror knappast det kan bli mycket värre. Lär defenitivt bli lite mer fart i alla fall. Sen undrar jag vart Snöret är, Mr king of HV71, Varför finns inte han i båset och stöttar killarna nu, Han behövs mer en nånsin nu. Eller är han så allvarligt skadad… Hade verkligen behövt Johan i båset nu som kan bidra med kunskap och stöttning.

Obs: vinner vi alla matcher som är kvar så skrapar vi ihop 147 poäng :slight_smile: Efter full tid då, Inte illa så vi har råd med en liten svacka till men sen gäller det att vinna väldigt många matcher på raken för att börja kättra om vi ska blanda in oss i toppstriden. Tror snarare att HV71 kommer kvala till slutspel i år och tar sm guld precis som 1995. Dålig säsong men en jävla massa kraft kvar i slutspelet istället. tidigare säsonger har vi istället varit slutkörda när slutspelet börjat. Dahlen har även pratat om detta att vin inte ska göra slut på oss i början i serien utan vi ska vara som bäst när slutspelet börjar. Får hoppas att (Its alla a part of the masterplan…) Will see.

Det är mkt negativt här inne om Dahlen…som någon annan skrev tidigare är de inte han som är utespelare, och spelar de usla försvarspel som hv just nu visar upp. jag tror han gör allt han kan för att få hv på fötter. Tror inte de hjälper att sparka honom…

Man kanske ska sparka spelare efter 10-12 omgångar istället? finns många frågetecken enligt mig!
Dom som inte visar hjärta eller arbetsmoral kan tömma sitt skåp i omklädningsrummet. Sen kan man förlora matcher ändå, men spelare som åker runt & lojar samt hänger med huvet är de värsta som finns i ett lag.

så sjukt besviken just nu så de finns inte ord. Men jag tror de vänder! hoppas bara snart! Annars blir de till att kolla när dom möter Västerås i kvalserien.

God natt.

Ah, mkt läsning som tyder på att spriten va rätt väg att vandra ikväll.
Vi laddar om för ny vecka, nya chanser.
Blir en två veckors sjukskrivning nu, jag måste slicka såren, stänga ner internet, dumpa plasman och dra täcket över huvudet.
Dags för hockeypaus, jag är för mentalt klen för detta.

Absolut. Det smidigaste/vanligaste är ju att man sparkar tränaren men det är inte riktigt det som är problemet.
Det spelar ingen roll vilken lösning som är enklast/bäst, man kan inte skylla allting på tränaren enda.
Många härinne/generellt ger Dahlén skulden för allt. Allt dåligt som sker är Dahléns fel. Gör HV71 något bra dock så är det spelarnas förtjänst, jäkligt konstig resonemang. Det hade inte spelat någon roll om vi så hade haft Joel Quenneville som tränare, spelar spelarna så pass dåligt som dom gjort så förlorar man enda. Visst till en viss grad så kan det bero på att Dahlén har “trollat” lite mycket men att påstå att allting skulle vara Dahléns fel är bara patetiskt.
Och nej, jag tycker inte att Dahlén har gjort något jätte bra jobb men man kan återigen inte ge han all skuld.

Sedan håller jag med dig till hundra procent angående importerna/nordamerikanerna.Att förvänta sig att Riley, Aaron och Brett ska komma in och leda laget är för mig helt absurt. Jag menar, de kommer till ett helt nytt land, helt nya förutsättningar, vissa har inte ens varit/spelat utanför Nordamerika, är det då rimligt att begära att de ska gå in och leda laget det första dom gör?
Är inte det de inhemska mer etablerade spelarna så som Nilson, Pettan, Fälth, P.Carlsson etc som ska visa vägen och visa de nya/importerna hur det går till? Kollar du dessutom på poängskörden så ser det väldigt bra ut för nordamerikanerna med tanke på hur spelet har sett ut. Dessutom så tycker jag att både Riley och framförallt Brett verkligen visade vägen genom att gå stenhårt in i varje närkamp, jobba hela vägen in på mål och våga ta kampen framför mål.
Den enda importen som man verkligen kan sätta lite krav på när det kommer till att visa vägen är Jason Krog.
Han var väldigt blek i de första matcherna men nu har han verkligen kommit igång och leder laget på ett väldigt bra sätt. Det är inte meningen att Jason ska gå in och proppa allt som rör sig och åka runt likt en galning. Han ska leda laget genom att göra det han är bra på, teckningar, passningar etc. Idag var Jason helt sjuk när det gäller teckningar. Senast jag såg någon så dominant i teckningar som Jason var idag var Hrdina. Det gäller dock att medspelarna tar vara på detta.

Tror att Kenta skulle vara en bra lösning ihop med Davidsson och Anders Ohlsson. Är nog inte uteslutet att det kan bli så. Kenta är helt ledig och bor kvar i Göteborg där sambon jobbar. Är nog tyvärr helt kört för Dahlén nu och en vändning lär tyvärr inte komma. Mycket märkligt att han väljer att starta med GW idag. Lika bra som GW var förra hösten lika dålig har han varit andra halvan av förra och inledningen av denna, stor del av förklaringen ligger där. Tycker inte vi ska såga våra transantlanter dock, känslan är att de kommer bli bättre och bättre.

P1: Haveri och hönsgård. Målvaktsbytet avgörande för att stoppa blodflödet.
P2: Rehabilitering och damage control.
P3: Spelarna reser sig och krigar för sin heder. Men eftersom det inte finns något grundspel eller ens en spelidé uteblir resultatet. Mindre generande iallafall. Det visade också att Glennlunda inte var så fantastiska. De har ett grundspel vilket räcker till kross när vi spelar som maneter.

Alltså tycker jag spelarna räddade sin heder. Dahlén? Not so much. Han har bevisbördan nu.

Han tog över ett lag som funkade och hade hjärta. Sen har Stillman och han uppenbarligen tagit lagets hjärta och fighting spirit för given. Stillman har schabblat bort spelare som bär laget mentalt med självuppoffrande spel och konsekvent hårt arbete. Sundh och Falk är exempel så 08:or de är. Dahlén har försummat den aspekten i sitt lagbygge (och dessutom misslyckats med att ge laget spelidé och grundspel). Lyssna hur de som leder Växjö och Örebro låter när laget inte visar spirit. De tar tidig timeout och river upp himmel och helvete.

Om inget drastiskt händer så gör vi en “DIF”. Det lag de hade i Jurtjyrkogården när de ramlade ur saknade verkligen inte individuella kvaliteter. Felet satt någonannanstans.

Skall vi börja argumentera för en sluten serie?

// JV

Jompii. Naturligtvis har även spelarna ett ansvar. Men huvudansvarets är Dahléns. Och när han efter 127 matcher fortfarande inte får till det är väl det naturligt att folk börjar syna honom nu.

Hade Dahlén varit ny som 2011/2012 tror jag du sett ett betydligt större tålamod hos de flesta.

Och apropå hundhuvuden har en hel del spelare fått bära det de senaste åren, utom just Dahlén. Tänker på Voutilainen, Grillfors, Ledin, Luoma m.fl.

Vad gäller transatlanterna håller jag med dig, fast ändå inte. Nu är det ju så att de värvats som ledande spelare (urdumt enligt mig) och då ska de också prestera därefter. För vissa av dem blir det dock lite svårt då de redan hamnat i Dahléns frysfack (läs Gagnon).

OT Att Krog var en jävel på “teckningar” var något nytt :wink:

Håller med. Kan inte förstå. Spelarna är uppenbart osäkra och då rör han om ännu mer. Han borde väl satsa på kombinationer av spelare som känner sig hyggligt komfortabla med varandra även om de hittills inte spelat lysande. Han skapar bara mer oro och osäkerhet på det här sättet.

Man kan ju anta att Dahlén vaskar om så mycket för att väcka spelarna. Han gör ju alla klassiska moves han kan, vaskar om i laget, byter målvakt, tar timeout. Han gör så gott han kan men det känns lite panik laget måste vakna. Sen finns det ju fler tränare i båset dom har väl uppgifter att göra (annars kunde jag stå där) not! Så allt kan inte bara bero på Dahlén. Men det känns lite som att Stillman har tappat det. Han har släppt iväg spelare med hjärta och kvalité och tagit hit spelare som inte visar någonting. Och gett dom konstigt långa kontrakt.

I slutet utav matcherna så har han/Dahlén haft en tendens att gå tillbaka till “FS-kedjorna”. T.ex så spelade Nilson, W.Karlsson och P.Carlsson tillsammans i slutet samt att han satte ihop Krog och Sterling. Genast när han gör dessa förändringar/går tillbaka till “grundkedjorna” så blir det en markant skillnad. Nästan alla matcher har sett likadana ut. HV spelar, om man nu kan kalla det spela, värdelöst i första perioden för att sedan rycka upp sig ju längre matchen går. Nu är jag endast en “amatörcoach ala FM/CM” men jag tycker att Dahlén borde formera laget på samma sätt som han avslutar matcherna. För det är de kedjorna/FM-kedjorna som fungerar bäst.
Att då istället inte behålla de kedjorna som man startade med föregående match eller köra med FS-kedjorna utan istället formera helt nya/oprövade konsultationer kedjor varje match kan jag tycka vara lite små konstigt.
Jag har dock fullt förtroende för Dahlén och jag är helt övertygad om att han kommer att styra båten genom stormen och reda ut det här. Alla ser bara/påpekar endast det negativa. Ingen har t.ex berömt Dahlén för målvaktsbytet. Alla “experter” var tveksamma till målvaktsbytet men med facit i hand så var det ett riktigt genidrag. Gunnar kom in och storspelade och väckte/taggade till laget på det sättet…vilket jag tror var Dahléns plan. Han spelar även alltid bästa spelarna för dagen och skiter fullständigt i om spelaren tjänar 3 000 kr eller 300 000 kr, något som inte alla tränare gör.

En tränare som jag dock inte har så mycket förtroende för är Roger Forsberg. Att ingen har klagat på honom är för mig en gåta.
Den del som jag är mest oroad över är just backsidan. Olausson visste vad han gjorde, han styrde skeppet like a boss…Roger däremot känns lite som en tre åring i en vuxenkostym. Han håller inte riktigt på denna nivån enligt mig.

Ljungberg är huvudansvarig för special teams, vilket är helt bedrövligt å varit länge.
Dahlén kan ju börja med lite kontinuitet i kedjorna, ett jävla ändrande som i det här läget skapar osäkerhet.
Sätt ihop Gangon med Krog å Sterling och ge dem tid.
Förövrigt hoppas jag att det börjar rensas uppifrån snart och att Anders Olsson står på A lagsbänken inom kort.

Förstår inte hur spelarna kan vara så otroligt dåliga samtidigt?
Ingen spelidé i världen kan ju bota att man i försvarsarbetat glor på pucken som någon 12-åring, eller att man i offensiven siktar på målvakten och avlossar ett skott/dump/asplöv så fort man kommer över blå linje…
Det är som att inte en enda jävla spelar ens tänker när dom spelar.

Och ja, den nuvarande spelidén är skitdålig och funkar INTE. Men en fungerande spelidé hade fan inte ens hjälpt idag. Nej, någon jävla motivationshöjare måste ges till samtliga spelare förutom Gunnarsson. Nilson, Karlsson och Carlsson kan också besparas den hårtorken för de har fortfarande väl godkänt såhär långt.

De backar som idag finns i HV verkar det inte vara en enda som vet hur man skall försvara sig mot 3 anfallande forwards i rörelse, fan rundningsmärken hela högen.

USCH!

Sund tanke, det är troligtvis därför varenda back spelar försvar som en säck potatis.

Ett jävla papegojtuggande om Dahléns 127 misslyckade matcher. Om jag inte minns fel så var man bara en poäng från andraplatsen förra året med näst mest poäng i HVs historia. Det är fan inte illa pinkat av en tränare som är så usel att man borde legat i div 2 vid det här laget. Ja, man misslyckades återigen i slutspelet, ja man borde inte förlängt med Dahlén mitt under säsongen och ja han sitter troligen löst nu då inledningen av säsongen är katastrofal och det troligen krävs radikala förändringar.

Men att med en dåres envishet hävda att han mer eller mindre misslyckats i 127 matcher i rad är så löjligt att man storknar hur många gånger man än påstår det.

Jaså. Nu är det Roger Forsbergs fel att det går som det går. Nu var jag också skeptisk - mycket till och med - när man presenterade Uffes kompis som ny assisterande. Men jag kan ändå inte låta bli att fascineras av hur vissa verkligen söker med lykta och ljus efter bortförklaringar. Fascinerande.

Jag har blivit anklagad för att vara känslostyrd i mitt resonemang kring Dahlén. Jisses. Jag undrar vad det är för känslor som styr alla “lovers”.

Edit. När dekman börjar bli irriterad. Då vet man att man är på rätt spår. - ett gammalt djungelordspråk.

Mäkta tröttsamt att sitta emellan dessa två “läger” och bara läsa ironi-drypande inlägg, gnäll och diverse annat skit.
Tvi för er alla, hoppas ni tar åt er.