Omgång 6: Skellefteå AIK - HV71

Skellefteå AIK vs HV71


imageimage

“Team Boro klarade en åttondeplats i Allsvenskan före Skellefteå HC och R/A 73 och klarade därmed precis en plats till playoff 2.” står det att läsa på wikipedia.

Detta var 1991. Det var bättre tider, oförstörda tider. Förvisso känns det som samma tider, då man är i just Vetlanda. Tiden verkar stå still här. Motorburen ungdom rullar fram på kullerstenen med samma naturlighet som att Elvis lever.

Skellefteå HC, blev Skellefteå AIK blev Zkellefteå AIK, med hela svenska hockeyfolket. Någonstans i min världsbild är just Vetlanda och Skellefteå lite av brothers from different mothers… motorburen ungdom och en förväntad plats på hockeyns kullerstensbelagda bakgata. Men på något sätt blev ZAIK under 10-talet, det som var 00-talets HV71. Pjäs för pjäs kan man byta ut storheter och händelser i HV mot storheter och händelser i ZAIK, tidslinjen är snorigt lik. HVs storhet: 00-12 (rip), SAIKs storhet 10-22 (?). Typ.

Slutsatsen av allt detta är att vår förening slarvade bort det. Kommer Skellefteå AIK slarva bort det på samma sätt? Är det ens möjligt att dominera ett decennium pga att stjärnorna står rätt för en “kort” tid och förvalta det långsiktigt? Vilken förening i Sverige har lyckats med detta förutom träsko? Svaret är inte Lasse Berghagen, men jävligt nära.

Men jag har tappat tråden. Vetlanda. Här finns sannerligen inte framtiden. Inte heller baktiden. Tiden finns inte här. Jag känner att avundsjukan börjar tränga sig på. Även obehaget. Jag måste bort. Bort. Bort från den ort där självaste Randy Edmonds ses som en gigant. Bort från det Ian och Bert’ska hockeyfiasko som fortfarande klibbar fast sig i näsborrarna och är upphovet till just denna underliga variant av småländskan.

Den stora frågan är dock vad jag skall springa emot, i tider som dessa? Vad förväntas av mig? Fram eller bak? Jag vet att hur jag än vrider och vänder mig så är röfven bakåt. Det är tryggt. Vad är den hockeyekvivalenta uppenbarelsen som på motsvarande trygga sätt kan få vårt älskade HV att hitta tillbaka till en mer naturlig uppenbarelse?

Denna ingress bara rullar och rullar… kan inte avsluta, det finns ingen punch line, ingen spetsfundinghet som på ett naturligt sätt avslutar detta lidande … inget vettigt fastnar… det är precis som om allt bara går och går… runt runt runt … som om tiden står stilla.

Vetlanda. 2023. Inte Elvis, men Da Rude.

Pelle pratar

FORZA HV71!!

15 gillningar

Lena Ph är väl från Vetlanda? Sen insåg hon sitt misstag och flyttade till Jönköping. Såg henne en gång i Videobutiken på Trädgårdsgatan. Hon var där med Kessler. Matchen då? Tror tyvärr vi blir utspelade. 6-1 till Skellefteå.

1 gillning

Spela hockey ikväll tack! Spela smart! Sparka Montén!

Sista matchen på denna mardröms-turne. Vill vi nåt överhuvudtaget eller ska vi bara ge bort segern och gå tillbaka till att sura på en buss?

Blir det 6-1 till ZAIK får HV snart starta tennissektion. Norrlandsturnén slutar med förlusti “tre raka” (även om Lule inte riktigt lyckades klämma dit sin setboll). Av prognostiserade 5p bidde intet - tur att IKO varit så gigantiskt dåliga i uppstarten…

1 gillning

Nu är det dags för dig Diabolics att vara lika passiv som HV:s försvarsspel. Man sågar inte min barndoms hemtrakter på detta vis!

Apropå sågen så lär den gå varm här på forumet efter kvällen oxå. Finns ingen seriös varelse som kan tro på seger ikväll. Eller har vi några Bagdad Bobs kvar i bland oss? :wink:

En match till av total förnedring klarar jag av att se, och den lär komma ikväll.

Monten skall väck efter denna matchen, punkt slut.

1 gillning

Sket i att titta och följa förra matchen. Bra beslut.
Slapp man hetsa upp sig. Slapp uppladdningsångest.
Hemskt när bra dagar i livet är de dagar HV INTE spelar match.
Ska plåga mig genom dagen utan minsta hopp på seger eller en bra bortamatch.

Sista matchen jag orkar titta på. Tyvärr.
Det ska vara lustfyllt följa sitt lag.

Återkommer när Johan står i båset (eller en annan bra lösning)
(eller Monten & Co helt plötsligt får ihop laget…)

Kommer tyvärr inte hända förns i omg 45

Första matchen jag inte ser, vill ha en bra lördag.

1 gillning

Va, kan man göra så?? Genidrag! Ne, jag är inte bitter…

Fokus idag måste vara “hur spelar man egentligen försvarspel mot ett shl lag?” Grundnivå kurs 1a.

Samt “hur uppträder en lagspelare”, en informationskurs för femåringar.

Börja där, och sen tar vi det där med att vinna hockeymatcher därefter.

3 gillningar

Tror ni det blir några ändringar i femmorna? Det är väl inte där skon klämmer dock.

Hahaha :sweat_smile:

Du får ta det som du vill, det var ingen sågning egentligen, mer ett konstaterande att de flesta orter av denna storlek står rätt stilla i tiden. Vetlanda är inte speciellt på det sättet. Men just denna fredagskväll bjöd inte på så mycket mer än just den insikten. Sedan kryddat med minnet av Team Boro. Jag pratade med vakten till “nöjet” och han var lyrisk över Randy Edmonds. Han pratade om det som om det hände igår, vilket ytterligare spädde på känslan av att tiden står still.

2 gillningar

Idag vinner vi

Hoppet är det enda vi har kvar

Släppa pucka

Inte en chans i helvetet att vi vinner. 4-0 efter första sen spelar ZAIK av matchen.

1 gillning

Första matchen jag känner att det behövs några öl. Förhoppningsvis för att fira glädjen :sweat_smile:

Vad är zaik utan möller och lindström

Redan skogstokig trots att det är många timmar till nedsläpp. Finns inte en chans att vi kommer kunna vinna denna match med dessa gamnackar till spelare. Så fort vi ligger under rasar allt.
Vinnarskallar lyser och har lyst med sin frånvaro sen Pettan, Davidsson och Liv försvann.
Andreas Johansson försökte prenta in det men då började spelare lipa. Sen dess har vi skapat en sån loosermentalitet så krav finns inte på spelare och ledare. Man står och ler och nöjer sig med 5p på tre matcher. När fan började man nöja sig med att förlora matcher?
Förluster kommer absolut! Men stå och uttala det under bästa sändningstid!!! Då förstår man att kravbilden är som den är i denna förenignen numera och att det gått som det gått de senaste åren.

Ett ZAIK som spelar en hockey med rörelse likt Modo kommer klä av Hv redan efter 20min.

2 gillningar