HV och Örebro har ungefär lika stor andel och är nr 14 och nr 12 i tabellen. Det skulle med andra ord kunna finnas en korrelation mellan snedskjutande (fniss) och placering?
HV spelarna måste inse att man behöver göra skitjobbet framför mål, skymma deras målvakt, skapa oreda framför deras mål och bara få in pucken där. Laget som jobbar hårdast och är beredda på det kommer vinna ikväll. kämpa
Håller med, delvis.
HV hade 2-1 mot Örebro, 1-0 mot Växjö, 1-0 och 2-1 mot Malmö, 1-0 och 2-1 mot Timrå, 1-1 mot Frölunda
Om laget hade haft förmågan, kraften och psyket att behålla ledningen hade vi kunnat haft minst 12 poäng och inte 0.
Min farhåga är att det här laget har svårt att spela i ledning, en ganska viktig förutsättning för att vinna matcher. AB?
Och varför riktas det då så mycket kritik mot AB? PP funkar inte, inte hans huvudansvar. BP funkar inte, inte hans huvudansvar. AB uttalar ju sig själv om våra svagheter, såsom spelet framför eget och motståndarnas mål. Det är klart han jobbar med detta då? Men då måste ju fan spelarna våga? Man kan inte råka runt som några jävla porslinsdockor, det är numera spelarnas ansvar att ta sig in på mål!
Tycker spelarna genom åren har hamnat alldeles för lite i rampljus när det kommer till kritik. Visa lite jävla vilja och desperation, precis som HV alltid gör de sista 5 minuterna. Det kan man inte klandra AB för, han om någon visar detta.
Prakt exempel, Tommy Samuelsson hade sagt på golfbanan i Mariestad att det inte går att träna ett lag med spelare som inte vill spela. Han åsyftade då på HV efter hans tid där.
Jag vet att folk är kritiska till AB, det är inte fel, det är jag också. Men HV:s situation är en komplex fråga med många parametrar som påverkar. Vi måste sluta ha EN syndabock.
AB har väl huvudansvaret! Funkar inte en del så får väl han ta tag i verktygslådan. Skifta ansvar, ta hjälp från personal i klubben.
Jo det är AB ansvar!
Jag skulle vilja argumentera för (utan att ha personlig erfarenhet av just hockey) att det går att fixa som HC och GM – om man är synkade med varandra och inte bygger ett lag av svindyra (utifrån resten av ligan) överbetalda spelare. Om man inte är uppbunden i massa snordyra kontrakt har man råd att kicka de som inte leverar på träningarna. Det går att lönesätta utifrån arbetsinsats. Det går att bänka utifrån attityd.
Problemet när t ex AB gjorde det med ex AP20 förra året, så blev det så uppenbart att laget var så jädra felbyggt att det bara såg pinsamt ut.
Ett annat fel var att kicka Sundh och Thörnberg för att de (förmodligen) hade synpunkter på träningsupplägg och kravställan.
Så jag säger inte emot att laget består av porslinsdockor. Men HV har kommit dit genom att HC och GM/SC systematiskt fokuserat på “följ spelsystem or else” i stället för attityd, kämpa och råtta måget. Så sättet att fixa det är att ha en GM och HC som kan bygga upp det igen genom att bygga lag och coacha utifrån andra värderingar och parametrar.
Lif har börjat över förväntan och krigar på. Tror tyvärr på förlust i kväll vilket innebär SHL 7 Blomman 0.
Vore kul för laget, supportrarna och framförallt Blomman om han kunde reducera till 1-6.
14 vinster på 1,1 SHL säsong skojar man inte bort.
Vi ponerar att:
Lag 1 har en grundfilosofi som bygger på attityd, kämpa och råttet är mågat. Till detta försöker man addera en spelfilosofi att vila med pucken.
Lag 2 har en grundfilosofi som bygger på att vila med pucken. Till detta försöker man addera en spelfilosofi med attityd, kämpa och råttet är mågat.
Du har en poäng, lag 1 har redan vunnit matchen innan den ens startar.
Challenge accepted. ![]()
Nej, korkad som jag är tror jag på vinst ikväll.
Dalahästarna har gått bra så långt, lite väl bra för deras eget bästa, så de är säkert upplagda för lite findressyr i HG ikväll.
Till deras förvåning kommer ett gäng hingstar rusa ut på motståndarsidan som inte alls har lust för någon findressyr, de är helt inställda full galopp utan regler, sadel, träns och massa annat skit.
Nu kör vi över Leksand!
Volymskjutande är ute, i princip som att ge bort pucken.
Känns som om dagens match är sååå viktig på så många sätt, även för mig.
Jag har älskat att se HV och få känslor att hoppa av glädje, förtvivlan, ilska, hat och sen kunnat borsta bort det då det “i verkliga livet” inte är “så viktigt”…
…nu börjar de känslorna mest bestå av besvikelse, likgiltighet eller hopplöshet….
Förut kunde man i alla fall bli glad över en vinst även om säsongen såg lite si så där ut. Nu har de inte vunnit på hela säsongen, det går utför och med den rolighetsfaktorn av att se dem spela.
Bara att knyta skridskorna och åka ut på isen och förlora. Det är ju det ni är bäst på så varför bryta trender. Ni vinner säkert något stort förr eller senare, om inte i detta laget så säkert i något annat.
Fast. Det är ju inte två spelfilisofier man ställer mot varandra. Min poäng var att måtta råget är något man förtjänar som tränare och bygger in i lag genom att kultivera vissa värderingar och beteenden. Det är inget som växer fram automatiskt med ett spelsystem.
Idag vinner vi!
Naturligtvis inte, men jag tror att det har betydelse i vilken ordning man försöker göra det.
Att årets HV mer liknar lag 2 är för mig tydligt vilket försvårar att vinna matcher.
Det är helt enkelt svårt att bygga in måttet är rågat i ett lag som ska spela snyggt som första prio, att bygga tvärtom tror jag mer på.
3.65 i live-odds på Leksand, det går ju inte låta bli.
7 av 9 för nytt klubbrekord i losing streak, det borde ju gå spela på nånstans(?).
Får jag inte se HV vinna så kan jag iallafall få tjäna en liten slant.
Bättre än ingen kaka alls.
Leksand har lekt rommen av sig och skjunker som en sten i tabellen efter kvällens torsk
Noel Skarby med idag