Omgång 7: HV71 - Djurgården

[size=200]HV71 - Djurgården [/size]


[size=150]Urstarka hemmalaget HV71 tar sig an Djurgården[/size]
Publicerad: 2014-10-01 14:00 shl.se/shl-arena/38897/pregame/

Att hemmaplan har spelat en stor roll för både HV71 och Djurgården hittills i SHL 2014/2015 råder det inga tvivel om.

HV71 har tagit full pott på hemmaplan mot starka lag som Frölunda, Linköping och Skellefteå men kammat noll i sina tre bortamatcher. Laget har gjort 15 mål hemma i Kinnarps Arena men bara ett enda på bortaplan.

Samma tendens gäller för Djurgården som har tre segrar, två efter straffar, på hemmaplan och tre förluster, en efter förlängning, på bortaplan. I senaste bortamatchen mot Örebro var man på väg mot en klar förlust men hamnade under de sista två minuterna i en sekvens då det mesta gick in. Tre snabba mål såg till att laget fick med sig åtminstone en poäng.

[size=125]Förstakedja att se upp med[/size]
HV71 har spelat ihop en förstakedja som verkar trivas alldeles förträffligt tillsammans. Det handlar om Erik Christensen som center mellan Mattias Tedenby och Ted Brithén. Den sistnämnde gjorde det matchavgörande målet i segern mot Skellefteå senast assisterad av de andra två. Poängbäst är Christensen som hittills samlat ihop ett mål och sex assist, samtliga på de inledande tre hemmamatcherna.

[size=125]Lauritzen och Arnesson väntas spela[/size]
Djurgården kan till matchen ha två nya spelare att tillgå. Sebastian Lauritzen värvades till klubben inför den här säsongen men har inte spelat någon match ännu med anledning av skadebekymmer. Han rapporteras nu vara redo för debut i SHL i djurgårdströjan.

  • Jag har gått på is för fullt nu i lite över en vecka. Det har känts riktigt bra under de fem-sex senaste dagarna. Vi siktar på spel på torsdag, det är planen just nu, meddelar Lauritzen på Djurgårdens hemsida.

Backen Linus Arnesson är tillbaka hos stockholmarna efter att ha varit i Boston på träningsläger. Han gjorde väldigt bra ifrån sig, fick mycket beröm och var en av två som fick gå vidare och träna med NHL-laget. Nu är det Djurgården som gäller och han är riktigt spelsugen.

  • Förhoppningsvis får jag spela och det är ju min SHL-debut i så fall. Jag var med för tre år sedan men då satt jag bara på bänken, säger Arnesson till klubbens hemsida.

Ska hemmatrenden hålla i sig eller kan Djurgården bryta den genom att besegra HV71 på bortaplan? Svaret får vi i Kinnarps Arena på torsdagskvällen.
Fakta
Ishockey, Svenska Hockeyligan
HV71-Djurgårdens IF
Läget i HV71: Besegrade Skellefteå med 4-3 i lördags och har tre segrar och lika många förluster hittills. Patrik Carlsson, Marcus Nilson och David Petrasek saknas fortfarande i truppen.
Läget i Djurgården: Nykomlingen har tagit åtta poäng på de första sex matcherna. I förra omgången blev det förlust med 4-5 efter förlängning mot Örebro.
”Vi har en revansch för oss själva att utkräva. Vi är inte nöjda med Örebromatchen och tycker att det var en av våra sämre matcher den här säsongen. Det gäller att vi inte hamnar i egen zon och bara spelar ut pucken för att åka och byta för att sedan få ett anfall mot oss igen”, säger nyförvärvet Robin Alvarez till klubbens webbplats.
Nedsläpp: 19.00, Kinnarps Arena.
[size=150]FORZA HV71!![/size]

Äntligen match igen… känns som evigheter sen.
Hoppas på ett taggat HV som kör över ståkholmarna.

Jag tror vi slår Djurgården eftersom vi gjort mycket mål hemma. Djurgården är dock ett väldigt lurigt lag som verkar spela tajta matcher mot alla. vinner eller förlorar med uddamålet varje match. Då är bara frågan slutar.

  • HV71 vinner för att man är starka hemma och spelar på topp?
  • Man vinner med uddamålet som alla andra lag mot Djurgården?
  • Vad blir siffrorna? 2-1 3-2 4-3 5-4 -6-5

Eftersom HV71 haft lätt för att göra mål hemma och inte borta så tror jag att man gör många mål. Så 5-4 kan vara rimligt tips efter min uteslutande uträkning. hehe

Frågan är då bara om det blir ett trendbrott eftersom Örebro lyckades dundra in 5 mål senast. Visst Djurgården låg bara 1 bakom men då kan man tycka att HV71 borde kunna trycka in fler imorgon. Frågan är bara om vi lyckas hålla undan bakåt eller om det slutar tajt igen?

Jag slänger till med en vild gissning denna omgång :smiley:

Hoppas att HV taggar igång ordentligt även att det är ett lag som anses lite “sämre” än vi, som vi SKA slå…
Hemmamatcherna har ju varit mot motstånd som varit topptippade; LHC, FHC o SAIK och HV brukar ha en tendens till att spela bra mot topplagen men sämre mot “sämre” motstånd… Bortamatcherna, bortsett från första omgången, har ju varit mot “sämre” lag, Modo o Örebro…
Idag blir det att åka upp från Vetlanda, med en DIF-polare dock. Hoppas på en go seger!! :laughing: :laughing:

Ska också upp till arenan i kväll också med en polare som håller på DIF. Vore därför extra skönt att trycka till nollåtterna ordentligt.

Värmer upp med denna utomordentliga video: youtube.com/watch?v=qmPoMjuWz8k

Kommer nog bli en bra match, har saknat att möta DIF. :smiley: För övrigt så spelar HV med sitt 3:e ställ ikväll, kul!

Mkt snyggt tredjeställ!

Dock så måste jag nog ge den musikansvarige sparken.

LAINE :smiley: :smiley: :smiley:

Någon mer här? :wink:

Jag är här :smiley:
Ser stabilt ut i första och kul för Laine att sätta första.

+till tröjorna

Fin passning av Jämtin, mycket bra drivet på mål av Holza som fixar yta åt Laine som sprätter upp första. Måste även ge tröjorna mycket beröm!

Wow vilka snygga tröjor :smiley:

Håller med…

Det är inte lätt att lyckas skriva något här, Får trycka bakåt 10 ggr och besvara 10 ggr för att kunna skriva något :slight_smile:
Jag tycker inte alls man kommer ut med samma fart och intensitet som senast, Liknar mer matchen mot Örebro där det är hafsigt spel och låg fart för det mesta. Kunde lika gärna stått vad som helst. Ingen tydlig favör för något lag ännu förutom att HV71 leder skotten och skapat lite fler halv chanser. Härligt att Laine går in och gör mål dock.

Hoppas man drar upp tempot i andra nu och öser på resten av matchen annars lär det bli onödigt jämnt. Känns som man gick ut och anpassade sig till det tempo Djurgården ville spela i. Nä jag tycker vi spelar mycket bättre med lite mer fart på rören, Passningarna sitter bättre, man får med sig studs-puckar oftare osv och skapar fler chanser därigenom.

Det är klart det går säkert att vinna matcher med låg fart och lite tur men det är tråkigt att titta på och det känns onödigt att inte utnyttja det man är bäst på. Nu öser vi på lite så ska vi se om Djurgården hänger med. Bättre att stänga matchen tidigt.

Ja va f-n är det…någon mer som har problem eller?

Vad var det jag sa, Steppa upp nu latmaskar…

Ruskigt dålig 2:aperiod. Håll tätt i BP nu!!!

Skitperiod…hoppas dom vaknar till i tredje nu

Inget av lagen förtjänar en seger idag, riktigt besviken efter att väntat i flera dagar på match och sen åker man runt och sover bara på planen. Tråkigt att var och varannan match ska behöva vara ett sömnpiller utan nån action. Lite kan man väl ändå anstränga sig för att underhålla publiken lite som sitter där och klappar hela matchen. Det lustiga är att AJ har inte sett arg ut idag, så frågan är om det inte är hans plan att dom ska lira så här sömnig hockey idag. Frågan är varför?

Sett mycket värre. Djurgården ställer upp och försvarar, det har vi sett så många gånger. Lite mer fart och mer avslut så går det.